Repeating pattern activities at preschool age
Abstract: Activities with patterns are very common and very important in the period of the early education of children. Patterns are present in different forms and contexts in kindergarten, where preschool children often encounter situations in which they work on noticing or predicting certain regularities, whether they are everyday life situations like arranging in a column (boy- girč-boy-girl) or drawing zebra patterns (black-white-black-white), etc. New research on early mathematics education increases this content’s (positive) influence during the development of numerous mathematical competencies, not only those related to algebraic abilities, measurement and spatial reasoning. The aim of this work is to present the development of competences related to the concept of pattern in children of preschool age. In the first part of the paper, the theoretical foundations of mathematical patterns, their categorization and types, their importance at preschool age, as well as specific activities and operations that can be encountered while working with preschool children are presented. The paper also shows the peculiarities of a special category of patterns - patterns of repetition, which are the focus of this paper. Furthermore, the paper presents some of the previous research aimed at children’s activities when identifying the structure of the pattern or units of initiation.
Резиме: Активности са обрасцима су веома честе и веома важне у периоду раног образовања деце. Обрасци су присутни у различитим облицима и контекстима у вртићу, где се деца предшколског узраста често сусрећу са ситуацијама у којима раде на уочавању или предвиђању одређених правилности, било да је реч о свакодневним животним ситуацијама попут ређања у колону (дечак-девојчица-дечак-девојчица) или цртања шара зебри (црно-бело-црно-бело) итд. Нова истраживања раног математичког образовања указују на (позитиван) утицај овог садржаја на развој бројних математичких компетенција, не само оних које се односе на алгебарске способности, мерење и просторно закључивање. Циљ овог рада јесте да прикаже развој компетенција у вези са појмом обрасца код деце предшколског узраста. У првом делу рада су приказане теоријске основе математичких образаца, њихова категоризација и типови, њихов значај у предшколском узрасту, као и специфичне активности и операције са којима се могу сусрести у раду са децом предшколског узраста. У раду су приказане и особености посебне категорије образаца – образаца понављања, који су у фокусу овог рада. Надаље, у раду су приказана нека од претходних истраживања која су усмерена на дечије активности приликом идентификовања структуре обрасца или јединица понављања.
engleski
2022
© All rights reserved
Keywords: repeating patterns, preschool children, unit of repeat.
Кључне речи: обрасци понављања, предшколски узраст, јединица понављања.