Naslov (eng)

The equals sign – the problem of early algebra learning and how to solve it

Naslov (srp)

Знак једнакости – проблем учења ране алгебре и како га решити

Autor

Ђокић, Оливера

Publisher

Учитељски факултет

Opis (srp)

Један од најзначајнијих појмова и симбола у математици јесте знак једнакости. Пра- вилно разумевање овог знака је један од најзначајнијих предуслова за разумевање и учење других математичких и алгебарских појмова. У раду се посебно истичу потешкоће које прате неправилно разумевање знака једнакости, чија се основа проналази у неправилном формирању овог појма у настави аритметике, где се ученици навикавају на знак једнако- сти као знак који означава „израчунај” или „одреди”. Најзначајније за разумевање знака једнакости јесте управо то да се овај појам не схвата само операционо, већ да се развије релационо значење овог симбола. Разумевање знака „=” само операционо доводи до тога да ученици имају потешкоће са разумевањем његовог релационог значења. Имајући то у виду, аутори у раду истичу и развијају идеју да на млађем школском узрасту учење и формирање знака једнакости треба да буде засновано на ситуацијама учења у којима ученик моделује реалне ситуације и решава проблеме реалног контекста. На овај начин проблеми реалног контекста одражавају реалне ситуације из свакодневног живота које упућују на сушти- ну појма знака једнакости ‒ као знака који изражава еквивалентност. У складу са тим у раду је представљен методички приступ учења заснован на моделовању ситуација реалног контекста како би се проблем неразумевања појма знака једнакости превазишао. У модело- вању ситуација реалног контекста посебно је издвојено моделовање дужина и равнотеже, јер се на овим моделима најлакше уочава и схвата еквивалентност као основа за изградњу појма знака једнакости у математици. Приказани методички приступ експериментално је тестиран у оквиру истраживања које је имало за циљ да испита да ли овакав методички приступ доприноси бољем разумевању знака једнакости. Кроз експеримент са паралелним групама на узорку ученика четвртог разреда (N=257) реализовано је истраживање, у оквиру кога су испитивани ефекти методичког приступа. Програм по коме је радила експеримен- тална група чинили су посебно припремљени часови (25), у којима се користило моделовање ситуација у реалном контексту, док су ученици који су чинили контролну групу радили на уобичајени традиционални начин, користећи одобрени уџбеник из математике за четврти разред основне школе. Добијени резултати показали су да се релационо значење знака једнакости може развијати употребом проблема који изражавају ситуације реалис- тичног контекста. Резултати добијени у овом истраживању показали су да се пажљиво обликованим садржајима математике, тако да они буду засновани и моделовани на реал- ним ситуацијама које су блиске ученику и засноване на његовом искуству, може позитивно утицати на способност за правилно разумевање знака једнакости. Ово истраживање је показало да се употребом реалног контекста процес учења садржаја аритметике и алгебре може унапредити и тако створити снажна основа за правилну изградњу не само појма знака једнакости већ и многих других математичких појмова. Осим тога, моделовање ре- алних ситуација омогућава ученицима да постепено развијају своја математичка знања, при чему се постепено прелази на формалну математичку симболику и избегавају потен- цијални проблеми или неразумевања у садржајима алгебре.

Opis (eng)

Summary: The equals sign is one of the most important concepts and symbols in mathematics, the understanding of which is crucial for learning and understanding all mathematical content, especially algebra. The paper will draw attention to the problems related to the formation and understanding of this concept, and present a methodological approach to learning based on the context modeling of real-life situations (modeling length, balance, etc.), with the aim of overcoming this misconception. In the empirical section of the paper, we examined the effects of the methodological framework of learning algebra on the understanding of the equals sign through an experiment with parallel groups, and on a sample of the fourth-grade students of primary school (N = 257). The obtained results show that the methodological approach based on the context modeling of real-life situations improves student understanding of the equals sign, as a symbol of mathematical equivalence and their ability to solve problems containing this sign.

Jezik

engleski

Datum

2022

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY 4.0 - Creative Commons Autorstvo 4.0 International License.

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode

Predmet

Кључне речи: моделовање реалних ситуација, знак једнакости, рана алгебра, реалистично математичко образовање, ученичка постигнућа

Keywords: contextual approach, equals sign, early algebra, Realistic Mathematics Education, student achievement

Deo kolekcije (1)

o:25609 Факултет за образовање учитеља и васпитача Уни...