Naslov (srp)

Стручно усавршавање наставника у функцији управљања развојним променама у наставном процесу : докторска дисертација

Autor

Trifković, Nada

Doprinosi

Radovanović, Ivica, 1957-

Opis (srp)

Због друштвене улоге и значаја наставнички позив и поред тога што је последњих деценија подцењен и маргинализован, и даље има једну од најодговорнијих функција управљања развојним променама. У времену брзих промена, образовање представља кључну карику у том ланцу. Наша школа, оптерећена и затрпана баластом прошлости нема снагу да производи будућност. Развијене земље су се одавно ухватиле у коштац са реформом образовног система и већег улагања у образовање, свесни да је то први и основни корак у борби против сиромаштва. Професионално оснаживање наставника представља предуслов за сваку реформу и побољшање квалитета образовно-васпитног процеса. Истраживања о стручном усавршавању земаља Европске Уније (TALIS) указују на чињеницу да се овом битном сегменту професионалног оснаживања свих структура образовно-васпитног процеса поклања значајна пажња. Поред појачаног улагања у образовање и системског решавања проблема стручног усавршавања наставника и развијене земље се суочавају са проблемом хетерогеног састава запослених у образовању, подизању мотивације, конкуренције и компетенција наставника. Стање у нашем образовању је алармантно. Циљ ове истраживачке студије био је сагледати спремност наставника (и ученика) за управљање развојним променама у школи и настави, утврдити њихов однос према стручном усавршавању и потребама за усавршавањем, те на тој основи пројектовати принципе (предлоге) за моделирање стручног усавршавања наставника који би били у функцији ефикасног управљања развојним променама у наставном процесу, у школи као организацији која учи. С обзиром да наставник и ученици чине две полуге које стоје у основи управљања развојним променама у наставном процесу, испитивање и утврђивање ставова ученика према карактеристикама иновативне наставе део је наше истраживачке намере. Утврђивање ставова ученика према иновативној настави директно је у функцији нашег истраживачког циља, посебно у делу који се односи на пројектовање модела усавршавања. Истраживање спроведено са нашим наставницима и ученицима о иновативној настави, новим наставничким улогама и значају стручног усавршавања указује на релативно низак степен препознавања важности наведеног. Резултати истраживања указују да наши наставници још увек себе виде у стереотипним улогама предавача и оцењивача и да не препознају у довољној мери значај осталих модела наставничких улога...

Opis (srp)

Дидактичко – методичке науке - Организација наставе / Didactic – methodical science - Organization of teaching Datum odbrane: 10.10.2013.

Opis (eng)

Due to the social roles and importance of the teaching profession, and despite the fact that in recent decades it was undervalued and marginalized, still has one of the most crucial functions of managing development changes At a time of rapid change, education is a key link in the chain of time. Our school, loaded and covered with ballast of the past has no power to produce future. Developed countries have long grappled with the reform of the education system and greater investment in education, with awareness that this is the first and an essential first step in the fight against poverty. Professional empowerment of teachers is a prerequisite for any reformand the quality improvement of the educational process. Research on Professional Development of the European Union (TALIS) pointed to the fact that this important segment of professional empowerment of all structures of the educational process is given a significant amount of attention. In addition to increased investment in education and systematic solving of problems in professional development of teachers and developed countries are faced with the problem of heterogeneous composition of employees in education, increasing motivation, competition and competence of teachers. The situation in our schools is alarming. The aim of the research study was to analyse the readiness of teachers (and students) to manage the developmental changes in the school and teaching, to determine their relationship to professional development and training needs, and on this basis, to design principles (proposals) for modeling of teacher training that would serve the efficient management of developmental changes in the teaching process, at the school as a learning organization. As the teacher and students are two levers that control underlying developmental changes in the learning process, examination and determination of the students' attitudes toward the characteristics of innovative teaching is part of our research intentions. Determining students' attitudes towards innovative teaching is directly a function of our research goals, especially in the part relating to the design of model development. Research conducted with our teachers and students about the innovative teaching, new teachers’ roles and the importance of professional development points to a relatively low level of recognition on the importance of the above. The results suggest that our teachers still see themselves in stereotypical roles of trainers and assessors, and do not sufficiently recognize the importance of other models of teachers’ roles...

Jezik

srpski

Datum

2013

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Bez prerada 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Nastavnici

change, innovation, lifetime learning, change management, school life, the role of teacher, teachers’ competencies, the professional development

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Nastavnici

промене, иновација, целоживотно учење, управљање променама, школа за живот, наставничке улоге, компетенције наставника, стручно усавршавање