Naslov (srp)

Специфичности социјалне когниције код одраслих особа са интелектуалном ометеношћу и придруженим психијатријским стањима : докторска дисертација

Autor

Mastilo, Bojana, 1984-

Doprinosi

Pejović-Milovančević, Milica, 1970-
Memišević, Haris M., 1977-
Đorđević, Mirjana, 1982-
Brojčin, Branislav, 1967-
Glumbić, Nenad, 1970-
Milanović-Dobrota, Biljana, 1975-

Opis (eng)

This research was conducted with the aim of determining the specificities of social cognition in adults with mild intellectual disability on the one hand, as well as examining the relationship among social cognition and maladaptive behaviour, quality of friendship, loneliness and associated psychiatric conditions, on the other hand.The research sample consisted of 122 people, with gender parity, in the age range between 20 and 53. The sample was divided into three groups: a group of participants with mild intellectual disability (N = 32), a group of participants with dual diagnoses (N = 30), and a control group (N = 60).The following instruments were used to obtain data on the control variables: Demographic Questionnaire, Peabody Picture Vocabulary Test, PPVT ̶ 4, and Raven's Progressive Matrices. The following instruments were used to assess the independent variables: Behavior Problems Inventory, BPI-01, Friendship Quality Scale ̶ FQS, Modified Worker Loneliness Questionnaire ̶ MWLQ, and Mini Psychiatric Assessment Schedule for Adults with Developmental Disabilities, MINI PAS ̶ ADD. The data related to the dependent variables were obtained using the Integrated Social Cognition Battery ̶ BICS, and the Edinburgh Social Cognition Test ̶ ESCoT.The results showed that adults with mild intellectual disability compared to those with typical development have weaker achievements, and compared to participants with dual diagnoses better achievements, in cognitive and affective theory of mind, interpersonal and intrapersonal understanding of social norms, first and second order theory of mind and test of social knowledge.The differences between persons with mild intellectual disability and persons with dual diagnoses in various aspects of social cognition are influenced by age, level of intellectual functioning and speech comprehension, but they are not explained by these variables, because even after controlling these variables, persons with mild intellectual disability are more successful in social cognition tasks. Also, no significant differences between men and women were found considering most of the applied tasks.The most significant predictors of social cognition are the presence of autism spectrum disorder traits, positive domains of friendship quality (friendship, help and closeness) and social dissatisfaction.The abilities of social cognition in participants with mild intellectual disability correlate negatively with maladaptive behavior and social dissatisfaction, while social cognition correlate positively with the quality of friendship.Based on the established specificities and deficits of social cognition, it is possible to create appropriate training programs and thus improve the individual's functionality in various aspects of life, which is the ultimate goal of the process of special education and rehabilitation of persons with intellectual disabilities.

Opis (srp)

Ово истраживање спроведено је са циљем да се утврде специфичности социјалне когниције код одраслих особа са лаком интелектуалном ометеношћу са једне стране, као и да се испита однос између социјалне когниције и маладаптивног понашања, квалитета пријатељства, усамљености и придружених психијатриjских стања, са друге стране.Узорком истраживања обухваћено је укупно 122 особе, уједначених према полу, старости између 20 и 53 година. Узорак је подељен у три групе: групу испитаника са лаком интелектуалном ометеношћу (Н = 32), групу испитаника са дуалним дијагнозама (Н = 30) и контролну групу (Н = 60).За добијање података о контролним варијаблама коришћени су сљедећи инструменти: Демографски упитник, Пибодијева скала за процјену рецептивног говора и Равенове прогресивне матрице. За процјену независних варијабли кориштени су: Инвентар проблематичног понашања, Скала квалитета пријатељства, Модификовани упитник усамљености на радном мјесту и Мини скала психијатријске процјене одраслих особа са развојним поремећајима. Подаци који су се односили на зависне варијабле добијени су примјеном Интегрисане батерије тестова за процјену социјалне когниције и Единбуршког теста социјалне когниције.Резултати су показали да одрасле особе са лаком интелектуалном ометеношћу у поређењу са испитаницима типичног развоја имају слабија, а у односу на испитанике са дуалним дијагнозама боља постигнућа, у когнитивној и афективној теорији ума, интерперсоналном и интраперсоналном разумијевању социјалних норми, теорији ума првог и другог реда и тесту социјалног знања.На разлике између особа са лаком интелектуалном ометеношћу и особа са дуалним дијагнозама у различитим аспектима социјалне когниције утичу старост, ниво интелектуалног функционисања и разумијевање говора, али их ипак не објашњавају, јер су и након контролисања ових варијабли особе са лаком интелектуалном ометеношћу успјешније у задацима социјалне когниције. Такође, на већини примјењених задатака нису утврђене значајне разлике између мушкараца и жена.Најзначајнији предиктори социјалне когниције су присуство црта поремећаја из спектра аутизма, позитивни домени квалитета пријатељства (дружење, помоћ и блискост) и социјално незадовољство.Способности социјалне когниције код испитаника са лаком интелектуалном ометеношћу негативно корелирају са маладаптивним понашањем и социјалним незадовољством, а позитивно са квалитетом пријатељства.На основу утврђених специфичности и дефицита социјалне когниције могуће је креирати одговарајуће програме тренинга и тако побољшати функционалност индивидуе у различитим аспектима живота, што је крајњи циљ процеса специјалне едукације и рехабилитације особа са интелектуалном ометеношћу.

Opis (srp)

Специјална едукација и рехабилитација - Олигофренологија / Special Education and Rehabilitation - Oligophrenology Datum odbrane: 13.10.2023.

Jezik

srpski

Datum

2023

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-SA 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Deliti pod istim uslovima 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Specijalna pedagogija. Vaspitanje, obrazovanje i obučavanje posebnih grupa i osoba

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Psihijatrija

dual diagnoses, intellectual disability, social cognition

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Specijalna pedagogija. Vaspitanje, obrazovanje i obučavanje posebnih grupa i osoba

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Psihijatrija

дуалне дијагнозе, интелектуална ометеност, социјална когниција