Innovative methodological approaches to Children’s literature in romanian language In lower grades of primary school
Иновативни методички приступи књижевности за децу на румунском језику у млађим разредима основне школе
Summary: Contemporary pedagogy strives to find educational solutions designed to avoid the conflict between teaching strategies used in education and the mentality of contemporary society, which requires new dimensions of children’s intellectual and moral abilities. Literature plays an important role in shaping children’s personality, caus- ing them to manifest their consciousness and to acquire certain beneficial behaviors. Models presented in literary works ensure the acquisition of some concepts, which pro- vide children with the opportunity to discover their own personality. Differentiating positive aspects from the negative ones, discovering the role they can play in children’s development, can be obtained only by teacher’s use of specific strategies and methods favorable for the development of critical thinking and formation of creative personality. The aim of this paper is to identify innovative teaching methods and procedures, suitable for analyzing children’s literary texts in Romanian language in the lower grades of prima- ry school, in order to improve and optimize the teaching process.
Апстракт: Савремена педагогија тежи проналажењу образовних решења дизајнираних да премосте сукоб између наставних стратегија које се користе у образовању и менталитета савременог друштва, што захтева нове димензије интелектуалних и моралних капацитета деце. Књижевност игра важну улогу у обликовању личности детета, што доводи до тога да оно манифестује своја стања свести и стекне одређена корисна понашања. Модели представљени у књижевним делима обезбеђују стицање представа, које детету нуде прилику да открије сопствену личност. Разликовање позитивних од негативних аспеката, откривање улоге коју они могу имати у његовом развоју, стиче се само наставниковом употребом специфичних стратегија и метода за развој критичког мишљења и формирање креативне личности. Циљ овог рада је да идентификује иновативне наставне методе и поступке, погодне за приступ референтним текстовима из дечје књижевности на румунском језику у млађим разредима основне школе, у циљу побољшања и оптимизације наставног процеса.
srpski
2022
© All rights reserved
Keywords: innovative teaching methods, children’s literature, Romanian language, development of critical thinking.
Кључне речи: иновативне наставне методе, дечја књижевност, румунски језик, развој критичког мишљења.