Naslov (srp)

Vizuelni prikaz straha kod studenata umetnosti i nauke

Autor

Škorc, Bojana

Opis (srp)

Apstrakt: U radu se istražuje sadržaj i vizuelni prikaz emocije straha kod studenata likovnih umet-nosti i fizike. Prema ideji holističkih psiholoških pristupa, crtež se posmatra kao ekspresivno sred-stvo u ličnom radu, ne analizira se sa pozicije psihopatologije već kao samostalna celina, gde sam proces stvaranja crteža predstavlja elaboraciju psihološkog stanja crtača. U prethodnom istraži-vanju strahova se pokazalo da studenti likovnih umetnosti u poređenju sa studentima muzičkih umetnosti imaju značajno povišen nivo specifičnih strahova. Fokus istraživanja je likovni prikaz, analiza sadržaja i elaboracija straha. Metod: učesnici su popi-sali svoje strahove, nacrtali slobodnom tehnikom, a zatim crtež likovno obradili tako da postane manje strašan. Subjekti: total N=108, Ž=58%, M=42%, 68 studenata Fakulteta likovnih umetnosti i 40 studenata Fizičkog fakulteta u Beogradu, starosti 21 godine. Razlike u broju strahova između grupa su proverene T-testom. Obrada sadržaja podrazumeva neparametrijske metode.Rezultati pokazuju da 1. godina FLU navodi statistički značajno više strahova od 3. godine i stu-denata fizike, prosečno sa tri odgovora po ispitaniku. Analiza sadržaja pokazuje klase: strah od nesrećnih događaja – smrt, gubitak voljenih (30%); situacije sa anksioznim odgovorom – visina, dubina, mali prostor, (16,5%); bića sa anksioznim odgovorom – insekti, zmije, miševi (15%); su-bjektivna stanja – usamljenost, greške (13,2%); loši odnosi (9,6%); životni neuspeh (7,9%); pa-ranormalne pojave – demoni, unutrašnji glasovi (3,6%); filozofski strahovi – prolaznost, ništavilo (3,3%). Crtačke strategije smanjenja straha su: umanjenje objekta (zmija postaje glista, pauk – tačka); izmena situacije (docrtavanje); izmena apstrakcije (maglina postaje kugla). Nalazi pokazuju da je kod studentske populacije trećina strahova vezana za realno moguće opasnosti, dok dve trećine proizilaze iz subjektivnog stava a ne iz realnog rizika. Aktivnošću crtanja, strahovi postaju vidljivi, stvara se mogućnost daljeg rada na integrisanju u svesno iskustvo, čime se podržava rad na introspektivnom istraživanju i upoznavanju sebe.

Jezik

srpski

Datum

2022

Licenca

© All rights reserved

Predmet

Ključne reči: crtež, emocionalnost, strah, vizuelizacija.

Deo kolekcije (1)

o:29159 Radovi nastavnika i saradnika Fakulteta likovnih umetnosti