Primena sistema proizvod-usluga u IoT ekosistemu : doktorska disertacija
Stošić, Biljana, 1965-
Bogdanović, Zorica, 1979-
Tomašević, Ivan, 1979-
Delibašić, Boris, 1978-
Nešković, Aleksandar, 1968-
Sistem proizvod-usluga je aktuelna istraživačka oblast koja je našla široku primenu u naučnim istručnim disciplinama i postoji veliki broj radova na temu implementacije sistema proizvod-uslugai servitizacije kao procesa kroz koji kompanije prolaze kada uvode sistem proizvod-usluga.Međutim, većina istraživača analizira proizvodne kompanije, koje su, vremenom, uz proizvodepočele da prodaju usluge. U disertaciji se analizira kompanija iz domena telekomunikacija iispituje se servitizacija u kompaniji u kojoj se uslugama dodaje proizvod, što je drugačiji pristupod većine dostupnih radova.Cilj disertacije je da definiše inovativni koncept, zasnovan na sistemu proizvod-usluga, kojipospešuje poslovanje mobilnog operatora i pomaže mu da se uspešno pozicionira u IoTekosistemu. Kvantitativnom i kvalitativnom analizom, kroz više studija slučaja koje su sprovedenekod mobilnog operatora, posmatranjem servitizacije iz različitih uglova, analizirani su sistemproizvod-usluga i njegova primena u IoT ekosistemu. Istraživanja su pokazala i potvrdila da jeuspešnu primenu sistema proizvod-usluga moguće obezbediti: (1) primenom različitih oblikasistema proizvod usluga (kroz razvojne centre mobilnog operatora) (2) primenom otvorenihinovacija (različitim modelima kolaboracije sa korisnikom i partnerima) (3) promenom uorganizaciji i njenoj kulturi (kreiranjem prilagođenog paketa proizvod-usluga i pilot projektima).Grupisanjem tri velike istraživačke, naučne i praktične oblasti: sistem proizvod-usluga, IoT iotvorene inovacije u disertaciji je definisan održivi koncept koji ima pogodnost za korisnika (usmislu dobijanja dobrog rešenja), za kompaniju (u smislu boljeg poslovanja kroz odgovarajućeposlovne modele) i za zajednicu (jer pospešuje inovacije i odgovara izazovima savremenog doba).
Tehničke nauke (područje organizacionih nauka) - Menadžment tehnologije, inovacija i održivog razvoja /Technical sciences (field of organizaciona sciences)Management of technology, innovation and sustainable development Datum odbrane: 26.12.2024.
Nowadays there is a growing interest in the subject of product-service system in academia andpractice and many recent scientific papers on the topic of implementing product-service systemsand servitization, as a process or transformation that companies go through when they introduce aproduct-service system, can be found in literature. However, most researchers are focused on theanalysis of manufacturing companies, which, over time, began to sell services on the top of theirproducts. The dissertation analyses a service company from the telecommunications domain andexamines servitization in environment where products are added on top of the services, which is adifferent approach to servitization than most available research.The goal of the dissertation is to define an innovative concept, based on a product-service system,which improves the business of a mobile operator and helps it to successfully position in the IoTecosystem. The product-service system and its application in the IoT ecosystem were analyzedthrough quantitative and qualitative methods and observation from multiple perspectives wasenabled through different case studies conducted at the mobile operator company. Researches haveshown and confirmed that successful application of product-service system can be ensured by: (1)applying different forms of the product service system (through development centers at the mobileoperator company), (2) applying open innovation (different collaboration models with customerand partners), (3) changing the organization and its culture (by creating a customized product-service bundle and through pilot projects)The dissertation defined sustainable concept beneficial for customers (in terms of getting a goodoffer and solution), company (in terms of better business operations through appropriate businessmodels) as well as for the community (because it promotes innovation and responds to thechallenges of modern times) by combining three large research, scientific and practical areas:product-service system, IoT and open innovation.
srpski
2024
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-SA 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Deliti pod istim uslovima 3.0 Austria License.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/at/legalcode
OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, TV i video tehnika. Multimediji
Product-service system, IoT, open innovation, servitization, telecommunications, mobile operators
OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, TV i video tehnika. Multimediji
Sistem proizvod-usluga, IoT, otvorene inovacije, servitizacija, telekomunikacije, mobilni operatori