Naslov (srp)

Морфометријске карактеристике рељефа и њихов утицај на отвореност шума примарном мрежом шумских путева у Републици Српској : докторска дисертација

Autor

Dražić, Srđan, 1969-

Doprinosi

Danilović, Milorad, 1966-
Ristić, Ratko, 1961-
Govedar, Zoran, 1967-
Pantić, Damjan, 1963-
Janić, Milorad, 1958-

Opis (eng)

The field of science dealing with relief forms and their classification is calledgeomorphology. Geomorphology is a scientific discipline that investigates the origin, evolution,and dynamics of Earth's relief. It is a borderline discipline between geography and geology.Unlike morphography and morphogenesis, morphometry is a quantitative determination ofgeneral parameters forms of relief: hypsometry, slopes, terrain rugedness (relief energy),aspects, and specific parameters that imply isolated relief forms (eg ridge, sinks, drainagenetwork, etc.).One of the most important infrastructural facilities in forestry are forest truck roads. Inthe past, the planning and optimization of forest truck roads were observed from an economicpoint of view, with minimal fulfillness of the needs for the local population. During the planning,data based on the size of the annual cut and the average skidding distance of forest woodassortments were used. Morphometric characteristics of the terrain, as a significant influencingfactor of the density and spatial distribution of the forest truck road network, have beenpresented in the past descriptively due to insufficiently precise data. Based on such data, manyauthors made their classification of the density of the forest truck road network, according toclassification on: lowland, mountainous and hilly areas, without clearly defined morphometriccharacteristics of the terrain.By using modern computer technology and more accurate digital terrain models (DТМ),the conditions for a very precise classification of terrain were created. The 7 most importantcriteria on the basis of which the classification of forest areas in the Republic of Srpska wasperformed were selected. The evaluation of the selected criteria was carried out using theAnalytical Hierarchical Process (AHP), weight coefficients were obtained, which weremultiplied by these criteria based on which characteristic areas were separated and classifiedinto four categories. For each of the categories obtained, a characteristic FMU were selectedwhere the maximum density of roads were designed that could be placed in the characteristicrelief space, with average skidding distance of 300 m.According to the final analysis, FMU were classified into four categories of terrainsuitability for the construction of forest truck roads and those are: suitable, moderatelysuitable, less suitable and unsuitable. The final distribution of FMU, by these categories, showsthat 30.30% FMU belongs to suitable terrains, 26.44% to moderately suitable, 20.85% to lesssuitable and 22.41% FMU to unsuitable terrains.

Opis (srp)

Област науке која се бави рељефним облицима и његовом класификацијом називасе геоморфологија. Геоморфологија је научна дисциплина која се бави истраживањемнастанака, еволуције и динамике рељефа Земље. То је гранична дисциплина измеђугеографије и геологије. За разлику од морфографије и морфогенезе, морфометријапредставља квантитативно одређивање општих параметара облика рељефа:хипсометрију, нагибе, вертикалну рашчлањеност (енергија рељефа), експозицију испецифичних параметара који подразумевају издвојене рељефне облике (нпр. гребене,поникве, дренажне мреже и др.).Jедан од најважнијих инфраструктурних објеката у шумарству су шумскикамионски путеви. Планирање и оптимизовање шумских камионских путева се упрошлости углавном посматрало са економског аспекта, уз задовољење социолошкихпотреба локалног становништва. У току планирања оптималне мреже путева,коришћени су подаци базирани на величини сечивог етата и просечне транспорнедистанце привлачења шумских дрвних сортимената. Морфометријске карактеристикетерена, као значајан утицајни фактор густине и просторног распореда мреже шумскихкамионских путева, у прошлости су, због недовољно прецизних података, приказиванеописно. На основу таквих података аутори су давали своју класификацију густине мрежешумских камионских путева, а односила се на низијско, брдско и планинско подручје,без јасно одређених морфометријских карактеристика терена.Употребом савремене рачунарске технологије, коришћењем прецизнијихдигиталних модела терена (ДМТ), створили су се услови за много прецизнијукласификацију рељефа. Одабрано је 7 најважнијих морфометријских критеријума наоснову којих је вршена класификација шумскопривредних подручја у РепублициСрпској. Процена одабраних критеријума извршена је коришћењем аналитичкогхијерархијског процеса (АХП), добијени су тежински коефицијенти који су множени саовим критеријумима на основу којих су класификована шумскопривредна подручја,разврстана у четири категорије. За сваку од добијених категорија, одабрано јекарактеристично ШПП на којем је пројектована максимална густина путева коју је биломогуће поставити у карактеристичан рељефни простор, с тим да просечна дистанцапривлачења буде приближно 300 m.Коначном анализом, ШПП су разврстана у четири категорије погодности тереназа изградњу шумских камионских путева и то: погодна, умерено погодна, слабо погоднаи непогодна. Коначном расподелом ШПП, по овим категоријама, добијен је податак да30,30% ШПП припада погодним теренима, 26,44% умерено погодним, 20,85% слабопогодним и 22,41% ШПП непогодним теренима.

Opis (srp)

Шумарство / Forestry Datum odbrane: 22.02.2022.

Jezik

srpski

Datum

2021

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Faktori sredine – klima, hidrologija, biološki faktori

digital elevation model, geographic information system, geomorphology, morphometry, multi-criteria analysis, forest oppening, forest roads.

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Faktori sredine – klima, hidrologija, biološki faktori

дигитални модел терена, географски информациони систем, геоморфологија, морфометрија, отварање шума, шумски камионски путеви, вишекритеријумска анализа