Naslov (srp)

Елегијско песништво као monumetum: питање односа римских елегичара према свом делу : докторска дисертација

Autor

Radenković, Jovana, 1991-

Doprinosi

Todorović, Darko, 1959-
Petković, Ana, 1973-
Ristović, Nenad, 1969-
Maričić, Gordan, 1964-

Opis (eng)

This paper deals with the Roman elegists’ attitude towards their own work from thestandpoint of a complex idea marked by the term monumentum, which was very influential inancient Roman culture, especially during the zenith of the Roman love elegy. The researchframework is determined by the wide semantic field of the term monumentum and the key qualitieswhich define the idea of a monument in Roman culture. The research commences with extractingthe terms of memorialization from the Roman elegy corpus and conducting their contextualanalysis in order to reveal the key aspects of the monumentum idea in the Roman love elegy(Tibullus, Propertius, Ovid) as well as to propose new readings of its importance for the poetics ofRoman elegy in each individual author. We started from the assumption that the context in whichthe memorialization terms are found can also indicate the relation between the poetic work on oneside and the literary tradition, current artistic practices, socio-political events and their influenceon the literary authors on the other. The initial linguistic analysis will point to the textual constructsas carriers of the aforementioned relations. It will also reveal the specific analogy between theelegiac song and visual artefacts in terms of commemoration. Therefore, the research methodologywill be based on an interdisciplinary approach and will analyze the selected parts of the textualcorpus from several perspectives: questioning the philosophical foundations of the elegiac poeticswhich indicates the author’s attitude towards the idea of death/disappearance and the potential oftextual constructs to overturn that idea; examining the proclamation of the poem as a monumentand the importance of literary dialogue for forming such proclamations; observing the analogy ofthe manner in which elegy communicates and in which public and art monuments do so.Making literary parallels – according to treatment of the poem for a monument – betweenRoman elegists and authors of other literary genres, will bring valuable observations about thedifferences in the authors’ treatment of their poetic work; on the other hand, making parallelsbetween a literary text and both artistic and historical works, will help us to observe possible waysin which Roman elegists seek social approval and legitimacy for their creativity.Key words: Roman love elegy, Roman elegists, monumentum, terms of commemoration, textualconstructs, literary dialogues, Lucretius’ philosophy, visual art, public monuments

Opis (srp)

Рад испитује однос римских елегичара према свом делу са становишта комплекснеидеје, обележене појмом monumentum, која је била утицајна у античкој римској култури, анарочито у време цветања жанра римске љубавне елегије. Оквир истраживања одредило јешироко семантичко поље појма monumentum и кључни квалитети којима се дефинише идејаспоменика у римској култури. Истраживање отпочиње издвајањем појмовамеморијализације у корпусима римске елегије и њиховом контекстуалном анализом саочекивањем да се открију кључни аспекти идеје monumentum у одабраном корпусу текстова(Тибул, Проперције, Овидије) и да се предложе нова читања значаја који они имају запоетику римске елегије код сваког аутора понаособ. Кренули смо од претпоставке даконтекст бележења термина меморијализације може да укаже на односе песничког делапрема књижевној традицији, актуелним уметничким праксама, друштвено-политичкимактуелностима и њиховим утицајима на само дело и његовог аутора. Почетна језичкаанализа указаће на текстуалне конструкте као носиоце наведених односа, али и наспецифичну аналогију песме и ликовних артефаката у процесу оспомењавања. С тим у везиметодологија истраживања почиваће на интердисциплинарном приступу и анализираћециљана места корпуса из неколико перспектива – сагледавањем филозофских основаелегијске поетике које указују на ауторов однос према идеји смрти/нестајања и потенцијалтекстуалних конструката да пониште ту идеју; испитивањем прогласа песме за споменик изначаја књижевних дијалога у формирању оваквих прогласа; уочавањем аналогије у начинукомуникације елегијске песме и јавних и ликовних споменика.Повлачење књижевних паралела у третману песме за монумент између римскихелегичара и књижевних стваралаца других жанрова, донеће нам вредна запажања оразликама у ауторском третману песничког дела, док ћемо повлачењем паралела измеђукњижевног текста и ликовних и историјских дела уочити могуће начине на које римскиелегичари траже друштвено одобрење и легитимитет за своје стваралаштво.

Opis (srp)

Класичне науке - Класична римска књижевност / Classics - Classical Roman literature Datum odbrane: 18.12.2023.

Jezik

srpski

Datum

2023

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Latinska književnost (uključujući studije)

римска љубавна елегија, римски елегичари, monumentum, термини оспомењавања, текстуални конструкти, књижевни дијалози, Лукрецијева филозофија, визуелна уметност, јавни споменици

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Latinska književnost (uključujući studije)

Roman love elegy, Roman elegists, monumentum, terms of commemoration, textual constructs, literary dialogues, Lucretius’ philosophy, visual art, public monuments