Naslov (srp)

Развој уџбеничке литературе од штампане збирке песама до дигиталног уџбеника музичке културе – 150 година после оснивања прве учитељске школе у Србији

Naslov (eng)

Development of textbook literature from a printed collection of songs to a digital textbook of music culture - 150 years after the founding of the first teachers’ training school in Serbia

Autor

Стошић, Александра
Маричић, Софија

Publisher

Академија умјетности Универзитета, Бања Лука

Opis (srp)

У раду је дат историјско-педагошки осврт на период који захвата раздобље од једног и по века, сагледан хронолошки и проблем- ски. Циљ рада је указивање на методичку улогу кључних збир- ки и уџбеника музичке културе за ниже разреде основне школе (мале школе, млађи школски узраст у основним осмогодишњим школама) од оснивања прве Учитељске школе до данас (1871- 2021). Постепени развој наставе музичке педагогије иницирао је промене у дефинисању циља, задатака и исхода предме- та који укључују различите називе и програмске садржаје који опет узрочно-последично утичу на различите музичке актив- ности и конкретне музичке садржаје у музичкој литератури за децу. Нови догађаји у светлу пандемије условили су корените промене и указали на различите технолошке могућности савре- мене наставе за другачији визуелни, али и аудио-визуелни медиј који би имао трајнији ефекат у примању звучних наслага. Због тога је било важно сагледати мета план уџбеника, односно обра- зовни и васпитни концепт који савремени уџбеник нуди. Хроно- лошки приступ инициран је сагледавањем значајних сегмената историјских и културно-просветних прилика које су утицале на штампану литературу за децу, а проблемски приступ сагледан је из светла примене методичких аспеката Функционалне, а по- том и Комбиноване функционалне методе, Миодрага и Зориславе Васиљевић, метода које у себи сублимирају све образовне и ва- спитне потенцијале који би савремени уџбеник требало да по- нуди. Резултати су указали на велику различитост у коришћењу песме као основног полазишта у описмењавању, као и на неујед- наченост у приступу на прелазу из предбукварског у букварски му- зички период. Стога су аутори у закључцима понудили препоруке за ефикасније искоришћавање музичког материјала за штампа- не и дигиталне уџбенике.

Opis (eng)

The paper gives a historical-pedagogical overview of the period covering a time-span of one and a half centuries, viewed chrono-logically and problematically. This paper aims to point out the methodical role of key collections and textbooks of music culture for lower grades of primary school (small schools, younger school age in primary eight-year schools) from the founding of the fi rst Teacher’s Trainig School until today (1871-2021). The gradual de-velopment of music pedagogy teaching has initiated changes in defi ning the goals, tasks, and outcomes of subjects that include different names and program contents that again cause and con-sequently affect different musical activities and specifi c musical contents in children’s music literature. New events in the light of the pandemic caused radical changes and pointed to different technological possibilities of modern teaching for a different vi-sual, but also an audio-visual medium that would have a more lasting effect in receiving sound deposits. That is why it was im-portant to look at the textbook’s meta plan, that is, the educa-tional concept that the modern textbook offers. The chronologi-cal approach was initiated by considering signifi cant segments of historical and cultural-educational circumstances that infl uenced the printed literature for children, and the problematic approach was seen in the light of the application of methodological aspects of Functional, and Combined Functional Methods, Miodrag and Zorislava Vasiljevic, methods that sublimate all educational poten- tial that a modern textbook should offer. The results indicated a great difference in the use of the song as a basic starting point in literacy, as well as an inconsistency in the approach to the transi-tion from the pre-Bukvar to the Bukvar musical period. Therefore, the authors in the conclusions offered recommendations for more effi cient use of music material for printed and digital textbooks.

Jezik

srpski

Datum

2021

Licenca

© All rights reserved

Predmet

Кључне ријечи: збирка песама, уџбеник музичке културе, диги- тални уџбеник, Васиљевић метода, образовни и васпитни аспект музичке литературе за децу.

Кеywords: a collection of songs, textbook of music culture, digital textbook, Vasiljevic method, the educational aspect of music literature for children.

Deo kolekcije (1)

o:25609 Факултет за образовање учитеља и васпитача Уни...