Naslov (srp)

Еволуционизам у француској уметности друге половине 19. и почетком 20. века : докторска дисертација

Autor

Žakić, Olga, 1992-

Doprinosi

Borozan, Igor, 1973-
Merenik, Lidija, 1958-
Brajović, Saša, 1965-
Elez, Vesna, 1975-

Opis (eng)

The concept of evolutionism in art was an international phenomenon, which had a unique visualexpression in France in the second half of the 19th and the beginning of the 20th century. This wascontributed by the fact that France had a century of efforts to explain changes in nature, in the ageof the Enlightenment, which preceded the appearance of Charles Darwin's theory of evolution. Inthe first half of the 19th century, Jean-Baptiste Lamarck presented his theory of transformation, andwas considered the father of evolution in French culture. With the emergence of Darwin's theoryfrom the second half of the century, it comes to a noticeable separation between those whosupported his principles of evolution and on the other hand, those who advocated the neolamarckismtypical for that time. This distinction also occurred in visual culture, and this documentinvestigates the ways in which artists who worked in France interpreted evolutionist ideas. Theemergence of works in the artistic phenomenon of evolutionism was determined by numerousscientific discoveries in the field of theories of evolution, prehistoric archaeology, anthropology,comparative anatomy and other related disciplines. The fall of the Second French Empire, theFranco-Prussian War and the founding of the Third Republic were the historical and politicalcontext that provides the conceptual framework for artistic creation in this field. Artists foundinspiration for their works both in the natural sciences, whose achievements were popularized ininstitutions such as the Natural History Museum in Paris and at the Universal Exhibitions, as well asin science-fiction novels and contemporary French literature. The concept of evolutionism cannotbe limited to one artistic style or movement, which is why the works within it will be systematizedhere according to themes and motifs that have captured the imagination of artists for a long periodof time. A widespread theme in the concept of evolutionism was the representation of the distant,prehistoric past, in which the motifs of the everyday life of the ancestors of modern people werepresented. Through representations of the first artist, hunting of antediluvian animals, prehistoriccrafts, home and family in the deep past, the artists represented a neo-lamarckist vision ofprogressive, rectilinear evolution that testified to the glorious past of the French nation. Thenationalization of prehistory during the Third French Republic contributed to the general search fororigins within the political project of revanchism. On the other hand, after the Franco-Prussian War,the collective understanding of identity was shaken, and the issues of struggle, degeneration andprimitive origin of people increasingly preoccupied people's minds. Therefore, this dissertationexplores the works of artists who, following Darwinian ideas, created representations of the strugglefor survival, sexual selection and biological hybrids. There will also be explored the works of artistswho used characters from ancient mythology and biblical history in a completely authentic way andmoved them into a new, evolutionist narrative. The dissertation brings together the works of morethan forty artists, most of whom have remained unknown to the general public until now. It exploresthe relationship between contemporary scientific discoveries and art, the form and function ofartworks that conveyed evolutionist ideas, and sheds light on their significance in culture and art.

Opis (srp)

Концепт еволуционизма у уметности био је интернационални феномен, који је на просторуФранцуске у другој половини 19. и почетком 20. века имао јединствен визуелни изражај.Томе је допринела чињеница да је Француска имала век напора просветитеља да се објаснепромене у природи, што је претходило појави теорије еволуције Чарлса Дарвина. У првојполовини 19. века, Жан-Батист Ламарк је представио своју трансформистичку теорију, те је уфранцуској култури сматран оцем еволуције. Са појавом Дарвинове теорије од другеполовине столећа, приметно је раздвајање између оних који су подржавали његове принципееволуције и са друге стране, оних који су заговарали нео-ламаркизам карактеристичан за овајпериод. У визуелној култури је такође дошло до ове дистинкције, те се у овом радуистражује на које су начине уметници који су деловали на француском просторуинтерпретирали еволуционистичке идеје. Настанак дела у уметничком феноменуеволуционизма, био је одређен многобројним научним окткрићима на пољу теоријаеволуције, праисторијске археологије, антропологије, компаративне анатомије и другихсродних дисциплина. Пад Другог француског царства, Француско-пруски рат и оснивањеТреће републике, били су историјско-политички контекст који пружа идејни оквируметничком стваралаштву у овом пољу. Инспирацију за своје представе, уметници супроналазили како у природњачким наукама, чија су достигнућа популаризована уинституцијама попут Природњачког музеја у Паризу и на Универзалним изложбама, тако и унаучно-популарним романима и оновременој француској књижевности. Концептеволуционизма се не може ограничити на један уметнички стил или правац, због чега ће седела унутар њега, овде систематизовати према темама и мотивима које су у дугомвременском периоду заокупљале машту уметника. Распрострањена тема у концептуеволуционизма био је приказ далеке, праисторијске прошлости, у којој су се представљалимотиви свакодневног живота предака савремених људи. Кроз представе првог уметника, лована препотопне животиње, праисторијских заната, дома и породице у дубокој прошлости,уметници су репрезентовали нео-ламаркистичку визију прогресивне, праволинијскееволуције која је сведочила о славној прошлости француске нације. Национализацијапраисторије за време Треће француске републике, допринела је свеопштој потрази запореклом у оквирима политичког пројекта реванша. Са друге стране, након Француско-пруског рата, долази и до уздрманог колективног поимања идентитета, те су питања борбе,дегенерације и примитивног порекла људи све више преокупирала умове људи. Због тога сеу овој дисертацији истражују радови уметника који су пратећи дарвинистичке идеје,креирали представе борбе за опстанак, сексуалне селекције и биолошких хибрида. Бићеистражена и дела уметника који су на потпуно аутентичан начин користили ликове изантичке митологије и библијске историје и премештали их у нови, еволуционистичкинаратив. Дисертација обједињује радове више од четрдесет уметника, од којих је већина досада остала непозната широј јавности. Истражује однос између оновремених научнихоткрића и уметности, форме и функције уметничких дела која су преносилаеволуционистичке идеје, и расветљава њихов значај у култури и уметности.

Opis (srp)

Историја уметности - Историја уметности и визуелне културе новог века / History of art - History of art and new age visual arts Datum odbrane: 11.03.2024.

Jezik

srpski

Datum

2023

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Istorija umetnosti

France, evolutionism, prehistory, visual culture, painting, sculpture, neo-lamarckism, representations of prehistory, mythology, Old Testament motifs, darwinism

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Istorija umetnosti

Француска, еволуционизам, праисторија, визуелна култура, слика, скулптура, нео-ламаркизам, репрезентације праисторије, митологија, старозаветни мотиви, дарвинизам