Naslov (srp)

Doprinos utopijskog pristupa razvoju kritičkog mišljenja u obrazovanju odraslih : doktorska disertacija

Autor

Koruga, Nikola, 1985-

Doprinosi

Maksimović, Maja, 1983-
Glomazić, Hajdana, 1970-
Despotović, Miomir, 1955-
Bulajić, Aleksandar, 1979-
Orlović Lovren, Violeta, 1964-

Opis (srp)

Utopijski pristup u obrazovanju odraslih u ovom istraživanju bio je utemeljen uidejama utopijske pedagogije (Lewis 2010), kritičke pedagogije (Freire, 2018; Shor, 1977) ikritičkog mišljenja kojim se teži razotkrivanje hegemonih pretpostavki (Brookfield, 2017). Preposttest eksperimentalni istraživački dizajn sa eksperimentalnom i aktivnom kontrolnomgrupom primenjen je kako bismo bolje razumeli doprinos utopijskog pristupa razvijanjukritičkog mišljenja kod odraslih. Obrazovna intervencija je trajala četiri nedelje.Nivo kritičkog mišljenja je procenjivan pre (t1) i nakon (t2) intervencije Kornel testomveština kritičkog mišljenja (verzija Z), skalom dispozicija kritičkog mišljenja (SENCTDS) iprocenom samoefikasnosti na testu i scenarijima za kvalitativnu proveru kritičkog mišljenja.Ukupan uzorak je činila heterogena grupa odraslih osoba na osnovu koje su na ujednačen ibalansiran način učesnici svrstani u kontrolnu ili eksperimentalnu grupu. Za analizu podatakakorišćena je miks ANOVA procedura, kao i tematska analiza sadržaja. Rezultati kvantitativneanalize ukazuju da se grupe razlikuju u načinu na koji im se dispozicije kritičkog mišljenjamenjaju tokom vremena, tj. da je obrazovna intervencija imala značajan efekat naeksperimentalnu grupu, a koji je očekivano izostao u odnosu na kontrolnu. Značajna razlika nijeidentifikovana za rezultate između grupa nakon intervencije.Kvalitativni podaci potvrđuju kvantitativne nalaze, s obzirom da su u intervjuimaeksperimentalne grupe u većoj meri identifikovane teme koje su se odnosile na unapređenjedispozicija kritičkog mišljenja. Integracija kvantitativnih i kvalitativnih podataka ukazuje da jekod eksperimentalne grupe dolazilo do precenjivanja uspeha na testu kritičkog mišljenja, dokje kod kontrole grupe dolazilo do potcenjivanja. Dobijeni nalazi nam potvrđuju da jeintervencija bila efektivna za eksperimentalnu grupu u pogledu dispozicija kritičkog mišljenja,ali da je jačina efekta bila nedovoljna kako bi se ispoljile razlike između grupa. Intervencija nijedoprinela razvijanju veština kritičkog mišljenja.

Opis (srp)

Andragogija - Učenje odraslih / Andragogy - Adult Learning Datum odbrane: 02.04.2024.

Opis (eng)

The utopian approach in adult education in this study was based on ideas fromutopian pedagogy (Lewis, 2010), critical pedagogy (Freire, 2018; Shor, 1977), and criticalthinking aimed at uncovering hegemonic assumptions (Brookfield, 2017). A pre-post testexperimental research design with an experimental and an active control group was used tobetter understand the contribution of the utopian approach to the development of criticalthinking in adults. The educational intervention lasted four weeks.The level of critical thinking was assessed before (t1) and after (t2) the interventionusing the Cornell Critical Thinking Test (version Z), the Scale of Critical Thinking Dispositions(SENCTDS), and self-efficacy assessments in the test and scenarios for qualitative criticalthinking assessment. The total sample consisted of a heterogeneous group of adults evenly andbalancedly assigned to either a control or experimental group. For data analysis, a mixedANOVA procedure was used, as well as thematic content analysis. The results of the quantitativeanalysis indicate that the groups differ in the way their critical thinking dispositions changeover time, i.e., the educational intervention had a significant effect on the experimental group,which was predictably absent in the control group. No significant difference was identified inthe results between the groups after the intervention.Qualitative data confirm the quantitative findings, as the interviews of the experimentalgroup more significantly identified themes related to the improvement of critical thinkingdispositions. The integration of quantitative and qualitative data indicates that theexperimental group tended to overestimate their success on the critical thinking test, while thecontrol group tended to underestimate it. The findings confirm that the intervention waseffective for the experimental group in terms of critical thinking dispositions, but the power ofthe effect was insufficient to manifest differences between the groups. The intervention did notcontribute to the development of critical thinking skills.

Jezik

srpski

Datum

2024

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Obrazovanje odraslih

utopijski pristup, kritičko mišljenje, učenje odraslih, kritička utopija, miksmetod

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Obrazovanje odraslih

utopian approach, critical thinking, adult learning, critical utopia, mixed method