Родне разлике у ставовима родитеља и деце према укључивању различитих спортских грана у програм основне школе
Gender as а determinant of parents and children’s attitudes toward the inclusion of sports branches into the elementary school curriculum
Резиме: Физичко васпитање је у основним школама у Србији обавезан предмет већ од првог разреда. Као последица тога, школа и наставно особље својим институ- ционалним деловањем и ауторитетом, кроз формалне и неформалне елементе наставе, те и кроз план и програм наставе физичког васпитања, могу допринети формирању здравих навика и промовисању здравог начина живота међу учени- цима. Ту улогу имају и родитељи, који такође могу послужити као узори за усвајање пожељних облика понашања, и за формирање мишљења, ставова и на- вика. Како би процес усвајања навика здравог животног стила био што успеш- нији и дуготрајнији, важно је познавати интересовања и преференције и родите- ља и ученика, али и уважити значај родних разлика, будући да је родна улога једна од првих и основних улога које појединац усваја у раном детињству (већ око треће године). Узорак овог истраживања обухвата 8.002 ученика петог разреда и 5.768 родитеља. Независне варијабле су биле пол и бављење спортом, а зависне варијабле су обухватиле 27 врста спортова. Подаци су обрађени уз помоћ χ² и непараметријске статистике. Ученици и родитељи би највише волели да се у наставу уведу фудбал, кошарка, пливање и одбојка, док су најмање заинтересовани за рвање и акробатику. У односу на пол, по питању преференције спорта добијене су статистички значајне разлике и међу ученицима и међу родитељима. Дечаци би највише волели да се у школски програм уведу фудбал, кошарка и пливање, а девојчице би највише волеле да се у програм уведу одбојка, пливање и кошарка. Дечаци су били против увођења ритмичке гиманстике, рвања, аеробика, оријентиринга и синхроног пливања, док су девојчице биле против увођења рвања, ватерпола, веслања и акробатике. Такође, важно је нагласити и да се 50% девојчица обухваћених узорком истра- живања никада није бавило никаквим спортом, док код дечака та група чини свега 20% узорка. У критичној категорији оних који се никада нису бавили спортом, највећи број се залаже за увођење фудбала, одбојке, пливања, кошарке и каратеа. Спортови за чије се увођење у школски програм залажу родитељи су пливање, фудбал, кошарка и одбојка. Очеви се више залажу за увођење фудбала, пливања, кошарке, одбојке и атлетике, а мајке се више залажу за увођење плива- ња и кошарке у школски програм. Добијени подаци могу да помогну професо- рима физичког васпитања у свакодневном раду, и омогуће им да у одређеном степену, било на часу или кроз секције и систем такмичења, допру и до оних ученица које се иначе не баве физичком активношћу промоцијом оних спортова који су ученицима и њиховим родитељима блиски и пожељни. Такође, комбина- цијом спортова које ученици желе и спортова које обавезно прописује школски програм, професори физичког васпитања би могли утицати на ниво мотивације ученика, као и на њихово залагање и активно учешће на часу, посебно на вишим основношколским узрастима када долази до пада мотивације за активно уче- Gender as а Determinant of Parents and Children’s Attitudes toward the Inclusion... 867 ствовање на часу физичког васпитања. Такође, информација о родитељским преференцијама пружа индиректан увид у то у којој мери ће ученици имати по- дршку родитеља за активности које се у школи или ван школе спроводе, што је свакако корисна информација за смернице у даљем раду. Подаци говоре и о присутности високо наглашених родних стереотипа када су одређене врсте спорта у питању, али и о важности отклањања инфраструктурних потешкоћа ка- да је у питању пливање, будући да тренутна расположива инфраструктура, те и наставни план и програм (често као последица тога), не прате жеље ученика и преференције родитеља у довољној мери
Abstract: In Serbia’s elementary schools, physical education is an obligatory course from the very beginning of education. This is why schools and academic staff can use their authority and behaviour to promote a healthy lifestyle among children. Parents, who are the models of good behaviour, opinions, and attitudes, likewise participate in the promotion of a healthy lifestyle among children. Thus, so as to ensure that the process of building healthy habits and an active lifestyles is as successful as possible, it is important to bear in mind the interests and preferences of both groups, as well as their gender differences. The research sample included 8,002 schoolchildren in their fifth year of education, and 5,768 parents. The independent variables were gender and participation in sport, and the dependent variables were 27 sport activities. The data was processed using non-parametric statistics, χ² and crosstabs. The results show that soccer, basketball, swimming and volleyball are the sports which schoolchildren most like to participate in, and which parents prefer for their children. In terms of the choice of sport, significant differences were determined between the boys and the girls, as well as between the mothers and the fathers.
engleski
2022
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0 - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 4.0 International License.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode
Key words: interests, physical education, preferences, pupils, sex