Naslov (srp)

Концептуално разумевање површине у уџбеницима математике

Naslov (srp)

Conceptual understanding of area measurement in mathematics textbooks

Autor

Ђокић, Оливера
Милошевић, Мина

Publisher

Бијељина : Педагошки факултет

Opis (eng)

The results of the international survey TIMSS (2011, 2015, 2019) for Serbia for students of the fourth grade of primary school show that (the) students’ achievements in the area measurement are lower compared to the achievements in other areas (such as number). In order to examine the possible causes, we analyzed the current textbooks for the third and fourth grades of elementary school that have been approved and are used in schools in Serbia. The aim of the research is to examine two types of knowledge ‒ conceptual and procedural ‒ in mathematics textbooks for domain measurement and area concept. The descriptive method was applied in the paper. The main results of the research show that: 1) in the textbooks for the third grade according to the new curriculum, there is almost exclusively the presence of area measurement tasks oriented to conceptual understanding and 2) in the textbooks for the fourth grade, indicators that are oriented to the recognition of conceptual understanding show significantly less presence in relation to the indicators that point out procedural knowledge. We see the reason for this in the initial formation of the concept of area measurement, which represents the first numerical computation (after measuring the length). The conclusions of the paper point to the concern of the presence of tasks that require only conceptual understanding in the new textbooks for the third grade and the found interaction between the two types of knowledge in the now old textbooks for the fourth grade witch open questions for further research in the new textbooks.

Opis (srp)

Резултати међународног истраживања TIMSS (2011, 2015, 2019) за Србију за ученике четвртог разреда основне школе показују да су постигнућа учени- ка у области мерења нижа у односу на постигнућа у другим областима (као што је број). Како бисмо испитали могуће узроке, анализирали смо актуелне уџбени- ке за трећи и четврти разред основне школе који су одобрени и који се користе у школама у Републици Србији. Циљ истраживања је испитивање две врсте знања – концептуалног и процедуралног ‒ у уџбеницима математике за област мерење и појам површина. У раду је примењена дескриптивна метода. Основни резул- тати истраживања показују да: 1) у уџбеницима за трећи разред према новом наставном програму готово је искључиво присуство задатака мерења површине оријентисаних на концептуално разумевање и 2) у уџбеницима за четврти разред индикатори који су оријентисани на препознавање концептуалног разумевања показују знатно мање присуства у односу на индикаторе који указују на процеду- рална знања. Разлог овоме видимо у почетном формирању појма површине који представља прво нумеричко рачунање (после мерења дужине). Закључци рада упућују на забринутост присуства задатака који траже искључиво концептуално разумевање у новим уџбеницима за трећи разред и затечене интеракције између две врсте знања у сада већ старим уџбеницима за четврти разред чиме се отварају питања за даља истраживања у новим уџбеницима.

Jezik

srpski

Datum

2023

Licenca

© All rights reserved

Predmet

Key words: area measurement, conceptual and procedural knowledge, mathematics textbooks, curriculum, Serbia

Кључне речи: мерење површине, концептуално и процедурално знање, уџбеници математике, наставни програм, Србија

Deo kolekcije (1)

o:25609 Факултет за образовање учитеља и васпитача Уни...