Naslov (srp)

Проблем слободе у изабраним романима америчке књижевности од 1950-их до 1980-их година : докторска дисертација

Autor

Banković, Nevena, 1983-

Doprinosi

Paunović, Zoran, 1962-

Opis (srp)

Рад се бави питањем слободе човека у савременом друштву. Заснован је, пресвега, на идејама Ериха Фрома изнетим у делима Бекство од слободе, Човек за себе иЗдраво друштво, али су у теоријски корпус укључена и остала Фромова дела, као штосу О непослушности, Психоанализа и религија, Умеће живљења и друга. Фром, каоаутор је смештен у један контекст са другим ауторима као што су Бертранд Расел,Ноам Чомски, Едвард Саид итд, и показана је блискост која постоји у становиштима ираду поменутих аутора.Приказане теоријске идеје о слободи, демократији, тоталитарним режимима,религији, ауторитарном типу личности, конформизму, човековој отуђености и друге,су затим примењене на књижевни корпус који је подељен у две целине. Прву целинучине дела која се по тематици уклапају у ауторитарне системе, где постоје силедоминације и подређености између ликова и институција (школе, болнице и затвора), иту ћемо говорити о романима Џ. Д. Селинџера Ловац у житу, Кена Кизија Лет изнадкукавичег гнезда, и новели Стивена Кинга Рита Хејворт и искупљење у Шошенку.Другу целину чине два романа у којима ликови наизглед не одговарају ни једномауторитету, дакле слободни су, али морамо се упитати да ли је и колико могуће побећиод анонимних ауторитета и конформизма модерног доба? Има ли слободе? У чему сеона састоји? Романи које ћемо анализирати су На путу Џека Керуака и Параноја у ЛасВегасу Хантера Томпсона.За сам крај, нисмо могли да се не упитамо, да ли наше време, удаљено више одпола века од оног о којем пишемо, има икакве сличности са њим. Да ли ишта можемонаучити из света романа које анализирамо? Да ли се тадашњи као и садашњи светзаснивао на искреним идејама, тврдњама (нећемо рећи идеалима, је ли у данашње добасрамота рећи идеал?), или постоји пуно недоследност, непоклапања између речи ипоступака, онога за шта се наводно залажемо и онога како заправо живимо. Имају ливредности и доминантне идеје наше културе емоционални матрикс или је нашакултура, култура лажи? Хоћемо ли једном пропасти кроз тај процеп између истина илажи? Ко их ствара, а ко је за њих одговоран – стваралац или онај ко их живи? Можели се у данашњем свеопштем „млевењу, мрвљењу, дробљењу“ идеја, принципа, људи,изгубити идентитет – и лични и национални? Је ли довољно само рећи нације сунарације?Надамо се да ће овај рад навести читаоца на размишљање о наведеној теми и даће подстаћи даљи разговор.

Opis (srp)

Америчка књижевност / American literature Datum odbrane: 29.09.2022.

Opis (eng)

The paper considers the nature and role of freedom in modern society. It is primarily focusedon Erich Fromm’s ideas presented in his books Escape from Freedom, Man for Himself andSane Society; however, the theoretical corpus is expanded to include other works by Fromm,such as On Disobedience, Psychoanalysis and Religion, The Art of Living and others.Fromm’s attitudes and findings are then compared to those made by Bertrand Russell, NoamChomsky, and Edward Said etc. with an aim of indentifying similarities between mentionedauthors.Theoretical ideas on freedom, democracy, totalitarian regimes, religion, authoritariancharacter, conformism, alienation etc. are then applied to a literary corpus, which is analyzedin two sub-chapters. In the first sub-chapter we consider novels that address the topic ofauthoritarianism, with its forces of domination and subordination between the characters andinstitutions (school, hospital and prison). Here we will speak about J. D. Salinger's Catcher inthe Rye, Ken Kesey’s One Flew Over the Cuckoo's Nest, and Stephen King's Rita Hayworthand Shawshank Redemption. The second sub-chapter covers two novels whose characters donot seem liable to any authority, supposedly they are free; however, the question arises towhat extent is it possible to avoid anonymous authorities of conformism in the modern age?Does freedom exist? What does it imply? In this section we will focus on Jack Kerouac’ Onthe road and Hunter S. Thompson’ Fear and Loathing in Las Vegas.Finally, we couldn't help but ask ourselves whether our time, more than half a century distantfrom the one we are writing about, bears any resemblance to it. Can we learn from the novelswe are analyzing? Was the then world, as well as the present, based on sincere ideas, values(we will not say ideals, is it embarrassing to say ideals nowadays?), or are thereinconsistencies, gaps between words and actions, between what we supposedly stand for andhow we actually live? Do values and ideas in our culture have an emotional matrix or is ourculture a culture of lies? Will we fall through that gap between truth and lies? Who createsthem, who is responsible for them – the creator or the one who succumbs to them? Is itpossible to lose one’s identity, both personal and national, in a culture that “grinds, crushes”ideas, principles, and people? Is it enough to say nations are narratives?We hope this paper will provoke readers to think about addressed topics and that it willencourage further conversation.

Jezik

srpski

Datum

2022

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Američka književnost

слобода, Ерих Фром, Селинџер, Кизи, Кинг, Керуак, Томпсон

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Američka književnost

freedom, Erich Fromm, Salinger, Kesey, King, Kerouac, Thompson