Naslov (srp)

Целоживотно учење као истраживачка тема у европским часописима: преваленца, предмет и врсте истраживањa

Naslov (eng)

Lifelong Learning as a Research Topic in European Journals: Prevalence, Subjects, and Types of Research

Autor

Radović, Vera
Matović, Nataša
Ovesni, Kristinka

Publisher

Fakultet za obrazovanje učitelјa i vaspitača, Beograd

Opis (srp)

У раду се истражује целоживотно учење као значајна истраживачка тема у европ- ским часописима, при чему се постављају три кључна питања: преваленца истраживања, предмет истраживаних текстова и врсте спроведених истраживања. Спроведен је си- стематски преглед литературе који укључује детаљан процес прикупљања података и стратегију кодирања за категоризацију истраживачких предмета. Анализа се фокусирала на чланке објављене између 2019. и 2024. године, односно укупно на 326 текстова из 125 европских часописа. Коришћена је техника анализе садржаја, а налази су представљени у фреквенцијама и процентима. За прикупљање података користили смо технике анализе садржаја и применили структурирани протокол за анализу садржаја као инструмент. Пошли смо од схватања да се процес целоживотног учења сматра неопходним за лични и друштвени напредак и укључује три међусобно повезане димензије: капацитет за учење, социјалне и личне вештине, те да не обухвата само развој техничких вештина по- требних за запослење. Целоживотно учење промовише се као стратегија за припрему поје- динаца за нове реалности друштва заснованог на знању, која има за циљ развој аутоном- них, проактивних и самосвесних појединаца, што је посебно важно у динамичним радним окружењима, где успех зависи од способности да се прилагоде и стекну нове компетенције и вештине. Концепт целоживотног учења, иако није снажно научно утемељен, значајно и сложено утиче на образовну реалност. Стога смо сматрали да су анализа садржаја и приступа које аутори користе у европским часописима у вези с целоживотним учењем, као и преваленца целоживотног учења као истраживачке теме важне за контекстуализацију концепта. На основу претходно формулисаних критеријума из базе која је обухватала 3853 текста, од којих је сваки прегледан, издвојили смо 326 текстова (мање од 10% одабраних чланака) који су садржали експлицитне и детаљне дискусије о целоживотном учењу и/или целоживотном образовању. Између 2019. и 2024. године највећи број чланака који се односе на термине „целоживотно учење” и/или „целоживотно образовање” објављен је у часопи- сима из Холандије и Велике Британије. Нешто другачији образац јавља се при испитивању преваленце целоживотног учења као теме истраживања у европским часописима према земљи у којој је први аутор био запослен у тренутку објављивања текста, где се уочава превладавање публикација са првим ауторима из Немачке, Уједињеног Краљевства и Ка- наде. Испитивање преваленце целоживотног учења као теме истраживања у европским часописима, на основу региона у којем је први аутор био запослен у тренутку објављивања текста, додатно је разјаснило ситуацију – анализирани текстови углавном укључују ау- торе из Европе и Америке, међутим, значајан број потиче и од азијских аутора. Основне истраживачке теме везане за целоживотно учење и целоживотно образо- вање идентификоване у публикацијама европских часописа од 2019. до 2024. године обух- ватају политике целоживотног учења и улогу целоживотног учења као оквира за профе- сионални развој. Осим тога, постоји велики број студија које се баве темама које укључују информационе и комуникационе технологије у вези са целоживотним учењем, целоживот- но учење људских ресурса, социјалне димензије целоживотног учења, вештине и компетен- ције целоживотног учења, као и партиципација у целоживотном учењу. Узимајући у обзир истраживачке теме у испитиваним текстовима, није изненађујуће што је већина њих теоријске природе (35,2%). Осим тога, приметан је и већи број квали- тативних и квантитативних истраживања, при чему је уочљиво превладавање квалита- тивних (30,1%) у односу на квантитативна истраживања (22,1%). У поређењу с другим сличним областима, посебно је приметно да је веома мало микс-методских истраживања (4,6%), док су мултиметодска истраживања изузетно ретка (0,3%). Сличне будуће студије могле би обухватити питања која ми нисмо обрадили, као што су детаљи истраживања објављених у часописима који чине део систематског пре- гледа литературе. Оне могу укључивати већи број часописа или се, на пример, могу кон- центрисати искључиво на часописе индексиране у WoS или SCOPUS базама података. Мо- гућа будућа истраживања могла би испитати међусобну повезаност земље запослења првог аутора у тренутку објављивања, тему рада и тип истраживања које је спроведено, као и специфичне методолошке детаље као што су прикупљање података, узорак и коришћени инструменти. Сваки од тих истраживачких пројеката значајно би обогатио базу знања везану за целоживотно учење.

Opis (eng)

Summary: The paper discusses lifelong learning as a research topic in European journals through three research questions concerning its prevalence, the subjects of lifelong learning and lifelong education–related papers, and the type of research. To address these questions, we conducted a systematic literature review. We established a precise procedure for data collection and employed a coding strategy for categorizing research subjects. The analysis encompassed articles published in European journals from 2019 to 2024 — a total of 326 publications released across 125 European journals. For data collection, we used content analysis techniques and applied a structured protocol for content analysis as an instrument. We present the results in terms of frequencies and percentages. We found that authors from Europe and America most commonly discuss the subject of lifelong learning in European journals, that the majority of the research is focused on questions related to LLL policies, and that most of the papers are theoretical.

Jezik

engleski

Datum

2025

Licenca

© All rights reserved

Predmet

Keywords: lifelong learning, systematic literature review, research subject, types of research

Кључне речи: целоживотно учење, систематски преглед литературе, предмет истраживања, типови истраживања

Deo kolekcije (1)

o:25609 Факултет за образовање учитеља и васпитача Уни...