Naslov (srp)

Participatory artistic practices initiated from within communities living in the modernist projects of collective and mass housing

Autor

Jankov, Sonja

Publisher

Fakultet dramskih umetnosti, Institut za pozorište, film, radio i televiziju, Beogra

Opis (srp)

U radu se prikazuje međusobna povezanost tri kategorije: (1) lokalnih zajednica, (2) arhitektonskih/urbanih modernističkih stambenih celina izgrađenih u drugoj polovini 20. veka i (3) participativnih umetničkih praksi iniciranih u njima tokom 21. veka. U prvom delu se daje prikaz teorija participativne umetnosti (Sruti Bala, Claire Bishop, Suzi Gablik, Gisèle Gantois, Kaija Kaitavuori, Miwon Kwon, Anthony Schrag, Pelin Tan) i kritičkih osvrta na odnos umetnosti i stanovanja (Martha Rosler, Ana Vilenica, Zeena Price). U drugom delu su analizirani participativni umetnički projekti razvijeni sa zajednicama stanara arhitektonskih sklopova u Hrvatskoj i Francuskoj: projekat Čovjek je prostor: Vitić pleše udruženja Bacači sjenki i stanara, šire zajednice i predstavnika različitih struka u stambenom sklopu arhitekte Iva Vitića u Ulici Matka Laginje 7–9 u Zagrebu (1957–1962), te kustoski i umetnički projekti razvijeni i realizovani sa zajednicama stanara Le Korbizjeovih stambenih jedinica (unités d’habitation) u Marseju i Firminiju. Potom su analizirane participativne umetničke prakse u oblastima urbanog modernističkog jugoslovenskog nasleđa, koje broje oko 40.000 stanovnika, konkretno, dugogodišnja inicijativa Kulturno Novo naselje u četvrti Novo naselje (1972–1990-te) u Novom Sadu, Srbija, i akcije koje Udruga za suvremenu umjetnost Kvart od 2006. realizuje sa komšijama iz urbanističkog sklopa Split 3 (1969–1980-te) u Splitu, Hrvatska. Ovim radom se ukazuje U radu se prikazuje međusobna povezanost tri kategorije: (1) lokalnih zajednica, (2) arhitektonskih/urbanih modernističkih stambenih celina izgrađenih u drugoj polovini 20. veka i (3) participativnih umetničkih praksi iniciranih u njima tokom 21. veka. U prvom delu se daje prikaz teorija participativne umetnosti (Sruti Bala, Claire Bishop, Suzi Gablik, Gisèle Gantois, Kaija Kaitavuori, Miwon Kwon, Anthony Schrag, Pelin Tan) i kritičkih osvrta na odnos umetnosti i stanovanja (Martha Rosler, Ana Vilenica, Zeena Price). U drugom delu su analizirani participativni umetnički projekti razvijeni sa zajednicama stanara arhitektonskih sklopova u Hrvatskoj i Francuskoj: projekat Čovjek je prostor: Vitić pleše udruženja Bacači sjenki i stanara, šire zajednice i predstavnika različitih struka u stambenom sklopu arhitekte Iva Vitića u Ulici Matka Laginje 7–9 u Zagrebu (1957–1962), te kustoski i umetnički projekti razvijeni i realizovani sa zajednicama stanara Le Korbizjeovih stambenih jedinica (unités d’habitation) u Marseju i Firminiju. Potom su analizirane participativne umetničke prakse u oblastima urbanog modernističkog jugoslovenskog nasleđa, koje broje oko 40.000 stanovnika, konkretno, dugogodišnja inicijativa Kulturno Novo naselje u četvrti Novo naselje (1972–1990-te) u Novom Sadu, Srbija, i akcije koje Udruga za suvremenu umjetnost Kvart od 2006. realizuje sa komšijama iz urbanističkog sklopa Split 3 (1969–1980-te) u Splitu, Hrvatska. Ovim radom se ukazuje U radu se prikazuje međusobna povezanost tri kategorije: (1) lokalnih zajednica, (2) arhitektonskih/urbanih modernističkih stambenih celina izgrađenih u drugoj polovini 20. veka i (3) participativnih umetničkih praksi iniciranih u njima tokom 21. veka. U prvom delu se daje prikaz teorija participativne umetnosti (Sruti Bala, Claire Bishop, Suzi Gablik, Gisèle Gantois, Kaija Kaitavuori, Miwon Kwon, Anthony Schrag, Pelin Tan) i kritičkih osvrta na odnos umetnosti i stanovanja (Martha Rosler, Ana Vilenica, Zeena Price). U drugom delu su analizirani participativni umetnički projekti razvijeni sa zajednicama stanara arhitektonskih sklopova u Hrvatskoj i Francuskoj: projekat Čovjek je prostor: Vitić pleše udruženja Bacači sjenki i stanara, šire zajednice i predstavnika različitih struka u stambenom sklopu arhitekte Iva Vitića u Ulici Matka Laginje 7–9 u Zagrebu (1957–1962), te kustoski i umetnički projekti razvijeni i realizovani sa zajednicama stanara Le Korbizjeovih stambenih jedinica (unités d’habitation) u Marseju i Firminiju. Potom su analizirane participativne umetničke prakse u oblastima urbanog modernističkog jugoslovenskog nasleđa, koje broje oko 40.000 stanovnika, konkretno, dugogodišnja inicijativa Kulturno Novo naselje u četvrti Novo naselje (1972–1990-te) u Novom Sadu, Srbija, i akcije koje Udruga za suvremenu umjetnost Kvart od 2006. realizuje sa komšijama iz urbanističkog sklopa Split 3 (1969–1980-te) u Splitu, Hrvatska.

Jezik

engleski

Datum

2025

Licenca

© All rights reserved

Predmet

modernistička arhitektura, participativna umetnost, savremena umetnost, stanogradnja, nasleđe