Naslov (eng)

THE MECHANISM AND THE DIRECTION OF ORGANISATIONAL CULTURE’S IMPACT ON CORPORATE ENTREPRENEURSHIP

Autor

Janićijević, Nebojša
Kontić, Ljiljana

Opis (srp)

Апстракт: У раду су анализирани механизам, односно начин на који организациона култура утиче на корпоративно предузетништво, и правац тог утицаја, односно претпоставке, вредности и норме којима култура креира позитиван контекст за корпоративно предузетништво. Корпоративно предузетништво, широко дефинисано као предузетништво унутар организација, постаје услов опстанка и развоја организација у ери глобализације и радикалних технолошких и тржишних промена. Организациона култура као систем претпоставки, вредности, норми и ставова које деле запослени и менаџери битно одређује њихово мишљење и понашање. Показано је да организациона култура утиче на корпоративно предузетиштво тако што својим претпоставкама и вредностима обликује интерпретативне шеме запослених и менаџера, и на тај начин детерминише њихово понашање у свакодневном раду, а самим тим и у којој мери ће то понашање бити предузетничко. У идентификовању културних претпоставки, вредности, норми и ставова којим организациона култура позитивно делује на корпоративно предузетништво примењени су фрагментисани и интегрисани приступи. Фрагментисаним приступом је показано да организациона култура позитивно утиче на корпоративно предузетништво ако се високо вреднују: иновације и промене, развој људи, отворене и интензивне интеракције и комуникација, аутономија запослених и лабава контрола, идентификација са компанијом, фокусираност на посао, и отвореност према окружењу. Интегрисаном приступом је показано је да на корпоративно подузетништво позитивно утичу следећи типови културе: култура адхократије у Квиновој (Quinn) и Камероновој (Cameron’s) класификацији, и конструктивна култура у класификацији Хјуман Синерџетикс (Human Synergetics).

Opis (eng)

Abstract: The paper analyses the mechanism, that is, the way in which organisational culture impacts corporate entrepreneurship. Additionally, the paper analyses the direction of this impact, that is, the assumptions, values, and norms through which culture creates a positive context for corporate entrepreneurship. Corporate entrepreneurship, broadly defined as entrepreneurship within organisations, becomes a prerequisite for the organisations’ survival and development in the era of globalisation, and radical technology and market changes. Organisational culture as a system of assumptions, values, and norms shared by employees and managers significantly determines their opinions and behaviour. The paper demonstrates that organisational culture impacts corporate entrepreneurship by shaping the employees and managers’ interpretative schemes through its assumptions and values. Thus, organisational culture impacts employees and managers’ behaviour in everyday work, and thereby the extent to which this behaviour will be entrepreneurial. We applied the fragmented and integrated approaches in identifying the cultural assumptions, values, and norms through which organisational culture positively impacts corporate entrepreneurship. The fragmented approach showed that organisational culture positively impacts corporate entrepreneurship if it highly values innovations and changes, people development, open and intensive interactions and communications, the autonomy of employees and loose control, identification with the company, focus on work, and openness towards the environment. The integrated approach showed that the following culture types positively impact corporate entrepreneurship: adhocracy culture in Quinn and Cameron’s classification, and constructive culture in Human Synergetics’ classification.

Jezik

engleski

Datum

2023

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0 - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 4.0 International License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode

Predmet

Key words: corporate entrepreneurship, organisational culture, organisation, cultural assumptions, cultural values.

Кључне речи: корпоративно предузетништво, организациона култура, организација, културне претпоставке, културне вредности

Deo kolekcije (1)

o:28218 Ekonomski fakultet