Naslov (srp)

Научна заснованост и дидактичко-методичка трансформисаност садржаја у видео-лекцијама наставе природе и друштва насталим током COVID-19 пандемије

Naslov (eng)

Science-Based And Didactically And Methodologically Transformed Content In The Science And Social Studies Video Lessons Created During The Covid-19 Pandemic

Autor

Лукић, Јелена
Благданић, Сања
Веиновић, Зорица

Publisher

Београд: Учитељски факултет

Opis (eng)

The efficiency of teaching Science and Social Studies in the students’ con- ceptual development rely on the appropriate selection of educational content which should be based on the contemporary knowledge pertaining to certain scientific disciplines. In addition, it is necessary that the content is adequately didactically and methodically transformed, i.e. adapted to suit the curricular objectives and outcomes, as well as students’ age. The aim of the research was to identify teaching situations in the Science and Social Studies video lessons (created during the COVID-19 pandemic and available on the Moja skola por- tal) that are problematical in terms of science-based, didactically and meth- odologically transformed content’s selection. In the video lesson observation protocol, the mentioned situations were recorded and subsequently analysed qualitatively. The sample includes 235 World Around Us and Science and So- cial Studies primary school subjects video lessons. In the identified situations, two groups of problems were recognized: (1) scientific inaccuracy (in nam- ing/explaining the concepts and inadequate presentation of vertical and hori- zontal relationships between the concepts) and (2) inconsistency with current curricula and students’ age. The detected problems are found in all four grades and are dominant in video lessons with the Science topics. The identified vid- eo lessons represent potential obstacles for achieving curricular outcomes and the concepts’ development. The observed problems indicate the importance of carefully creating such educational resources, as well as the significance of ap- propriate (future) teachers’ training.

Opis (srp)

Ефикасност наставе природе и друштва у развоју научних појмова ученика почива на одговарајућој селекцији наставних садржаја који треба да су за- сновани на сазнањима наука из којих потичу. Уз то, потребно је да садржаји буду адекватно дидактичко-методички трансформисани, односно функционални у погледу остваривања циља и исхода програма наставе и учења и прилагођени су узрасту ученика. Циљ спроведеног истраживања био је да се у видео-лекцијама наставе природе и друштва (насталим током COVID-19 пандемије и доступним на порталу Моја школа) идентификују наставне ситуације које су проблематич- не из аспекта научне заснованости и/или адекватне дидактичко-методичке тран- сформисаности одабраних садржаја. У протокол за посматрање видео-лекција, бележене су наведене ситуације и затим су квалитативно анализиране. Узорком је обухваћено 235 видео-лекција из Света око нас и Природе и друштва. У иден- тификованим ситуацијама препознате су две групе проблема: (1) научна непре- цизност (у именовању/објашњењу појма и неадекватном повезивању појмова истог или различитог нивоа општости) и (2) неусклађеност са важећим програ- мима наставе и учења и узрастом ученика. Уочени проблеми заступљени су у сва четири разреда, а доминирају у видео-лекцијама које презентују садржаје из области природних наука. Идентификоване видео-лекције представљају потен- цијалне препреке у остваривању програмских исхода и развоју научних појмова. Уочени проблеми указују на важност пажљивог креирања оваквих образовних ресурса, као и на потребу за одговарајућим обукама (будућих) учитеља.

Jezik

srpski

Datum

2023

Licenca

© All rights reserved

Predmet

Кључне речи: научна заснованост наставних садржаја, дидактичко-ме- тодичка трансформација садржаја, настава природе и друштва, видео-лекције, COVID-19 пандемија.

Keywords: science-based educational content, didactically and method- ologically transformed content, Science and Social Studies teaching, video lessons, COVID-19 pandemic.

Deo kolekcije (1)

o:25609 Факултет за образовање учитеља и васпитача Уни...