Naslov (srp)

Методологија оптимизације процедура инструменталног прилажења : докторска дисертација

Autor

Andrić, Velibor M., 1985-

Doprinosi

Netjasov, Feđa, 1974-
Doris, Novak, 1971-
Nikolić, Miloš, 1984-
Mirković, Bojana, 1980-

Opis (eng)

Over the past few decades, the consistent rise in air traffic has resulted in a saturationof available airspace. Modern LPV (localizer performance with vertical guidance) proceduresfor instrument approach and landing, based on augmented satellite signals, improve safetyand flexibility, thereby potentially increasing the capacity of airports and airspace.To facilitate their implementation, a new computational model that enhances theflight procedure design process and generates optimal solutions is proposed. The model usesthe metaheuristic algorithm BCO (Bee Colony Optimization) to conduct a comprehensiveand automated search of the solution space. It evaluates the quality of the generated solutionsby applying a novel metric that measures the complexity of the approach procedure. Themodel's results are displayed as a list of feasible options that gradually converge to the bestsolution based on their objective function value. The objective function is balanced betweentwo main criteria: the complexity of the procedure and the obtained value of the operationalminimum, specifically the obstacle clearance height (OCH).The model's capabilities were validated in the demanding operating environment ofPodgorica Airport. The model's robustness was effectively proven, as seen by its ability tofunction efficiently in both refining current procedures and producing new ones inpreviously unsuitable locations.The model's flexibility and modular design allow for further adaptation, enabling itsapplication to go beyond the PBN concept, such as for helicopter operations. Thecharacteristics of the model make it suitable for several applications, including conductingfeasibility studies, designing and developing airports, as well as the possibility for use invalidating other tools or criteria.To ensure the model's future relevance, further development in the domain ofperformance and functionality is anticipated.

Opis (srp)

Последњих деценија, континуирано повећање обима ваздушног саобраћајадовело је до засићења расположивог ваздушног простора. Модерне LPV (localizerperformance with vertical guidance) процедуре за инструментално прилажење и слетање,засноване на побољшаном сателитском сигналу, пружају већи ниво безбедности ифлексибилности, потенцијално омогућавајући додатни капацитет на аеродромима и уваздушном простору.У циљу подршке њиховој имплементацији, предложен је нови рачунарскимодел, фокусиран на побољшани процес пројектовања процедура и оптимизованогенерисање решења. Модел обезбеђује потпуно аутоматизовано претраживањепростора решења применом метахеуристичког алгоритма BCO (Bee ColonyOptimization), док је метрика процене комплексности прилазних процедура, развијенапо први пут за потребе овог рада, искоришћена у сврху квантификације квалитетапроизведених решења. Резултати модела представљени су као листа допустивихрешења, која конвергирају најбољем, у складу са вредношћу њихове функције циља,која је балансирана између два главна критеријума - комплексности процедуре идобијене вредности оперативног минимума, односно OCH (obstacle clearance height).Могућности модела су потврђене у условима изазовног оперативног окружењана примеру Аеродрома Подгорица. Током тестирања, успешно је демонстриранаробусност модела, која се огледа у могућности ефикасног рада како приликомпобољшања постојећих, тако и приликом генерисања нових процедура, на локацијамагде то раније није био случај.Флексибилност и модуларност модела допуштају могућност даљегприлагођавања, чиме се његова примена може проширити и изван PBN (performancebasednavigation) концепта, укључујући и за потребе хеликоптерских операција.Карактеристике модела чине га погодним за неколико примена, укључујућиспровођење студија изводљивости, пројектовање и планирање аеродрома, као имогућност употребе при валидацији других алата или критеријума.Да би се осигурала будућа релевантност модела, предвиђен је даљи развој удомену перформанси и функционалности.

Opis (srp)

Саобраћајно инжењерство - Аеродроми и безбедност ваздушне пловидбе / Transport and Traffic Engineering - Airports and Air Traffic Safety Datum odbrane: 30.09.2025.

Jezik

srpski

Datum

2025

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-SA 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Deliti pod istim uslovima 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Tehnika vazdušnog transporta. Aeronautika

Instrument flight procedure design, instrument approach procedures, flight operations, complexity, automation, optimization, metaheuristics

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Tehnika vazdušnog transporta. Aeronautika

Пројектовање процедура за инструментално летење, процедуре инструменталног прилажења, операције летења, комплексност, аутоматизација, оптимизација, метахеуристике