Ставови васпитача о значају развијања компетенција у природним наукама у раду са децом предшколског узраста
Резиме: У савременом друштву науке и технологије научна писменост се сагледава као једна од кључних образовних компетенција. Међутим, истраживања показују да је за интересованост младих за природне науке веома ниска, да су просечна постигнућа наших петнаестогодишњака у домену природних наука знатно нижа у односу на ОЕЦД просек, али и да значајно више резултате у домену природних наука постижу наши ученици четвртог разреда који су били обухваћени програмом предшколског васпитања и образовања. У раду су представљени резултати истраживања које је имало за циљ испитивање односа васпи тача према природним наукама и развијању научних компетенција код деце предшколског узраста. Овако дефинисан циљ истраживања операционализован је кроз следеће истражи вачке задатке: 1) испитати како васпитачи процењују своју заинтересованост за природне науке и своје знање из области природних наука; 2) испитати како васпитачи процењују заинтересованост деце за феномене из области природних наука и 3) испитати у чему васпитачи виде највећи допринос ситуација током којих заједно са децом истражују фено мене које проучавају природне науке. Коришћена је дескриптивна метода са анкетирањем и скалирањем као истраживачким техникама. Резултати истраживања су показали да вас питачи имају позитиван однос према природним наукама, да високо процењују заинтересо ваност деце за природне науке, да највећи допринос ситуација током којих деца истражују феномене које проучавају природне науке виде у томе што оне омогућавају деци да уживају и радују се, а да најмањи допринос ових ситуација виде у развијању интересовања деце за бављење науком. Овакви резултати истраживања показују да васпитачи имају позитиван однос према развоју научних компетенција, али да им је у сагледавању суштинског значаја развоја научних компетенција у раду са децом потребна снажнија подршка.
Summary: In the modern society of science and technology, scientific literacy is viewed as one of the key educational competencies. However, research shows that young people’s interest in natural sciences is very low, that the average achievement of our 15-year-olds in the field of natural sciences is significantly lower compared to the OECD average, but also that significantly higher results in the field of natural sciences are achieved by our fourth-grade pupils who were included in the preschool education program. The paper presents the results of the research aimed at examining preschool teachers’ attitudes towards natural sciences and the development of scientific competencies in preschool children. The research goal defined in this way was operationalized in the following research tasks: 1)examine how preschool teachers assess their interest in natural sciences and their knowledge in the field of natural sciences 2) examine how preschool teachers assess children’s interest in the phenomena from the field of natural sciences, 3) examine what they perceive as the greatest contribution from situations during which they explore together with children the phenomena that are the subject of natural sciences. A descriptive method was used, with surveying and scaling as research techniques. The research results showed that preschool teachers have a positive attitude towards natural sciences, that they highly value children’s interest in natural sciences, that they view as the greatest contribution of situations during which children explore the phenomena studied in natural sciences in that they enable children to enjoy themselves and be happy, while the smallest contribution of these situations is perceived in developing children’s interest in science. Such research results show that preschool teach ers have a positive attitude towards the development of scientific competences, but that they need stronger support in understanding the essential importance of the development of scientific compe tences in working with children.
srpski
2023
© All rights reserved
Кључне речи: кључне образовне компетенције, компетенције у природним наукама, научна писменост, деца предшколског узраста
Keywords: key educational competences, competences in natural sciences, scientific literacy, preschool children