Naslov (srp)

Имплицитне педагогије наставника и њихова иницијатива за сарадњу с родитељима

Autor

Јоксимовић, Александра
Вујачић, Mиља
Станковић, Дејан

Opis (srp)

Апстракт: У раду су анализирани резултати истраживања које је имало за циљ испитивање повезаности имплицитних педагогија наставника и њихо-ве иницијативе за сарадњу с родитељима. Полази се од претпоставке да прихватање савремених педагошких идеја (новa педагошкa парадигмa) доприноси већој иницијативи наставника за сарадњу с родитељима. У истраживању је уче-ствовало 118 наставника предметне наставе и 78 наставника разредне наставе из основних школа у Србији. Примењен је корелациони нацрт, а за испитивање импли-цитних педагогија и иницијативе наставника за сарадњу с родитељима креиране су скале процене. Резултати указују на недостатак иницијативе учитеља и наставни-ка за продубљенију сарадњу с родитељима, каква би у савременој школи требало да се одвија. Истраживање је показало да су имплицитне педагогије наставника још увек између традиционалних и савремених педагошких идеја. Резултати нашег ис-траживања указују на мању иницијативу наставника предметне наставе за сарад-њу с родитељима, као и на њихово мање прихватање „нове педагошке парадигме“, у поређењу с учитељима. Код наставника разредне наставе је утврђена повезаност између њихових имплицитних педагогија и иницијативе за сарадњу с родитељима, док та повезаност није уочена код предметних наставника. За побољшање сарадње школе и породице неопходно је да се постојећа лична педагошка уверења наставника промене и приближе „новој педагошкој парадигми“, путем иницијалног образовања и даљег стручног усавршавања наставника, као и кроз обезбеђивање веће подршке на нивоу школе и образовног система.

Opis (rus)

Резюме: В работе обсуждаются результаты исследования имплицитной педа-гогики преподавателей и проявления инициативы к сотрудничеству с родителями учеников. Авторы исходят из предпосылки, согласно кото-рой принятие современных педагогических идей (новая педагогическая парадигма) способствует проявлению инициативы преподавателей к сотрудничеству с роди-телями. Исследование проведено на примере 118 преподавателей-предметников и 78 учителей классного обучения, работающих в восьмилетних школах в Сербии. Был использован корреляционный проект, а имплицитные педагогики и проявление ини-циативы к сотрудничеству с родителями исследованы с использованием специально подготовленных шкал оценок. Результаты указывают на недостаток инициативы к сотрудничеству и у преподавателей и у учителей. Имплицитные педагогики пре-подавателей, как показывает исследование, находятся на стыке традиционной и современной педагогики. Преподавтели предметники отстают от учителей класс-ного обучения и в проявлении инициативы и в принятии новой педагогической пара-дигмы. У учителей классного обучения обнаружена связь имлицитной педагогики и проявления инициативы к сотрудничеству, в то время как подобная связь у пре-подавателей-предметников не обнаружена. Для повышения уровня сотрудничества школы и семьи необходимо приблизить преподавателям новую педагогическую пара-дигму, как на уровне основного педагогического образования, так и процессе повы-шения квалификации учителей и преподавателей, а также обеспечить поддержку школы и образовательной системы в целом.

Opis (eng)

Abstract: The article presents an analysis of the results of the research aimed at ex-amining the relatedness of the teachers' implicit pedagogies and their initi-atives for cooperation with students' parents. The starting hypothesis was that the acceptance of modern pedagogical ideas (new pedagogic paradigm) leads towards more successful initiative of the teachers for the cooperation with their students' parents. The sample included 118 subject teachers and 78 class teachers from elementary schools in Serbia. The procedure included a correlation chart and special assessment scales were construed for examining implicit pedagogies and teacher's readiness for cooperation with parents. The results indicate the lack of the initiative of both groups of teachers for en-hanced cooperation with parents as it should be in modern school. The research showed the implicit pedagogies of the teachers are still somewhere between traditional and modern pedagogic ideas. Subject teachers showed lower levels of initiative for cooperation with parents, as well as lower levels of acceptance of the ''new pedagogic paradigm'' in compar-ison with class teachers. Among the latter the relatedness of their implicit pedagogies and initiatives for cooperation with parents was established, while it was not evident among subject teachers. In order to enhance the cooperation between school and family the exist-ing personal pedagogic ideas of the teachers should change and come closer to the ''new pedagogic paradigm'' which might be achieved through pre-service and in-service teacher training and provision of more support by school and educational system.

Jezik

srpski

Datum

2012

Licenca

© All rights reserved

Predmet

Кључне речи: наставници, имплицитне педагогије, сарадња школе и породице.

Keywords: teachers, implicit theories, school and family cooperation.

Ключевые слова: учителя, имплицитные педагогики, сотрудничество школы и семьи.

Deo kolekcije (1)

o:29159 Radovi nastavnika i saradnika Fakulteta likovnih umetnosti