Naslov (srp)

Утицај судске праксе Суда правде Европске уније на област опорезивања : усклађеност система директног опорезивања Црне Горе са основним слободама

Autor

Vukčević, Ilija V.

Doprinosi

Popović, Dejan, 1950-
Ilić-Popov, Gordana, 1964-
Vranješ, Mile, 1949-

Opis (eng)

Differently from the Member States, European Union (hereinafter: EU) does not use its competence in the field of taxation primarily for rising revenues. Therefore, EU tax law exists notwithstanding the lack of a special European tax system. Only the tax on salaries and pensions of EU administration represents in substance an EU tax. As a result, those few provisions of the Treaty on the Functioning of the European Union (hereinafter: TFEU), which are directly or indirectly related to taxation, find their justification as a contribution to EU policies, especially to the implementation and functioning of the EU internal market. While in the area of indirect taxes there is a significant level of harmonization on the basis of TFEU, which explicitly forbids discrimination and restrictions arising from national tax systems, there is no explicit obligation for harmonization in the area of direct taxes. When it comes to this area of national tax systems, there are two types of provisions in the TFEU that serve to this purpose, although they do not mention this type of tax as such. Firstly, when it comes to adaptation of regulations and directives in the area of direct taxes (positive integration). This competence of the Council is based on the article 115 TFEU which foresees general harmonization of national legislation with the goal to achieve the EU internal market. On the other hand, independently from the norms which are related to taxation, TFEU provides to EU citizens rights and freedoms which guarantee nondiscrimination and freedom of movement and performance of economic activities within EU. In the area of direct taxation following freedoms and rights are applicable: free movement of workers (art. 45-48), freedom to provide services (art. 56-62), freedom of establishment (art. 49-55), free movement of capital and payments (art. 63-75) and the right to move and reside (art. 21). This corps of rights and freedoms is protected by the so called negative integration. This means that the Court of Justice of the European Union (hereinafter: CJEU) delivers decisions that set aside national tax measures (legislative provisions and practices) which are not compatible with those rights and freedoms.

Opis (srp)

Европска унија (у даљем тексту: ЕУ), за разлику од држава чланица, не употребљава своју надлежност на пољу пореза тако што их сматра извором прихода. Дакле, пореско право ЕУ постоји без обзира на одсуство посебног европског пореског система. Једино се порез на плате и пензије ЕУ чиновника може сматрати правим изворним ЕУ порезом. Као посљедица овога, оних неколико чланова Уговора о функционисању Европске уније (у даљем тексту: УФЕУ) који се експлицитно или индиректно односе на опорезивање, налазе своје оправдање као допринос политикама ЕУ, а посебно постизању унутрашњег тржишта. Док је у области индиректних пореза извршена значајна пореска хармонизација на основу одредаба УФЕУ, које експлицитно предвиђају забрану дискриминације и рестрикција у овој области, у погледу директних пореза не постоји непосредно наметнута обавеза хармонизације националних пореских прописа. Када је ријеч о директном опорезивању, могуће је наћи двије врсте поменутих норми у УФЕУ, иако се у њима нигдје изричито не помиње опорезивање. Прву врсту чине оне у вези са доношењем уредби или директива у области директних пореза (позитивна интеграција). Ово право, Савјет ЕУ црпи из члана 115 УФЕУ, којим се предвиђа генерална хармонизација закона у циљу постизања унутрашњег тржишта. Са друге стране, независно од норми које се тичу опорезивања, УФЕУ пружа грађанима ЕУ права и слободе које гарантују недискриминацију и слободу кретања и предузимања економских активности у оквиру ЕУ. У области директних пореза ова права и слободе су: слобода кретања радника (чланови 45-48), слобода пружања услуга (чланови 56-62), слобода оснивања – предузетништва (чланови 49-55), слобода кретања капитала и плаћања (чланови 63-75), као и право на слободу кретања и резидентства - пословног настана (члан 21). Овај корпус слобода и права штити се путем тзв. негативне интеграције, тако што Суд правде Европске уније (у даљем тексту: СПЕУ) доноси пресуде којима ставља ван снаге одредбе националног пореског права које их нарушавају.

Opis (srp)

Društvene nauke - poresko pravo / Social sciences - tax law Datum odbrane: 24.12.2013.

Jezik

srpski

Datum

2013

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Privredno (ekonomsko) pravo

EU Tax Law, CJEU case practice, fundamental freedoms, tax discrimination, tax harmonization

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Privredno (ekonomsko) pravo

Пореско право ЕУ, судска пракса СПЕУ, основне слободе, пореска дискриминација, пореска хармонизација