Naslov (srp)

Interkulturno obrazovanje i jezička interkulturnost Novog Pazara i okoline : doktorska disertacija

Autor

Bjelak, Adnan, 1990-

Doprinosi

Vučo, Julijana, 1953-

Opis (srp)

Predmet istraživanja doktorske disertacije pod nazivom Interkulturno obrazovanje i jezička interkulturnost Novog Pazara i okoline jeste prikazivanje mogućnosti implementiranja interkulturnog obrazovanja u obrazovnom sistemu Republike Srbije na prostoru Novog Pazara. Dok se u prvim poglavljima na osnovu dosadašnjih istraživanja bavimo teorijskim postavkama o kulturi, interkulturnosti i srodnim terminima i interkulturnom obrazovanju, u empirijskom delu ispituju se stavovi učenika i nastavnika jezika iz novopazarskih osnovnih i srednjih škola o shvatanju pojma kulture, interkulturnosti i interkulturnog obrazovanja. Dobijeni podaci nam ukazuju da učenici i nastavnici jezika pod pojmom kulture podrazumevaju najrazličitije sadržaje, a da pojam interkultunosti i interkulturno obrazovanje vrednuju kao pozitivne kategorije, što govori o tome da obrazovni sistem u Republici Srbiji na prostoru Novog Pazara ima povoljne uslove za implementaciju interkulturnog obrazovanja, potrebnog za život i rad u multikulturnim sredinama. S druge strane, u radu se bavimo i prikazivanjem jezičke interkulturnosti obrazovnog sistema novopazarskog kraja, upućujući na saznanja koja smo dobili na osnovu anketiranja učenika u školskoj 2020/21. godini i na osnovu upitnika za administrativno osoblje u novopazarskim školama. Na osnovu podataka dolazimo do zaključka da obrazovni sistem u Novom Pazaru registruje engleski jezik kao lingua franca. Pored engleskog, registrovali smo i prusustvo nemačkog i francuskog i u znatno malom procentu ruskog jezika. Saznanja nam ukazuju da su za formalno izučavanje dostupni i arapski i turski jezik u srednjim verskim islamskim školama (medresama), dok je turski moguće izučavati i na Državnom univerzitetu u Novom Pazaru, na SP Engleski jezik i književnost. Drugi deo ispitivanja jezičke interkulturnosti odnosi se na prikazivanje relacija srpskog i bosanskog jezika u novopazarskim školama, posmatrajući njihove pozicije – kao L1 i/ili kao L2, ukazujući i na eventualne razloge trenutnog stanja, te predlažući određene smernice za unapređenje interkulturnog obrazovanja i jezičke interkulturnosti na ovom prostoru.

Opis (srp)

Sociolingvistika, primenjena lingvistika - nastava jezika / Sociolinguistics, applied linguistics - language teaching Datum odbrane:

Opis (eng)

The subject of the research of the doctoral dissertation entitled Intercultural education and language interculturality of Novi Pazar and region is to present the possibilities of implementing intercultural education in the educational system of the Republic of Serbia in the area of Novi Pazar. While in the first chapters, based on previous research, we deal with theoretical assumptions about culture, interculturality and related terms and intercultural education, the empirical part examines the attitudes of students and language teachers from Novi Pazar primary and secondary schools on understanding the concept of culture, interculturality and intercultural education. The obtained data indicate that students and language teachers understand various contents under the term culture, and that they value the concept of interculturalism and intercultural education as positive categories, which shows that the educational system in the Republic of Serbia in Novi Pazar has favorable conditions for intercultural education necessary for living and working in multicultural environments. On the other hand, in this paper we also deal with presenting the linguistic interculturality of the educational system of the Novi Pazar region, referring to the knowledge we gained on the basis of surveying students in the school year 2020/21. year and on the basis of a questionnaire for administrative staff in schools in Novi Pazar. Based on the data, we come to the conclusion that the education system in Novi Pazar registers the English language as a lingua franca. In addition to English, we also registered the presence of German and French in a significantly small percentage of Russian. The information indicates that Arabic and Turkish are available for formal study in secondary religious Islamic schools (madrasas), while Turkish can also be studied at the State University in Novi Pazar, at the SP English Language and Literature. The second part of the examination of linguistic interculturality refers to the presentation of the relations between Serbian and Bosnian in schools of Novi Pazar, observing their positions – as L1 and / or as L2, pointing out possible reasons for the current situation, and proposing certain guidelines for improving intercultural education and linguistic interculturalism of this space.

Jezik

srpski

Datum

2021

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Monolingvizam. Bilingvizam. Multilingvizam

culture, interculturality, intercultural education, foreign language teaching, mother tongue teaching, education in the language of national minorities

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Monolingvizam. Bilingvizam. Multilingvizam

kultura, interkulturnost, interkulturno obrazovanje, nastava stranih jezika, nastava maternjeg jezika, obrazovanje na jeziku nacionalnih manjina