Naslov (srp)

Визуелизација концепта мађарске политичке нације у јужној Угарској током последњих деценија 19. и почетком 20. века

Autor

Milovanović, Jovana D., 1992-

Doprinosi

Borozan, Igor, 1973-
Simić, Vladimir, 1976-
Balla, Mónika, 1975-
Brajović, Saša, 1965-

Opis (srp)

У период између Аустроугарске нагодбе 1867. и почетка Великог рата 1914. годинена простору јужне Угарске, данашње Војводине, настао је велики број дела уметности ивизуелне културе којим је садржински посредован концепт мађарске политичке нације којаје обухватала све становнике Краљевине Угарске, без обзира на етничку припадност. Овајкорпус дела у домаћој историографији није проучаван у целости, већ искључиво успорадичним студијама, не нужно заснованим на методологији историје уметности каодисциплине. Разлог за то је био превасходно национално-идеолошке природе – будући да јемађарско наслеђе са датог простора који се сплетом историјских околности нашао унутарјугословенских, а потом српских граница – остало изван истраживачке пажње српскихаутора, уз спорадичне осврте у контексту развоја националне уметности. Упркос томе штоје историјска и визуелна грађа расута, а споменичко наслеђе Аустроугарске монархије навојвођанском простору претежно нестало, остала су сачувана бројна дела која су у овом радусистематизована у хронолошком, медијском и значењском погледу, употребом савременихметодолошких приступа историји уметности. Свеобухватност на коју је претендовало овоистраживање допуњено је проучавањем уништених дела уметности и визуелне културепомоћу документарне грађе из савремене штампе и архивских извора. У овом раду сеиспитује визуелизација специфичног деривата мађарске националне идеје који језахваљујући проширеном пољу проучавања савремене историје уметности могао битисагледан у укупности медијског деловања карактеристичног за другу половину 19. века.Артефактима ликовне и споменичке културе придружено је тумачење ефемернихспектакала, различитог обима, организованих претежно у престоници угарског делаМонархије у којима су учествовали и регионални представници. Идејне, политичке иидеолошке премисе мађарске политичке нације су у назначеном периоду манифестоване удомену ликовне и визуелне културе која је истовремено фигурирала као антиципацијамађарског националног деловања у стварности. На тај начин остварена је вишеслојнакохезија између културне продукције и политичке реалности. Проучавањем визуелнихносилаца ових процеса омогућено је разумевање односа између кључних ентитета угарскогдруштва на линији држава – нација – културна продукција током читавог периода постојањадвојне монархије. Истраживање и тумачење различитих уметничких и културних појава сапростора данашње Војводине који су кореспондирали са мађарском националном идејом судопринос домаћој, али и европској историји уметности, те могу послужити као подстицајбудућим истраживачким подухватима датих феномена који овим радом нису исцрпљени.

Opis (srp)

Историја уметности - Историја уметности и визуелне културе новог века Datum odbrane: 01.02.2023.

Opis (eng)

In the period between the Austro-Hungarian Settlement in 1867 and the beginning of the GreatWar in 1914, a large number of works of art and visual culture were created in the area of SouthernHungary, today's Vojvodina, which conveyed the concept of the Hungarian political nation, andincluded all the inhabitants of the Kingdom of Hungary, regardless of their ethnicity. This corpusof work in domestic historiography has not been studied in its entirety, but exclusively in sporadicstudies, not necessarily based on the methodology of art history as a discipline. The reason for thiswas primarily of a national-ideological nature - since the Hungarian heritage from the given area,which due to a complex of historical circumstances found itself within the Yugoslav and thenSerbian borders - remained outside the research attention of Serbian authors, with sporadic reviewsin the context of the development of national art. Despite the fact that the historical and visualmaterials are scattered, and the monumental heritage of the Austro-Hungarian Monarchy in theVojvodina area has largely disappeared, numerous works have been preserved that aresystematized in this paper in terms of chronology, media and meaning, using modernmethodological approaches to the history of art. The comprehensiveness aimed at by this researchwas complemented by the study of destroyed works of art and visual culture using documentarymaterials from contemporary press and archival sources. This paper examines the visualization ofa specific derivative of the Hungarian national idea that, thanks to the expanded field of study ofcontemporary art history, could be seen in the totality of media activity characteristic for the secondhalf of the 19th century. The artefacts of art and monumental culture are accompanied by theinterpretation of ephemeral spectacles, of varying scope, organized mainly in the capital of theHungarian part of the Monarchy, in which regional representatives also participated. The notional,political and ideological premises of the Hungarian political nation were manifested in theindicated period in the domain of arts and visual culture, which at the same time figured as ananticipation of Hungarian national action in reality. In this way, multi-layered cohesion betweencultural production and political reality was achieved. By studying the visual carriers of theseprocesses, it is possible to understand the relationship between the key entities of Hungarian societyalong the lines of states - nations - cultural production during the entire period of existence of thedual monarchy. The research and interpretation of various artistic and cultural phenomena fromthe area of today's Vojvodina that corresponded with the Hungarian national idea are a contributionto the domestic and European history of art, and can serve as an incentive for future researchendeavors of given phenomena that are not exhausted by this work.

Opis (eng)

History of Art - History of art and visual culture of the early modern period

Jezik

srpski

Datum

2022

Licenca

© All rights reserved

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Moderna umetnost kasnog 19. i 20. veka (realizam, impresionizam)

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Sociologija umetnosti

концепт мађарске политичке нације, национална идеја, портрет, галерија портета, светске изложбе, историјско сликарство, споменици, ефемерни спектакл, јужна Угарска, Аусторугарска монархија

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Moderna umetnost kasnog 19. i 20. veka (realizam, impresionizam)

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Sociologija umetnosti