Naslov (srp)

Uloga muzealizovanih artefakata u kulturnoj transmisiji: implikacije za kumulativnu kulturnu evoluciju : doktorska disertacija

Autor

Nikolić, Aleksandra J.,

Doprinosi

Krstović, Nikola, 1974-
Damnjanović, Kaja, 1979-
Božić Marojević, Milica, 1980-
Cvetković, Dragana, 1961-
Blagojević, Jelena, 1964-

Opis (eng)

The starting premise of the dissertation lays in understanding the significance of artefactsas a support to learning and the museum as an organization institutionalizing culturalpersistence. With an aim of defining specific properties and capacities of artefacts as ameans of cultural transmission typically taking place in a museum, the approach indissertation is both theoretical and empirical. Hypotetical-deductive method is used todefine learning via artefacts as social learning and to establish a connection betweencultural and ecological inheritance through museology, heritage theory and culturalevolution, and through the niche-construction theory within Extended evolutionarysynthesis, as a novel and more inclusive theory of evolution. Experimental simulation isemployed to examine how physical state of an artefact affects its mediation capacity,while an effect of museum context elements on cultural transmission were addressedthrough designing and testing an agent-based model of object-based learning inmuseums. The results show that an artefact has a role of a medium in transmission ofcultural information, that it belongs not only to cultural, but also to ecological inheritance,thus presenting an important factor in cultural evolution. It is also evident from theresults that museological transmission is largely non-cummulative in informatologicalsense. On the other hand, it is concluded that museums reconstruct human ecological andcultural niche, thus institutionalizing two out of three non-genetical types of inheritanceaccording to Danchin and colleagues (Danchin et al. 2011) – cultural and ecological. It hasbeen empirically confirmed that a number of conditions affect the mediation capacity ofan artefact. Based on the synthesis of the research results, a model of blended objectbasedlearning has been suggested, taking into account various contemporary learningenvironments. Both empirical methods have been applied for the first time in objectbasedlearning, thus providing a basis for further research in this field.

Opis (srp)

Polazište disertacije je u shvatanju važnosti artefakata kao podrške učenju i muzeja kaostrukture koja institucionalizuje kulturno trajanje. Sa ciljem da se bliže odrede svojstva ikapaciteti artefakata kao sredstva kulturne transmisije kakva se odvija u muzeju, pristupu okviru ove disertacije je teorijski i empirijski. Hipotetičko-deduktivnim metodom jedefinisano učenje putem artefakata kao društveno učenje i uspostavljena veza izmeđukulturnog i ekološkog nasleđa kroz teorije muzeologije, heritologije i kulturne evolucije,te teoriju konstrukcije niša u okviru Proširene sinteze, nove i inkluzivnije teorijeevolucije. Metodom eksperimentalne simulacije ispitivan je uticaj fizičkog stanjaartefakta na njegov medijacioni kapacitet, a kreiranjem i testiranjem računarskog modelaučenja putem artefakata u muzeju je proveravano pitanje uticaja elemenata muzejskogkonteksta na ovaj tip kulturne transmisije. Rezultati su pokazali da artefakt ima ulogumedijuma u kulturnoj transmisiji, da pripada kulturnom, ali i ekološkom nasleđu, te takopredstavlja važan faktor u kulturnoj evoluciji. Zaključak je i da je muzeološka transmisijapretežno nekumulativna u informacijskom smislu, ali da se kroz muzejsku delatnostrekonstruiše humana ekološka i kulturna niša, čime muzej institucionalizuje dve od trivrste negenetičkog nasleđivanja po Dančinu i kolegama (Danchin et al. 2011), kulturno iekološko. Empirijski je potvrđen uticaj uslova u kojima se artefakt ostvaruje kao sredstvotransmisije po njegov medijacioni kapacitet. Na osnovu sinteze rezultata, kreiran jepredlog modela hibridnog učenja putem artefakata, uzimajući u obzir savremeneobrazovne sredine. Oba empirijska pristupa su po prvi put primenjena na učenje putemartefakata, pružajući osnovu za dalja istraživanja.

Opis (srp)

Muzeologija sa heritologijom i evoluciona biologija - Istorija i filozofija prirodnih nauka i tehnologije / Museology and heritage studies, evolutionary biology - History and philosophy of sciences and technology Datum odbrane: 19.09.2023.

Jezik

srpski

Datum

2023

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-SA 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Deliti pod istim uslovima 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Muzeologija. Muzeji

cultural heritage, ecological inheritance, cultural information, artefact, museum, eco-cultural niche, cultural transmission, cumulative cultural evolution, social learning

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Muzeologija. Muzeji

kulturno nasleđe, ekološko nasleđe, kulturna informacija, artefakt, muzej, eko-kulturna niša, kulturna transmisija, muzeološka transmisija, kumulativna kulturna evolucija, društveno učenje