Naslov (eng)

Тwisted pupill of the poem : characteristics of Ljubivoje Ršumović’s children`s poetry

Naslov (srp)

Ишчашена зеница песме : о особеностима певања за децу Љубивоја Ршумовића

Autor

Опачић, Зорана

Opis (eng)

Summary: The aim of the paper is to examine the uniqueness and significance of Ljubivoje Ršumović’s children`s poetry. The poet appears under the patronage of Dušan Radović, as the face of a new era in a time when the struggle for the aesthetic value of children’s poetry has largely end ed. Breaking conventions, he set significantly expanded creative frameworks. We point out how the combination of oral tradition and modernism - folk prudence and, on the other hand, accelerated city rhythm, modern language expression in a collision with the dynamic, kaleidoscopic nature of the television genre, united in an innovative literary poetics. In his poetry, he boldly combined the layers of culture, twisted the order and organization of the world in a carnival way, played with poetic language, invented neologisms, reshaped used folk sayings, applied media formulas, mocked educational conventions, understanding child’s nature and yet, on the other hand, established his own educational pattern. Important features of his creativity are hybridity and intermediality: moving from literary to media text and vice versa, application of media style in poetry and inclusion of visual elements (photo collage, assemblage) in the body of poetic text. All this led to the process of rapid canonization (from the position of the most promising to the status of a respected classic), which began even before the first printed collection. This continues with the inclusion of the collection in the school textbooks, a large number of literary awards and Radović’s praise in the Anthology of Serbian Poetry for Children. The significance of Ršumović’s work for children in the 21st century is great, as it connects the golden age of modernism in the second half of the last century and current literary processes, thereby influencing generations of contemporary children’s poets.

Opis (srp)

САЖЕТАК: Циљ рада је испитивање особености и зна чаја песништва за децу Љубивоја Ршумовића. Песник се јавља под патронатом Душана Радовића, као лице новог доба у времену кад се борба за естетску вредност песме за децу умногоме окончала. Рушећи конвенције, постављао је знатно проширене оквире стварања за децу. Указујемо како су се спој усмене традиције и модернизма – народска разборитост и, са друге стране, убрзани градски ритам, модерни језички израз и доживљај света у судару са динамичном, калеидоскопском природом телевизијског жанра, сјединили су се у иноватив ну књижевну поетику. У својој поезији смело је комбиновао слојеве културе, карневалски изокретао поредак и устројство света, играо се језиком и формом песме, лексиком, смишљао неологизме, користио се народним изрекама, смело преобликовао ликове народне књижевности, примењивао медијске формуле у писању, подсмехивао се васпитним конвенцијама разумевајући дечју природу а опет, са друге стране, успостављао сопствени васпитни образац. Важне одлике његовог стваралаштва су хибридност и интермедијалност: кретање од књижевног ка медијском тексту и обратно, примена медијског стила у певању и укључивање визуелних елемената (фотоко лажа, асанблажа) у ткиво песничког текста, у чему се надовезује на поетичка начела међуратне књижевности. Све то водило је процесу брзе канонизације (од позиције најперспективнијег до статуса уважаваног класика) која за почиње и пре прве штампане збирке, укључивањем песама у антологију Боре Ћосића. То се наставља уласком збирке у школске лектире, великим бројем књижевних награда и пох валном Радовићевом проценом у Антологији српске поезије за децу. Значај Ршумовићевог стваралаштва за децу у 21. веку је велики, пошто повезује златно доба модернизма друге по ловине прошлог века и актуелне књижевне процесе, чиме утиче на генерације савремених песника.

Jezik

srpski

Datum

2022

Licenca

© All rights reserved

Predmet

КЉУЧНЕ РЕЧИ: модерна поезија за децу, проширење оквира песме за децу, карневализација песничког света, спајање различитих слојева културе, интермедијалност, фотоколажи, канонизација

Key words: modern children’s poetry, expansion of the framework of a children’s poetry, carnivalization of the poetic world, merging of different layers of culture, intermediality, photo collages, canonization

Deo kolekcije (1)

o:25609 Факултет за образовање учитеља и васпитача Уни...