Naslov (srp)

Зашто граматика кроз бајковиту причу? : методички манифест уз нову концепцију наставе српског језика

Autor

Вукомановић Растегорац, Владимир
Мићић, Вишња

Publisher

Београд : Вулкан издаваштво, Вулкан знање

Opis (srp)

Зашто НОВО? Овим уџбеником покушали смо да на више начина превазиђемо уочене недостатке постојеће уџбеничке литературе. Најпре смо уложили напор да градиво међусобно смисаоно повежемо. Тиме смо желели да избегнемо изоловано учење језичких појава, јер сви знамо да је језик систем и да га као систем треба и упознавати. Тежили смо томе да се примери којима илуструјемо језичка знања јаве у одговарајућем контексту. Било нам је важно да уважимо дечје језичко и животно искуство, а да уз то примери буду мотивисани ситуацијом у којој се говорници налазе. Како би прикупљени језички материјал био довољно интересантан ученику, уградили смо га у низ занимљивих прича. Тренутна криза читања и читалачког интересовања код најмлађих учинила је да се определимо за то да текст буде углавном исписан у дијалозима. Сходно интересовањима деце млађег школског узраста, приче смо темељили на елементима романа дружине, у мери у којој то форма уџбеника допушта. Тиме што приче чине смисаону целину желели смо да ученици тако доживе и само градиво – као целину и јединствену причу о учењу. Задржали смо квалитете постојеће уџбеничке литературе: • јасну визуелну издвојеност типичних примера и правила до којих се уопштавањем дошло; • систематизације најбитнијих појмова. Уочили смо недостатке постојећих уџбеника, а то су најчешће: • изоловани примери; • изоловане дефиниције; • изоловано обрађивање језичких појава; • сувопарност текста; • учење без разумевања; • учење без стваралачког учешћа. Покушали смо да променимо ствари набоље кроз: • увођење комуникативног контекста – сви примери се појављују у говору ликова или тексту приче; • поступно и индуктивно долажење до сазнања – кроз разговор јунака и њихову запитаност над језичким појавама; • успостављање веза између језичких појава и појмова; • хумор, обрте и друга онеобичавања, која чине текст занимљивим за читање; • непрекидно учешће ученика у причи. Покушали смо овим пројектом да се одмакнемо од стереотипа да је школа место на коме се у ум детета „сипа” знање. Покушали смо да истакнемо важност: • детета као учесника у процесу наставног учења, • активног формирања сазнања и погледа на свет – формирања перспективе, • очувања дечје запитаности пред светом и неговања интелектуалне радозналости. И не, то није избор између стицања знања и подстицања радозналости – то је тежња да се знања стичу на такав начин да подстакну нова трагања и истраживања! У реализацији свих ових могућности уџбеника, најважнију улогу има УЧИТЕЉ!

Jezik

srpski

Datum

2022

Licenca

© All rights reserved

Deo kolekcije (1)

o:25609 Факултет за образовање учитеља и васпитача Уни...