Naslov (srp)

Историјско-богословска оцена односа између Цркве и државе у Русији у XV-XVI веку: (критичко-компаративна анализа) : докторска дисертација

Autor

Dunaev, Aleksandr I., 1987-

Doprinosi

Popović, Radomir V., 1954-

Opis (srp)

Идеја изградње односа Цркве и државе је актуелна данас, али да би се разумела идејаинституције нашег времена, неопходно је знати процес њеног формирања и разумевања упретходним периодима. Истраживање овог питања су покренули руски мислиоци из касногсредњег века. Прошло је доста од последње расправе о питањима моралног утицаја на друштвоЦркве која није била под утицајем секуларне државе. Идеја о јединству народа, о "симфонији"у односу између Цркве и државе била оличена у моделу „монархије репрезентативности“сматраном за најбољи облик владавине за Русију.У земљама Западне Европе перцепција цивилног друштва се заснивала на идејамараздвајања друштва од државе и ограничавању сфере активности друге на материјалнупроизводњу, осмишљену да задовољи приватни интерес. За разлику од тога, Русија је увијекимала идеју о општем јединству људи, одговорности сваког сегмента друштва за судбинуземље укључујући и Цркву, као значајан чинилац у друштву.Национално јединство је посебан феномен у постојању људског друштва. Оно се огледау томе да грађани поштују своју земљу и јача се споном која их повезује. У нашем случају тоје Црква. Јединство свих људи данас је неопходно за решавање задатака са којима се суочавајуЦрква и држава. У тешким ситуацијама које су се појавиле у Русији, Црква и држава увек суспашавале своје јединство.Крај XV вијека обележен је великим успесима у изградњи руске државе. У истимгодинама заправо је успостављена аутокефалија Руске цркве, процес христијанизације сеуспјешно наставио, а Црквене институције су се развијале и побољшавале. Међутим, требанапоменути да је постојао сукоб између државе и Цркве. Сабор из 1503. године постао јефинале конфронтације између секуларних и Црквених власти. На њему је разматран плансекуларизације манастирске имовине. Судбина овог сабора је била да постане полазна тачкаконфликта између праваца Јосифита и нестјажатеља, чија супротстављеност траје до краја XVIвијека. У току ове борбе настали су изузетни књижевни радови и до данас се сматрајуврхунцем старе руске литературе.Било би погрешно размишљати о односу између Цркве и државе као конфронтацијиизмеђу одвојених структура. Оваква супротстављеност у либералној историографији често јеприказана као трајно насиље државе над Црквом, које је фатално утицало на политичку праксумосковске државе у XV и XVI вијеку. Она озбиљно криви историјску перспективу иинхерентан поглед совјетске историографије према којој је реакција клира спречилацентрализовану политику московских кнежева, који су систематски вршили притисак наЦркву. Ривалство између Цркве и државе је суштински недостатак политике московскихкнежева, али и начина на који су је посматрали либерални историографи.Даље у раду узимамо у обзир и унутрашњи развој облика Црквене и државнеорганизације, као и динамику њихових односа. Активности Црквених и државних институцијабиле су у великој мери одређене захтевима друштва. Из тог разлога, однос државе и Цркве упроучаваном периоду, по мом мишљењу, намеће закључак: Црква је држава.Осим тога, рад обухвата и анализу учења религиозних мислилаца из касног средњегвека на ову тему, историјске околности које су утицале на формирање њихових ставова,политичку оријентацију државе и њен однос са Црквом у поменутом времену као и упореднуанализу тадашњих и актуелних политичких и правних студија о односу између државе и Црквес Црквеноисторијске тачке гледишта чији циљ и резултат је боље разумијевање природеодноса Цркве и државе у Русији, које има рефлексију и на овај однос у модерном времену.

Opis (srp)

Теологија - Историja Цркве / Theology - History of the Church Datum odbrane: 23.20.2809.

Opis (eng)

The idea of creating the relationship between the Church and the state is relevant today, butin order to understand the idea of the institution of our time, it is necessary to comprehend the processof its formation and understanding in previous periods. Research on this issue was initiated byRussian intellectuals from the late Middle Ages. Much time has passed since the last debate on issuesof moral influence on the society of the Church, which was not under the influence of the secularstate. The idea of the unity of the people, of the “symphony” in the relationship between the Churchand the state was embodied in the model of the “monarchy of representativeness” considered the bestform of the government for Russia.In the countries of Western Europe, the perception of civil society was based on the ideas ofseparating society from the state and limiting the sphere of activity of latter to material production,designed to satisfy the private interest. In contrast, Russia has always had the idea of the general unityof the people, the responsibility of every segment of society for the fate of the country, including theChurch, as a significant factor in society.National unity is a special phenomenon in the existence of the human society. It is reflected in thefact that citizens respect their country and is strengthened by the bond that connects them. In our caseit is the Church. The unity of all people today is necessary for solving the tasks that the Church andthe state are facing. In the difficult situations which have arisen in Russia, the Church and the statehave always saved their unity.The end of the 15th century was marked by great successes in building the Russian state.Actually, in the same years the autocephaly of the Russian Church was established, the process ofChristianization was successfully continued, and the Church institutions were developed andimproved. However, it should be noted that there was a conflict between the state and the Church.The council of 1503 became the finale of the confrontation between the secular and Churchauthorities. The plan of secularization of the monastery property was discussed at it. The destiny ofthis council was to become the starting point of the conflict between the directions of Josephites andthe non-possessors, whose opposition lasted until the end of the 16th century. During thisconfrontation, exceptional literary works were created and to this day they are considered the pinnacleof old Russian literature.It would be wrong to think of the relationship between the Church and the state as aconfrontation between separate structures. Such opposition in liberal historiography is often describedas the permanent violence of the state over the Church, which gravely influenced the political practiceof the Moscow state in the 15th and 16th centuries. It seriously blames the historical perspective andthe inherent view of Soviet historiography, according to which the reaction of the clergy preventedthe centralized policy of the Moscow princes, who systematically exercised pressure over the Church.The rivalry between the Church and the state is an essential shortcoming of the policy of the Moscowprinces, but also of the way in which liberal historians perceived it.Further in the paper, we take into consideration the internal development of the forms ofChurch and state organization, as well as the dynamics of their relations. The activities of Church andstate institutions were largely determined by the demands of society. For that reason, the relationshipbetween the state and the Church in the analysed period, in my opinion, imposes the conclusion: theChurch is the state.Besides, the paper also includes the analysis of the teachings of late medieval religious scholars onthis topic, historical circumstances that influenced the formation of their attitudes, political orientationof the state and its relationship with the Church at the mentioned period, as well as the comparativeanalysis of current political and legal studies on the relationship between the state and the Churchfrom the Church-historical point of view whose aim and result is a better understanding of the natureof the relationship between the Church and the state in Russia, which has a reflection on thisrelationship in modern times, as well.

Jezik

srpski

Datum

2022

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Istorija crkve. Istorija hrišćanstva

Катехонски, кратологија, папоцезаризам, секуларизација, „симфонија“, теократија, цезаропапизам

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Istorija crkve. Istorija hrišćanstva

Katechon, cratology, papacesarism, secularization, “symphony”, theocracy, caesaropapism