Перспективе за развој статистичке писмености у почетној настави математике
Summary: The paper deals with aspects of contemporary mathematical ed- ucation related to development of statistical literacy. The achievements of fourth grade students from Serbia to TIMSS 2015 in displaying data are analyzed. The achievements of students are discussed in relation to the cognitive domain of mathematical tasks and types of graphic display. Preschool experience allows ear- ly intuitive encounter with tabular and other visual data presentation. The data display domain is not defined in Serbian primary grade curriculum; therefore, relatively high student achievements is due to informal acquisition of knowledge in this field. A comparative analysis of contents in the field of data presentation in curricula of other countries is presented. In the second part, the current text- books in Serbia are analyzed. A sample of 8 textbooks for the fourth grade of elementary school was analyzed to determine the presence of data presentation tasks. The paper gives a short overview of the research studies conducted in this field in Serbia. The aim of the paper is to encourage introducing this content in primary school mathematics curriculum.
Апстракт: Рад је посвећен анализи аспеката актуелног математичког образовања повезаних са развојем статистичке писмености. У првом делу рада анализирана су постигнућа ученика четвртог разреда на TIMSS 2015 у области приказивања података, у односу на когнитивне домене задатака и вр- сте графичког приказа. Предшколско искуство омогућава рани сусрет деце са табеларним и другим видовима визуелног представљања података на интуи- тивном нивоу. Како област приказивања података није дефинисана у нашем наставном програму до 4. разреда, постигнуће ученика указује на (не)фор- мално усвајање знања из овог домена. Урађена је упоредна анализа садржа- ја из области приказивања података у програмима других земаља. У другом делу, истраживано је стање у актуелним уџбеницима у Србији. Анализиран је узорак од 8 актуелних уџбеника четвртог разреда основне школе са циљем утврђивања присуства програмских садржаја и анализе задатака из области приказивање података. Дат је и осврт на резултате емпиријских истраживања реализованих у Србији, а везаних за истраживање могућности увођења елеме- ната статистике у наставни програм. Циљ рада је да представљајући тренутно стање и постигнућа ученика пружи аргументе за увођење ових садржаја у ма- тематику до 4. разреда основне школе.
srpski
2021
© All rights reserved
Keywords: statistical literacy, TIMSS 2015, mathematics, data display.
Кључне речи: статистичка писменост, TIMSS 2015, математика, приказивање података.