Participatory artistic practices initiated from within communities living in the modernist projects of collective and mass housing
U radu se prikazuje međusobna povezanost tri kategorije: (1) lokalnih zajednica, (2) arhitektonskih/urbanih modernističkih stambenih celina izgrađenih u drugoj polovini 20. veka i (3) participativnih umetničkih praksi iniciranih u njima tokom 21. veka. U prvom delu se daje prikaz teorija participativne umetnosti (Sruti Bala, Claire Bishop, Suzi Gablik, Gisèle Gantois, Kaija Kaitavuori, Miwon Kwon, Anthony Schrag, Pelin Tan) i kritičkih osvrta na odnos umetnosti i stanovanja (Martha Rosler, Ana Vilenica, Zeena Price). U drugom delu su analizirani participativni umetnički projekti razvijeni sa zajednicama stanara arhitektonskih sklopova u Hrvatskoj i Francuskoj: projekat Čovjek je prostor: Vitić pleše udruženja Bacači sjenki i stanara, šire zajednice i predstavnika različitih struka u stambenom sklopu arhitekte Iva Vitića u Ulici Matka Laginje 7–9 u Zagrebu (1957–1962), te kustoski i umetnički projekti razvijeni i realizovani sa zajednicama stanara Le Korbizjeovih stambenih jedinica (unités d’habitation) u Marseju i Firminiju. Potom su analizirane participativne umetničke prakse u oblastima urbanog modernističkog jugoslovenskog nasleđa, koje broje oko 40.000 stanovnika, konkretno, dugogodišnja inicijativa Kulturno Novo naselje u četvrti Novo naselje (1972–1990-te) u Novom Sadu, Srbija, i akcije koje Udruga za suvremenu umjetnost Kvart od 2006. realizuje sa komšijama iz urbanističkog sklopa Split 3 (1969–1980-te) u Splitu, Hrvatska. Ovim radom se ukazuje U radu se prikazuje međusobna povezanost tri kategorije: (1) lokalnih zajednica, (2) arhitektonskih/urbanih modernističkih stambenih celina izgrađenih u drugoj polovini 20. veka i (3) participativnih umetničkih praksi iniciranih u njima tokom 21. veka. U prvom delu se daje prikaz teorija participativne umetnosti (Sruti Bala, Claire Bishop, Suzi Gablik, Gisèle Gantois, Kaija Kaitavuori, Miwon Kwon, Anthony Schrag, Pelin Tan) i kritičkih osvrta na odnos umetnosti i stanovanja (Martha Rosler, Ana Vilenica, Zeena Price). U drugom delu su analizirani participativni umetnički projekti razvijeni sa zajednicama stanara arhitektonskih sklopova u Hrvatskoj i Francuskoj: projekat Čovjek je prostor: Vitić pleše udruženja Bacači sjenki i stanara, šire zajednice i predstavnika različitih struka u stambenom sklopu arhitekte Iva Vitića u Ulici Matka Laginje 7–9 u Zagrebu (1957–1962), te kustoski i umetnički projekti razvijeni i realizovani sa zajednicama stanara Le Korbizjeovih stambenih jedinica (unités d’habitation) u Marseju i Firminiju. Potom su analizirane participativne umetničke prakse u oblastima urbanog modernističkog jugoslovenskog nasleđa, koje broje oko 40.000 stanovnika, konkretno, dugogodišnja inicijativa Kulturno Novo naselje u četvrti Novo naselje (1972–1990-te) u Novom Sadu, Srbija, i akcije koje Udruga za suvremenu umjetnost Kvart od 2006. realizuje sa komšijama iz urbanističkog sklopa Split 3 (1969–1980-te) u Splitu, Hrvatska. Ovim radom se ukazuje U radu se prikazuje međusobna povezanost tri kategorije: (1) lokalnih zajednica, (2) arhitektonskih/urbanih modernističkih stambenih celina izgrađenih u drugoj polovini 20. veka i (3) participativnih umetničkih praksi iniciranih u njima tokom 21. veka. U prvom delu se daje prikaz teorija participativne umetnosti (Sruti Bala, Claire Bishop, Suzi Gablik, Gisèle Gantois, Kaija Kaitavuori, Miwon Kwon, Anthony Schrag, Pelin Tan) i kritičkih osvrta na odnos umetnosti i stanovanja (Martha Rosler, Ana Vilenica, Zeena Price). U drugom delu su analizirani participativni umetnički projekti razvijeni sa zajednicama stanara arhitektonskih sklopova u Hrvatskoj i Francuskoj: projekat Čovjek je prostor: Vitić pleše udruženja Bacači sjenki i stanara, šire zajednice i predstavnika različitih struka u stambenom sklopu arhitekte Iva Vitića u Ulici Matka Laginje 7–9 u Zagrebu (1957–1962), te kustoski i umetnički projekti razvijeni i realizovani sa zajednicama stanara Le Korbizjeovih stambenih jedinica (unités d’habitation) u Marseju i Firminiju. Potom su analizirane participativne umetničke prakse u oblastima urbanog modernističkog jugoslovenskog nasleđa, koje broje oko 40.000 stanovnika, konkretno, dugogodišnja inicijativa Kulturno Novo naselje u četvrti Novo naselje (1972–1990-te) u Novom Sadu, Srbija, i akcije koje Udruga za suvremenu umjetnost Kvart od 2006. realizuje sa komšijama iz urbanističkog sklopa Split 3 (1969–1980-te) u Splitu, Hrvatska.
engleski
2025
© All rights reserved
modernistička arhitektura, participativna umetnost, savremena umetnost, stanogradnja, nasleđe