Naslov (eng)

Methodological Applicability Of Sulejman Ćatović’s Instrumentals In Teaching Music

Naslov (srp)

Методичка применљивост инструменталних композиција Сулејмана Ћатовића у настави музичке културе

Autor

Никшић, Нака

Publisher

Јагодина: Факултет педагошких наука

Opis (srp)

Апстракт: Сулејман Ћатовић Суља, музички педагог, мелограф и композитор, стварао је инспирисан народним песмама новопазарског краја. У његовом стваралачком опусу наилазимо на две збирке хорских и једну збирку инструменталних композиција, под називом Пештерски мотиви, Албум композиција за кларинет и клавир. Иако су композиције овог албума настајале и јавно извођене у дугом временском периоду, збирка је објављена тек 2001. године. Стручној јавности је представљена са аспекта музичке теорије 2017, а студијски снимљена 2018. године. Међутим, никада није вреднована са аспекта музичке педагогије. Циљ рада је представљање инструменталних композиција Сулејмана Ћатовића и утврђивање њихове методичке применљивости у настави музичке културе у основној општеобразовној школи. У раду смо користили методу анализе садржаја. Резултати су показали да су све инструменталне композиције Сулејмана Ћатовића методички применљиве у активности слушања музике од првог до осмог разреда основне општеобразовне школе и да, у зависности од структуре, могу бити полазна основа наставницима при избору композиција за слушање у функцији опажања средстава извођења, изражајних компонената музике, повезивања звучних могућности инструмената са карактером дела, облика, имитације као начина грађења облика и народног стваралаштва као инспирације. Овај рад треба да допринесе унапређењу наставе музичке културе у Србији и да подстакне музичке педагоге на слична истраживања.

Opis (eng)

Summary: Teaching music in lower grades of elementary school, as prescribed by the curricula, includes listening to music, performing music and expressing musical creativ- ity, while in the upper grades it includes identifying musical instruments, listening to music, performing music and expressing musical creativity. This kind of curricula give teachers the opportunity to, in addition to the prescribed ones, to the extent of up to 30%, use ad- ditional musical contents that correspond to the requirements specified for a certain grade. The work of Sulejman Ćatović Sulja (born in Sjenica in 1931, died in Ub in 2010), music educator, melographer and composer, was inspired by the folk songs of the Novi Pazar region. Our analysis deals with two collections of choral pieces (Za gorom voda studena, Narodne pesme iz Sandžaka and Svaka tica gn’jezdo ima, Narodne liske pjesme iz Sandžaka) and a collection of instrumentals entitled Pešterski motivi, Album kompozicija za klarinet i klavir. Although the pieces were created much earlier and were performed over a long period of time, the collection was not released until 2001. It was presented to music theorists in 2017, and studio recorded in 2018. However, it has never been evaluated from the aspect of teaching music. The aim of our analysis was to investigate whether Sulejman Ćatović’s instrumentals from Pešterski motivi, Album kompozicija za klarinet i klavir are applicable in teaching music in elementary schools, more specifically in the activities of listening to music. The method of theoretical analysis was used to examine the requirements and contents of the music cur- ricula, as well as the structure of the music pieces themselves from the aspect of teaching methodology. The analysis showed that all Ćatović’s instrumentals are methodically appli- cable in the activity of listening to music in elementary school, in respect of students’ age.

Jezik

srpski

Datum

2023

Licenca

© All rights reserved

Predmet

Keywords: Sulejman Ćatović, instrumentals, listening to music, musical contents.

Kључне речи: Сулејман Ћатовић, инструменталне композиције, слушање музике, музички садржаји.

Deo kolekcije (1)

o:25609 Факултет за образовање учитеља и васпитача Уни...