Критичка историја организованог фото-аматеризма као оквира институционализације фотографије у Србији после 1946. године
У раду су реконструисани и критички експлицирани начини на које је друштвено поље организованог фото-аматеризма било кључни чинилац специфичног процеса институционализације фотографије као уметничке дисциплине у Србији у периоду од 1946. до 1991. године. Деловање и утицај масовне организације Савез фото и кино-аматера Југославије (Фото-савез Југославије) размотрени су кроз дефинисање три хронолошке фазе одређене програмским променама ове организације, амбицијама њених најистакнутијих чланова, као и друштвено-политичким околностима. Пратећи полазиште културне историје фотографије, помоћу историографског, формалног и семиотичког метода, артикулисан је процес постепене институционализације организованог фото-аматеризма који је остварен на различите начине. Изложбе у институцијама уметности, фотографске књиге, сарадња са бројним стручњацима из поља културе, запослење у високо-школским и другим државним институцијама, били су неки од кључних догађаја овог процеса, а његов посебно утицајан аспект било је објављивање низа историографских дела чији аутори су били неки од најистакнутијих чланова Фото-савеза. Кроз анализу карактера, типологије и утицаја наглашено естетизоване уметничке фотографије, критички је сагледана основна јединица вредносног система организованог фото-аматеризма. У раду су истражени прогресивни примери критичког историзовања организованог фото-аматеризма и размотрене релативно малобројне фотографије и серије фотографија чије особине их чине важним изузецима и показатељима ограничења највећег дела продукције организованог фото-аматеризма. На крају, дефинисани су контектстуални проблеми историзације фотографије у Србији и формулисан је модел могућег даљег критичког истраживања фотографија насталих у оквиру или под утицајем система вредности организованог фото-аматеризма.
Историја уметности - Историја фотографије / History of art - History of photography Datum odbrane: 05.11.2025.
In this doctoral thesis the author reconstructs and explicates the ways in which the social field of organized photographic amateur practice played a key factor in the specific process of institutionalization of photography as an art discipline in Serbia between 1946 and 1991. The activities and influence of the mass organization the Association of Photo and Film Amateurs of Yugoslavia (Photo Association of Yugoslavia) are examined through the definition of three chronological phases, marked by shifts in the organization’s programming, the ambitions of its most prominent members, and the broader socio-political context. Following the methodological framework of the cultural history of photography—drawing on historiographic, formal, and semiotic approaches—the thesis traces the gradual institutionalization of organized photo-amateurism as a process realized through multiple channels. These include exhibitions held in art institutions, photobooks, collaborations with numerous art professionals, as well as employment within higher education institutions and other state bodies. An especially influential element of this process was the publication of a number of historiographic works authored by some of the Association's most prominent members. Through an analysis of the character, typology, and the impact of highly aestheticized artistic photography, this thesis offers a critical examination of the core value system underpinning organized photographic amateur practice. It also explores progressive instances of critical historicization, along with a relatively small number of photographs and photographic series whose qualities distinguish them as significant exceptions—works that simultaneously expose and counter the limitations of the dominant modes of production within the field. Finally, the author identifies key contextual challenges in the historiography of photography in Serbia and proposes a model for further critical research into photographic practices shaped by, or operating within, the value system of organized photo-amateurism.
srpski
2025
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 3.0 Austria License.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/at/legalcode