Naslov (srp)

Konceptualna analiza, operacionalizacija i empirijska provera konstrukta informacijske pismenosti

Autor

Vulić, Ivana, 1989-

Doprinosi

Pavlović-Babić, Dragica, 1962-
Jolić Marjanović, Zorana, 1977-
Tošković, Oliver, 1977-
Altaras Dimitrijević, Ana, 1975-

Opis (srp)

Informacijska pismenost (IP) je skup znanja, veština i stavova potrebnih za definisanje irazumevanje informacijskih problema, pretragu, odabir i interpretaciju informacija kao injihovu sintezu. Ova kompetencija je široko prepoznata kao značajan ishod obrazovanja iključna kompetencija potrebna ljudima u savremenom društvu.Ovaj rad je imao za ciljeve da teorijski proveri smislenost informacijske pismenosti kaozasebnog konstrukta kao i da ispita mogućnost da se on operacionalizuje i empirijski validira.Kada je reč o prvom cilju, možemo zaključiti da – i ako koncept informacijske pismenosti imaodređenih sličnosti sa drugim konstruktima – on nije redundantan u odnosu na njih već imaodređene samosvojne elemente i specifičan pedagoški značaj. Kao odgovor na drugi i treći ciljstudije, kreiran je instrument sadržan od problemskih zadataka sa ciljem da meri informacijskupismenost koji je zatim testiran na uzorku 296 srednjoškolaca i studenata sa i bez iskustvarelevantnog za informacijsku pismenost poput pohađanja programa za istraživačko mišljenje irad sa podacima i informacijama. Rezultati istraživanja ukazuju na to da kreirani instrumentodlikuju strukturna valjanost kao i inkrementalna valjanost u odnosu na mere čitalačkepismenosti kao već utemeljen konstrukt sa kojim IP deli određene komponente. Takođe,pokazalo se da mera informacijske pismenosti razlikuje grupe ispitanika kako se to očekuje –ispitanici sa relevantnim iskustvom postižu bolje rezultate na testu IP od onih bez iskustva.Istraživanje je dalje pokazalo da su određena akademska i istraživačka iskustva statističkiznačajni prediktori postignuća na testu IP što podržava hipotezu da se ova kompetencija možerazvijati različitim obrazovnim postupcima o čemu posebno diskutujemo na kraju ovog rada.

Opis (srp)

Psihologija - Psihologija obrazovanja Datum odbrane: 21.02.2023.

Opis (eng)

Information literacy (IL) is a set of knowledge, skills, and attitudes necessary for defining andunderstanding information problems–searching, selecting, interpreting and integratinginformation. This competence is widely recognized as a significant educational outcome and akey competence required in contemporary society.This study examined the possibility of (1) conceptualizing, (2) measuring, and (3) empiricallyvalidating IL as a meaningful and distinct psychological construct. Regarding the first aim, weconclude that – despite certain overlaps between IL and other literacy constructs (e.g., reading,scientific, and digital literacy) – it is not a redundant concept, but seems to have its uniqueelements and specific educational relevance. When it comes to the other two goals of this study,an instrument containing problem-based tasks to measure IL was created and thenpsychometrically scrutinized with a sample of 296 high-school and university students withand without experience relevant for IL such as attending research programs and working withinformation and data. The results of correlational and confirmatory factor analyses suggest thatIL is closely related to reading literacy; nevertheless, in hierarchical regression analyses itincrementally predicted academic achievement over the latter construct. Analyses of groupdifferences also yielded theoretically meaningful and expected patterns, showing those withrelevant prior experience to score higher on IL than other respondents. The results furtherreveal that certain academic and research experiences are statistically significant predictors ofthe IL score, thus supporting the hypothesis that this competence can be developed througheducation and bearing important practical implications for building IL.

Opis (eng)

Psychology - Educational psychology

Jezik

srpski

Datum

2022

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Pedagoška psihologija

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Ostala pitanja

literacy, key competencies, information literacy, data and information processing, critical thinking, reading comprehension, information searching, analysis and synthesis

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Pedagoška psihologija

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Ostala pitanja

pismenost, ključne kompetencije, informacijska pismenost, rad sa informacijama i podacima, kritičko mišljenje, razumevanje pročitanog, pretraga, analiza i sinteza informacija