Naslov (srp)

Портали цркава моравске Србије : докторска дисертација

Autor

Ćirić, Jasmina S.

Doprinosi

Stevović, Ivan, 1965-
Marković, Miodrag, 1962-
Erdeljan, Jelena, 1965-

Opis (srp)

Интересовање за архитектонски украс портала, њихову иконографију и значење одавно је присутно у медиевистици. За разлику од подробно испитаних романичких и готичких портала разматраних у бројним прегледима и опсежним студијама, литература о позновизантијским порталима као и порталима цркава Моравске Србије мањег је обима. Углавном су портали у историографији византијске уметности помињани узгредно, у монографским анализама и прегледима уметности византијског света. Портали цркава Моравске Србије међусобно се разликују по техничким одликма, положају, димензијама, начину клесања и изведеном архитектонском украсу. Уз формалне анализе којима историја уметности као идиографска дисциплина располаже, уочавање, формулисање и проницање у проблеме испитивања у вези са њиховом рецепцијом могу се пронаћи у форми трагања за досадашњим интерпретацијама у којима се уочавају различите олазне позиције интерпретатора и идејног контекста у којем су портали настали. Имајући у виду различите византијске текстове могуће је установити са колико минуциозности и прецизности се описују број, позиција, осветљење портала, као и одређене ритуално-култне радње у вези са порталима. Будући да је исихазам свеприсутан у монашком животу и генерално духоввној клими друге половине четрнаестог столећа, врата и акт Преображења поседују дубоко симболичку функцију. Тако се ствара целина путем које се посредују вишеслојна значења проистекла из семантичког садејства клесаног и сликаног украса. Постајући визуелна форма разматра се vii не само у међусобном односу са посланицом Ефежанима 2: 11 – 22 већ и како је материјалност експлицитно саопштавана у илустровању појединих библијских цитата. Циљ ствараоца портала је да га означи као физички објект и нагласи значај прелаза. Све приказане слике уз портал представљају nexus за визуелизацију древних библијских цитата. Подсећајући не само на древне библијске метафоре Христа као угаоног камена и главе Цркве који држи зидове храма скупа, већ и метафоре ,,Ја сам врата. Ко уђе кроза ме, спашће се“ (Јн. 10, 9) отварају се нове интерпретативне могућности за тумачење портала цркава Моравске Србије, као и могућности разрешења значења појединих просторних јединица храма.

Opis (srp)

Историја уметности - Историја средњовековне уметности / History of Art - History of Medieval Art Датум одбране: 16.12.2014.

Opis (eng)

Interests for the architectural decoration of the portals, their iconography and meaning have long been present in medieval studies. Unlike thoroughly surveyed Romanesque and Gothic portals which were discussed in numerous extensive studies, literature on the late Byzantine portals and the portals of Morava Serbia churches are smaller volume. Portals of Morava Serbia churches differ from each other by technical characteristics, position, size, method of cutting and executed architectural decoration. In addition to the formal analysis which art history as a discipline as ideograph discipline, identification, formulation and insights into the problems of testing in relation to their reception can be found in the form of a search for previous interpretations in which the observed different starting positions performers and conceptual context in which portals are created. Bearing in mind the various Byzantine texts can be detected with much minuteness and precision describes the number, position, brightness portal, as well as certain ritual - cultic acts in conjunction with portals. Since hesychasm was ubiquitous in the monastic life and general spiritual climate of the second half of the 14th century, the door and act of Transfiguration have deep symbolic function. This creates a whole that is mediated through a multi-layered meanings arising from the interaction of semantic carved and painted decoration. Becoming a visual form, portals are considered not only in relation to Ephesians 2: 11-22 but materiality explicitly stated numerous Biblical metaphors. The purpose of the portal is to mark it as a physical object and emphasize the importance of the crossing. All displayed images with the portal are the nexus for the visualization. Recalling not only the Biblical metaphor of Christ as the cornerstone and the head ix of the Church, which holds the walls together, but also a metaphor “I am the door. Whoever enters through me will be saved" (John 10, 9) opens up new interpretive possibilities for the interpretation of the portals of Moravia Serbia, and the possibility of resolving the meaning of individual spatial units of temple.

Jezik

srpski

Datum

2014

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Vizantijska umetnost

Late Byzantine Churches, Morava Serbia, facade articulation, economy of Salvation, Tree of Life, meander, chorography, liminality

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Vizantijska umetnost

портали, позновизантијске цркве, Моравска Србија, артикулација фасаде, икономија, Дрво Живота, меандар, хорографија, лиминалност.