Naslov (srp)

Место и улога мита у поетичком формирању српске поезије послератног модернизма (Васко Попа, Миодраг Павловић, Стеван Раичковић, Бранко В. Радичевић) : докторска дисертација

Autor

Gavrilović, Milomir, 1988-

Doprinosi

Petrović, Predrag Ž., 1975-

Opis (srp)

Поезија српског послератног модернизма је обликована кроз темељити дијалог сакњижевном традицијом. Мит, као истакнуто наличје културе и традиције, учествовао је у томпоетичком обликовању. На примеру поезије оних песника који су први почели да освајајумодернистички израз у српској поезији после Другог светског рата (В. Попа, М. Павловић, С.Раичковић, Б. В. Радичевић) анализиран је плодотворан утицај мита на обликовањемодернистичког израза набројаних песника, и то превасходно на три нивоа препознавањамитских елемената (мотив, архетип, структура), и у оквиру два типа песничког говора(митопеја, метамитопеја). Анализиране су песничке збирке поменутих песника објављене ушестој декади двадесетог века, и тик пре и након ње, дакле, у периоду када се поетичкиформирао и сам послератни песнички модернизам. Пре саме анализе, а након теоријскогдефинисања терминолошког апарата овог рада (мит, митско мишљење, митско искуство),опсежно је представљен однос између мита и књижевности, као две форме културе.Представљени су и они фактори, како књижевноисторијски, тако и ванкњижевни, који судовели до тога да се лирика модерниста након Другог светског рата поетички обликује уплодоносном сусрету са митом. Методолошко полазиште овог рада је пронађено у укрштајунеколико разнородних теоријских погледа на мит (К. Г. Јунг, Е. Касирер, К. Леви-Строс, Н.Фрај, Р. Барт, Е. М. Мелетински, М. Елијаде) и иманентне анализе изабраних поетских дела,односно, митских елемената детектованих у тумаченим поетским текстовима. Анализаподузета у овом раду је потврдила да је мит, као одабрани традицијски репозиторијумсемантичких и симболичких вредности, на свим траженим нивоима препознавања митскогприсуства и у оквиру свих анализираних типова песничког говора, уписан у поетичку основусрпске поезије послератног модернизма, као и у основу етичких начела те поезије.

Opis (srp)

Историја књижевности, митологија - Историја српске књижевности двадесетог века, поетика српскепоезије двадесетог века, однос мита и књижевности / History of literature, Mythology - History of the Serbian literature of the 20th century, Poetics of theSerbian poetry of the 20th century, The relation between myth and poetry Datum odbrane: 26.09.2023.

Opis (eng)

Serbian post-war modernist poetry was shaped through a profound relationship with literarytradition. Myth, as a prominent facet od culture and tradition, took part in that process. Taking asexample poetry works of those poets who first seized the opportunity to use the modernistexpression in Serbian poetry after the World War II (V. Popa, M. Pavlović, S. Raičković, B. V.Radičević), the fruitful influence of myth on shaping the modernist expression of the listed poetswas analyzed, primarily on three levels of indentification of mythical elements (motive, archetype,structure), and within two types of poetic articulation (mythopoeia, metamythopoeia). The poetrycollections of the aforementioned poets published in the sixth decade of the 20th century wereanalyzed, also including the period just before or just after it, that is, the period when post-warmodernism itself was poetically formed. Before the analysis itself, and after the theoreticaldefinition of the terminological apparatus of this paper (myth, mythical thinking, mythicalexperience), the relationship between myth and literature, as two forms of culture, is extensivelypresented. Those factors, both literary historical and non-literary, which led to the fact that themodernist poetry after the World War II was poetically shaped in a fruitful relation to myth, are alsopresented. The methodological starting point of this paper was found in the intersection of severaldiverse theoretical views on myth (C. G. Jung, E. Cassirer, C. Lévi-Strauss, N. Frye, R. Barthes, Y.Meletinsky, M. Eliade) and immanent analysis of chosen poetical works and mythical elementsdetected in those texts. The analysis provided in this paper confirmed that myth, as a selectedtraditional repository of semantic and symbolic values, at all required levels of identification ofmythical presence and within all analyzed types of poetic articulation, is embedded into the poeticbasis of Serbian post-war modernist poetry, as well as into the basis of ethical principles of thatpoetry.

Jezik

srpski

Datum

2023

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Srpska književnost

српска поезија послератног модернизма, поетика, традиција, модерност, културно памћење, однос мита и поезије, митско мишљење, архетип, структура, митопеја

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Srpska književnost

Serbian post-war modernist poetry, poetics, tradition, modernism, cultural memory, the relation of myth and poetry, mythical thinking, archetype, structure, mythopoeia