School as an educational context for the development of students’ social competence
Школа као васпитни контекст за развој социјалне компетенције ученика
Abstract: The paper discusses the possibilities of developing the social competence of students at school using the method of theoretical analysis. The school is expected to adapt its way of working with students to new needs, in order to develop certain segments from a number of individual and social abilities as a capacity for social success – social competence. The school, with its educational mission, within which the role of teachers is crucial, encourages social competences through: acquiring and expanding students’ social knowledge and understanding of social reality; drawing students’ attention to other people’s feelings and interests; encouraging alternative interpretations of other people’s behaviour; providing students with assistance in active participation in discussions; assisting students in discovering common features; supporting communication between students (fostering verbal and nonverbal communication); encouraging the constructive cooperation among students; strengthening empathy and strengthening altruism).
Сажетак: У раду се методом теоријске анализе разматрају могућности развоја социјалне компетенције ученика у школи. Од школе се очекује да свој начин рада са ученицима прилагоди новим потребама, како би се из низа индивидуалних и социјал- них способности развили поједини сегменти као капацитет за социјалну успешност – социјална компетентност. Школа својом васпитном мисијом, у оквиру које је улога наставника кључна, подстиче социјалне компетенције кроз: стицање и проширива- ње социјалних знања ученика и разумевање социјалне стварности; скретање пажње ученика на туђа осећања и интересе; подстицање алтернативних интерпретација туђег понашања; пружање помоћи ученицима у активном учествовању у расправама; пружање помоћи ученицима у откривању заједничких обележја; поткрепљивање комуникације између ученика (неговање вербалне и невербалне комуникације); под- стицање конструктивне сарадње међу ученицима; јачање емпатије и јачање алтруизма.
srpski
2022
© All rights reserved
Keywords: school environment, students’ social competence, social constructivism
Кључне речи: школска средина, социјална компетенција ученика, социјални конструктивизам