Naslov (srp)

Савремени модели и стратегије успостављања и одржавања разредне дисциплине : докторска дисертација

Autor

Tadić, Aleksandar S., 1981-

Doprinosi

Bodroški-Spariosu, Biljana, 1965-
Vujisić-Živković, Nataša 1968-
Antonijević, Radovan
Matović, Nataša

Opis (eng)

This dissertation is on the models and strategies of classroom discipline, i.e. characteristics of beliefs of contemporary theoreticians of pedagogical work and teachers in the process of establishing and maintaining classroom discipline and discipline actions applied by teachers during teaching lessons, discussing their causes and consequences, testing their prominence and correlations. Theoretical frame of the conducted research has been organized in several chapters. Issues concerning foundation of contemporary comprehensions of classroom discipline based on the pedagogical theories and theories of learning are discussed in the introductory chapters. In the third chapter, we are analyzing six contemporary programmes of training for maintaining classroom discipline – models of classroom discipline (Lee Canter, Fredericк Jones, Rudolf Dreikurs, William Glasser, Thomas Gordon, Alfie Kohn). There are two classified categories: а) models based on the control of students’ behaviour by teachers and b) models based on the support of students’ autonomy. Self-Determination Theory was used as theoretical frame for the choice of criteria and explanation of the classification. In the next chapter, we have discussed three basic strategies of the classroom discipline. Those are а) procedural strategy (strategy of influence on students’ behaviour by creating and application of the disciplinary rules and procedures), interpersonal strategy (strategy of influence on students’ behaviour by building specific relations in the class) and didactical strategy (strategy of influence on students’ behaviour based on the organization of teaching process). In the fifth chapter, we have presented methodological frames and results of the researches in the field of classroom discipline, relevant for our research problem, particularly concerning teachers’ beliefs about classroom discipline and discipline actions applied in the classes. There are also results of several researches about correlations of these variables with teachers’ pedagogical concept and satisfaction of the teacher’s need for autonomy at school. The next part of dissertation refers to the methodological frame of the conducted research. The aim of the research has been to determine the prominence of the models and strategies of establishing and maintaining classroom discipline and their correlates (mutual correlation of models and strategies and their correlation with the teachers’ pedagogical concept, degree of satisfying the teacher’s need for autonomy at school, socio-demographic and professional characteristics of teachers)...

Opis (srp)

У дисертацији се анализирају модели и стратегије разредне дисциплине, односно карактеристике уверења савремених теоретичара васпитања и наставника о процесу успостављања и одржавања разредне дисциплине и дисциплинских поступака које наставници примењују на наставним часовима, разматрајући њихове узроке и последице, испитујући њихову израженост и корелате. Теоријски оквир реализованог истраживања организован је у неколико целина. У уводним поглављима разматрана су питања утемељености савремених схватања разредне дисциплине на концепцијама васпитања и теоријама учења. У трећој целини анализирано је шест савремених програма обуке за одржавање разредне дисциплине – модела разредне дисциплине (Ли Кантера, Фредерика Џонса, Рудолфа Драјкурса, Вилијема Гласера, Томаса Гордона и Алфија Кона). Класификовани су у две категорије: а) модели засновани на контроли понашања ученика од стране наставника и б) модели засновани на подршци аутономије ученика. Као теоријски оквир за избор критеријума и образложење класификације коришћена је теорије самоодређења. У наредном поглављу разматране су три основне стратегије разредне дисциплине: а) процедурална стратегија (стратегија утицања на понашање ученика осмишљавањем и применом дисциплинских правила и процедура), интерперсонална стратегија (стратегија утицања на понашање ученика изградњом специфичних односа у разреду) и дидактичка стратегија (стратегија утицања на понашање ученика заснована на организацији наставног процеса). У петом поглављу приказани су методолошки оквири и резултати истраживања у области разредне дисциплине релевантни за наш истраживачки проблем, посебно у погледу уверења наставника о разредној дисциплини и дисциплинским поступцима које примењују на часовима. Приказани су и резултати истраживања у којима је испитивана повезаност ових варијабли са васпитним концептом наставника и наставничким доживљајем аутономног деловања у школи. Следећи део рада односи се на методолошки оквир реализованог истраживања. Циљ истраживања био је утврдити израженост модела и стратегија успостављања и одржавања разредне дисциплине и њихове корелате (међусобна повезаност модела и стратегија, као и њихова повезаност са: васпитним концептом наставника, степеном задовољености наставникове потребе за аутономијом у школи, социодемографским и професионалним карактеристикама наставника)...

Opis (srp)

Педагогија - Општа педагогија / Pedagogy - General Pedagogy Датум одбране: 10.6.2014.

Jezik

srpski

Datum

2014

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Pedagoške discipline

classroom discipline, models of classroom discipline, strategies of classroom discipline, autonomy, control, teachers’ pedagogical concept, teachers’ autonomy at school

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Pedagoške discipline

разредна дисциплина, модели разредне дисциплине, стратегије разредне дисциплине, аутономија, контрола, васпитни концепт наставника, аутономија наставника у школи