Naslov (srp)

Emocionalna podrška nastavnika kao prediktor intrinzičke motivacije učenika u tv nastavi

Autor

Плазинић, Љиљана

Publisher

Beograd : Društvo psihologa Srbije

Opis (srp)

Pandemija virusa korona značajno je promenila procese nastave i učenja. U prvom talasu zatvaranja škola (mart–jun 2020) u Republici Srbiji emitovana je TV nastava, odnosno nastava putem videa, u kojoj je učenje određenog predmeta usklađeno sa utvrđenim kurikulumom i akademskim standardima. Brojna istraživanja pokazuju da je topao, uvažavajući i afirmišući odnos nastavnika prema učenicima značajan faktor njihovih akademskih postignuća, ali i motivacije za učenje. Cilj ovog istraživanja je da proveri da li je stepen nastavničke emocionalne podrške na časovima TV nastave, u kojoj je interakcija nastavnika i učenika jednosmerna, posredovana i apersonalna, povezan sa nivoom učeničke intrinzičke motivacije. U uzorku se našlo 1203 učenika od 1. do 8. razreda koji su na adaptiranoj Skali akademske motivacije (Šarčević, 2015) ocenili svoju intrinzičku motivaciju na ukupno 32 časa. Stepen emocionalne podrške na svakom času procenjen je uz pomoć opservacionog protokola, kreiranog u okviru šire studije (Plazinić, 2021) i obuhvata tri nastavne strategije: izgradnju pozitivne emocionalne klime; iskazivanje pozitivnih očekivanja nastavnika u odnosu na učeničke mogućnosti i uvažavanje učeničke perspektive. Utvrđena je pozitivna korelacija (r = .612, p = ,000) između prosečnog stepena intrinzičke motivacije učenika koji su gledali isti čas i stepena emocionalne podrške nastavnika na tom času. Češće uvažavanje učeničke perspektive, ispoljavanje entuzijazma i pozitivnih očekivanja u odnosu na mogućnosti dece povezano je sa većim stepenom motivacije za učenje, koja je važan obrazovni cilj, ali i faktor obrazovnih postignuća. Ovo istraživanje pokazuje da iako TV nastava drastično sužava opseg mogućih nastavnih postupaka u pogledu pružanja emocionalne podrške učenicima, učenici ostaju responzivni na pokazatelje emocionalne podrške na časovima TV nastave. Rezultati daju smernice za realizaciju nastave putem videa, ali i za inicijalno obrazovanje i usavršavanje nastavnika.

Jezik

srpski

Datum

2022

Licenca

© All rights reserved

Predmet

Ključne reči: TV nastava, emocionalna podrška, intrinzička motivacija

Deo kolekcije (1)

o:25609 Факултет за образовање учитеља и васпитача Уни...