Naslov (srp)

Евалуација циљева индивидуалног образовног плана и академски успех ученика са инвалидитетом у средњој школи : докторска дисертација

Autor

Rajšli-Tokoš, Elvira, 1969-

Doprinosi

Šešum, Mia, 1982-
Radovanović, Vesna, 1973-
Nikolić, Mina A., 1987-
Arsić, Radomir B., 1957-
Kovačević, Jasmina, 1967-
Kovačević, Tamara, 1973-

Opis (srp)

Индивидуални образовни планови се израђују већ више од десет година. Одувођења инклузије и индивидуалног образовног плана правилници и законска акта којасу регулисала њихову израду мењала су се током времена. Евалуација и сама израда сутакође пратиле те промене. Нас су интересовали подаци из праксе како циљеви утичуна академски успех ученика у средњошколском узрасту, као и да ли планирање,индивидуализација и све што наставници и дефектолози раде да би одговорилипотребама ученика са сметњама у развоју доводе до резултата и бољег академскогуспеха ученика.За прикупљање података коришћена су два инструмента. Први је посебнонаправљен за ово истраживање (прикупљање општих података), док је другиинструмент конструисан за мерење циљева ИОП-а. У истраживању је учествовао 48испитаник. Испитаници су били наставни кадар који је био запослен у редовним илиспецијалним средњим школама на територији Аутономне покрајине Војводине.Истраживање је спроведено онлајн, где су испитаници попуњавали анкету. Упитник јебио дистрибуиран у различитима групама на друштвеним мрежама.Основни закључци нам показују да ученици постижу бољи академски успех акоимају више циљева у ИОП-у, и да водећу улогу у изради и имплементацији имајунаставници и дефектолози. Уочава се скромно учествовање самог детета и члановапородице, као и коришћење асистивне технологије. Што се тиче самог академскогуспеха, добили смо податке да деца са сметњама у развоју имају бољи академски успехиз математике и матерњег језика. Интересантан је податак да искуство и компетенцијенаставника не утичу на бољи академски успех, али смо приметили да дефектолозимного боље процењују и ревидирају децу са сметњама у развоју, али имају већи степениплементације у односу на наставнике које су запослени у типичним средњимшколама.Из добијених резултата као и на основу прегледане постојеће литературеуочавају се разлике код нас и у свету. Сматрамо да је важно истражити разлике, као иурадити додатна истраживања која ће потврдити или оповргнути наше резултате

Opis (srp)

Специјалнa едукацијa и рехабилитацијa / Special education and rehabilitation Datum odbrane: 18.01.2024.

Opis (eng)

Individual educational plans have been in use for more than ten years. Since theintroduction of inclusion and the individual educational plans, the rules and legal acts thatregulated the creation have changed over time. The evaluation and the development alsofollowed those changes. We were interested in data from practice on how goals affect theacademic success of students in high school age. Does the planning, individualization, andeverything that teachers and special educators do to meet the needs of students withdisabilities lead to results and better academic success for students.Two instruments were used for data collection. The first one was specifically createdfor this research (collecting general data), while the second instrument was constructed tomeasure IOP goals. 48 respondents participated in the research. The respondents wereteaching staff who were employed in regular or special secondary schools in the territory ofthe Autonomous Province of Vojvodina. The research was conducted online, whererespondents filled out a survey. The questionnaire was distributed in different groups onsocial networks.The main conclusions show us that students achieve better academic success if theyhave more goals in IEP, and that teachers and special education teachers play a leading role inthe development and implementation. Modest participation of the child and family members,as well as the use of assistive technology, can be observed in the data. Regarding theacademic success itself, we received data that children with developmental disabilities havebetter academic success in mathematics and their mother tongue. It is interesting to note thatthe experience and competence of teachers does not affect better academic success, but wenoticed that special education teachers evaluate achived goals much better, but have a higherdegree of implementation compared to teachers employed in typical secondary schools.From the obtained results as well as based on the reviewed existing literature,differences can be seen in our country and in the world. We believe that it is important toobserve the differences, as well as to do additional research that will confirm or refute ourresults.

Jezik

srpski

Datum

2023

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Specijalna pedagogija. Vaspitanje, obrazovanje i obučavanje posebnih grupa i osoba

students with disabilities, inclusion, high school, individual education plan, academic achievements, outcomes, competencies

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Specijalna pedagogija. Vaspitanje, obrazovanje i obučavanje posebnih grupa i osoba

ученици са сметњама у развоју, инклузија, средња школа, индивидуални образовни план, академска постигнућа, исходи, компетенције