Naslov (srp)

Богаћење речника ученика непознатим речима из књижевних текстова – активан приступ значењу, контексту и радном речнику

Naslov (eng)

Building a rich vocabulary of unfamiliar literary text items with students – An active approach to meaning, context, and dictionary

Autor

Митровић, Милена
Марковић, Бојан
Јанићијевић, Валерија

Publisher

Београд: Факултет за образовање учитеља и васпитача Универзитет у Београду

Opis (eng)

Summary: Unfamiliar literary text terms should, by different methodological approaches and methods, become a part of the students’ vocabulary and enrich their languaculture. The goal of this pilot research was to examine the elements of a specifically designed teaching medium (the Dictionary) in literature classes where literary works are analyzed. The purpose of the dictionary was to provide a deeper understanding of the meaning and usage of the completely new words in the students’ vocabulary, through various approaches to those words and their meaning. The test group consisted of 25 experimental group students and 16 control group students. The experimental group students used an additional teaching medium in analyzing the unfamiliar terms in their texts, while the control group students analyzed their terms in a regular, conventional way. It has been concluded that the new, unfamiliar terms introduced in the text analysis in literature classes should be given more (methodological) attention, by using various methods and teaching mediums in order for those words to be understood and later actively used by students.Using an additional teaching medium, the Dictionary, has proven to be a successful way of analyzing unknown words, good for memorizing their different meanings, as well as using the newly adopted terms and phrases depending on their context length (used in a sentence or a short story).

Opis (srp)

Резиме: Непознате речи из књижевних текстова различитим поступцима и ме- тодичким радњама треба да постану део ученичког речника и тако обогате њихову је- зичку културу. Циљ овог пилот-истраживања био је да се испитају могућности посебно осмишљеног наставног средства (Речника) на часовима обраде књижевних текстова. Замисао је била да Речник кроз разноврсне приступе речима и њиховим значењима обезбеди трајније разумевање и ширу употребу нових речи у ученичком говору. Узорак је чинило 25 ученика експерименталне и 16 контрoлне групе. Ученици експерименталне групе су користили додатно наставно средство у тумачењу непознатих речи из текста, док су у контролној групи речи тумачене на уобичајен начин, у литератури појашњен и у пракси дуго заступљен. Утврђено је да непознатим речима које се на часу уводе приликом обраде књижевних дела треба посветити више методичке пажње уз коришћење разноврсних поступака, као и наставних средстава како би се нове речи и растумачиле и прешле у активан ученички речник. Коришћење додатног средства – Речника и рад на њему показали су већу успешност ученика у тумачењу непознатих речи, запамћивању њихових значења, употреби различитих значења исте речи, као и у коришћењу новоусвојених речи и израза у краћем или дужем контексту (употреба у реченици и причи).

Jezik

srpski

Datum

2024

Licenca

© All rights reserved

Predmet

Кључне речи: настава српског језика у млађим разредима, књижевни текст, језичка култура, богаћење речника, непознате речи

Keywords: teaching Serbian language in primary school, literary text, languaculture, vocabulary enrichment, unfamiliar terms

Deo kolekcije (1)

o:25609 Факултет за образовање учитеља и васпитача Уни...