Naslov (srp)

Истраживање утицаја архитекте Аугуста Ћезара Корадинија на архитектонску дјеланост у Црној Гори и Италији са почетка XX вијека : докторска дисертација

Autor

Dajković, Aleksandar, 1986-

Doprinosi

Nikezić, Ana, 1973-
Mako, Vladimir, 1958-
Ignjatović, Aleksandar, 1969-
Catalano, Agostino

Opis (srp)

У раду се приказује утицај најзначајнијих остварења архитекте Аугуста Ћезара Корадинија(Augusto Cesare Corradini 1860–1932) на урбану сцену Цетиња и Барија у периоду 1896–1931.године. Корадини је успио да дефинише просторе значајним архитектонским дјелима, саконкретним, препознатљивим умјетничким предзнаком, било као сегмент интернационалногеклектицизма или рационализма/модерне. У Барију је учествовао у санацији хотела Кавур(Cavour) (1905) и изградњи Палате Фицароти (Palazzo Fizzarotti) (1906–1908). У међувремену,ствара на Цетињу између 1896–1912. године (до почетка балканских ратова), у периоду кадаје град одликовала најинтезивнија архитектонска продукција. Након 1920, све до 1931. године,у новим друштвеним околностима у Италији активно је судјеловао у урбанистичко-архитектонским процесима и продуковао значајан број нереализованих пројеката (који се ураду први пут приказују), са несумљивим ликовним потенцијалом.Реализацијама у првој деценији XX вијека на Цетињу и трећој у Барију, оставио је неизбрисивтраг на урбано-архитектонску сцену поменутих градова. Посебно их је означио са урбаногаспекта монументалним објектима – Владиним домом на Цетињу (1910) и Левантским сајмом(Fiera del Levante) (1928) у Барију, и умјетнички снажним остварењима Руским посланствомна Цетињу (1903) и палатама Фицароти и Ингами-Скалвини (Palazzo Ingami-Scalvini) (1923) уБарију. Кроз чланство у струковним удружењима и комисијама утицао је на токове развојастилских трендова. Оданост академизму посматрао је као опредјељење европској традицији,космополитизму, насупрот нејасним футуристичким иновацијама. Дух сецесије који јеостваривао снажан продор почетком XX вијека, Корадини је фрагментално прихватао,углавном на приватним објектима у Барију, остајући конзистентан програму еклектицизма, инакон 1928. године, када пројектује Палату Фиат (Palazzo Fiat) (1925), у правцу рационализма.Уз флексибилне принципе регулације на Цетињу готово слободно испољава архитектонскиизраз, док је Левантски сајам, замишљен 1928. године, плански сагледан тек пар година наконизградње. Промјене које су његове грађевине донијеле у простору вишезначно су значајне.Једна од најмаркантнијих вриједности његових дјела је слојевит, активан однос преманеизграђеном и изграђеном простору, постојећој урбаној ситуацији и традицији, честонеобично, упечатљиво дефинисање објеката. Најчешће је успијевао да у архитектури ускладифункционално и декоративно, умјетничко и техничко, при чему је конструкција добијалаформу, а прочеље симболичку улогу. Посебну пажњу поклањао је избалансираном односупуних и празних површина, наглашавајући ритам у распореду отвора, примарне и секундарнепластике, као и свијетло-тамне контрасте на фасадама. Изражени сензибилитет показао је наумјетничком, меморијалном и сакралном опусу. Ентеријери су стилизовани декоративнимрадовима у гипсу, штуку, малтеру, камену, профилисаним облогама зидова, осликанимзидовима и сводовима. Пројекти декорације ентеријера Палате Фицароти, са осликана дваплатна и Сале Аула Магна (Aula Magna) у оквиру Палате Атенео (Palazzo Ateneo) (1924),споменици и олтари, одишу истанчаним умјетничким нотама и мотивима из античкемитологије и хришћанске иконографије.Врхунски умјетник и архитекта са интернационалним искуством, одликован, припадникслободног зидарства и национал-фашистичке партије Италије, члан бројних стуковнихудружења и комисија, сахрањен је 1932. године у Барију, у капели свог пријатеља, коју јетакође осмислио. Његова најзначајнија дјела, због препознатих историјских, архитектонскихи свеукупних вриједности под заштитом су држава као културна добра. Можда је то најбољиаргумент за неопходност истраживања и валоризације јединственог стваралачког опуса. Акосе водимо тезом Рудолфа Архајма да: Грађевине не само што одражавају ставове људи којису их направили и људи за које су подигнуте, већ и активно обликују људско понашање,неспорна је метафизичка компонента Корадинијевог стваралаштва, самим тим и везе Цетињаи Барија. Коришћење и поштовање његових објеката само је потврда утемељености ипрепознавања семантичких вриједности које је носила архитекура почетком XX вијека.

Opis (srp)

Архитектура и урбанизам - Историја, теорија и естетика архитектуре и визуелних умјетности иобнова градитељског насљеђа / Architecture and urbanism - History, theory and aesthetics of architecture and visual arts and restoration ofarchitectural heritage Datum odbrane: 20.06.2023.

Opis (eng)

The paper presents the influence of the most significant achievements of the architect Augusto CesareCorradini (1860–1932) on the urban scene of Cetinje and Bari in the period 1896–1931. years.Corradini managed to define spaces with significant architectural works, with a concrete,recognizable artistic sign, either as a segment of international eclecticism or rationalism / modernity.In Bari, he participated in the renovation of the Cavour Hotel (1905) and the construction of theFizzarotti Palace (1906–1908). In the meantime, he created in Cetinje between 1896–1912. year (untilthe beginning of the Balkan wars), in the period when the city was characterized by the most intensivearchitectural production. After 1920, until 1931, in the new social circumstances in Italy, he activelyparticipated in urban-architectural processes, and produced a significant number of unrealizedprojects (which are presented in the work for the first time), with undoubted artistic potential.With the realizations of the first decade of the 20th century in Cetinje and the third in Bari, he left anindelible mark on the urban-architectural scene of the mentioned cities. He especially marked themfrom the urban asset with monumental buildings, the Government House in Cetinje (1910), and theFiera del Levante (1928) in Bari, and artistically strong achievements by the Russian Legation (1903)in Cetinje and the palaces of Fizzarotti and Ingami-Scalvini (1923) in Bari. Through his membershipin professional associations and commissions, he influenced the development of stylistic trends. Heviewed loyalty to academism as a commitment to European tradition, cosmopolitanism, as opposedto vague futuristic innovations. The spirit of secession, which achieved a strong penetration at thebeginning of the 20th century, was accepted by Corradini in fragments, mainly on private buildingsin Bari, remaining consistent with the eclecticism program, and after 1928, when he designed the FiatPalace (1925), in the direction of rationalism. With flexible principles of regulation in Cetinje, italmost freely expresses its architectural expression, while the Fiera del Levante, conceived in 1928,was recognized in the plan a few years later. The changes that his buildings have brought to the spaceare ambiguously significant. One of the most striking values of his works is the layered, active attitudetowards the unbuilt and built space, the existing urban situation and tradition, often an unusual,striking definition of objects. Most often, he managed to harmonize functional and decorative, artisticand technical in architecture, whereby the construction took shape, and the facade a symbolic role.He paid special attention to the balanced ratio of full and empty surfaces, emphasizing the rhythm inthe arrangement of openings, primary and secondary plastics, as well as light-dark contrasts on thefacades. He showed a pronounced sensibility in his artistic, memorial and sacral opus. The interiorsare stylized with decorative works in plaster, stucco, stone, profiled wall coverings, painted walls andvaults. The interior decoration projects of the Fizzarotti Palace, with two painted canvases and theAula Magna Hall within the Ateneo Palace (1924), monuments and altars, exude exquisite artisticnotes, and motifs from ancient mythology and Christian iconography.A top artist and architect with international experience, decorated, a member of Freemasonry and theNational Fascist Party of Italy, a member of numerous professional associations and commissions, hewas buried in 1932 in Bari in the chapel of his friend, which he also designed. His most significantworks, due to their recognized historical, architectural and overall values, are under the protection ofstates as cultural goods. Perhaps this is the best argument for the necessity of researching andvalorizing a unique creative opus. If we are guided by Rudolf Arheim's thesis that Buildings not onlyreflect the views of the people who made them and the people for whom they were built, but alsoactively shape human behavior, the metaphysical component of Corradini work is indisputable, thusthe connection between Cetinje and Bari. The use and respect of its objects is only a confirmation ofthe foundation and recognition of the semantic values that architecture carried from the beginning ofthe 20th century.

Jezik

srpski

Datum

2021

Licenca

© All rights reserved

Predmet

Корадини, академски еклектицизам, урбана сценографија, рационализам, културни идентитет

Corradini, academic eclecticism, urban scenography, rationalism, cultural identity