Naslov (srp)

Пандемијски изазови за наставу ликовне културе у млађим разредима основних школа у Републици Србији

Naslov (eng)

Pandemic as a challenge for teaching art in the lower grades of elementary school in the Republic of Serbia

Autor

Павловић, Марија
Сарвановић, Ана

Publisher

Учитељски факултет

Opis (eng)

Summary: In the introductory part of the paper, based on the relevant and professional literature in the domain of art, the authors look at the significance of visual arts for the entire development and good- quality education of children. The total numer of lessons assigned for the school subject Art in the curricula for grades one to four of elementary education in Serbia is taken into consideration in order to point to the status of this subject in the lower grades of elementary school. The pandemics caused by the virus SARS-CoV-2 began in 2020 and it is still present in the world. It has redefined our way of living and made teachers look for new forms of organizing their lessons in line with the epidemiologi- cal measures. The aim of this paper is to investigate, in the context of Art instruction, how elementary school teachers have coped with the challenges created by the pandemic and determine whether this teaching area has changed its status relative to other teaching areas. The respondents to our question- naire were 138 (N=138) elementary school teachers from different Serbian towns. The obtained re- sults indicate that these teachers had to modify and adapt their teaching to a considerable extent. The conclusion is that elementary school teachers stress out the negative effects of the changes – a reduced number of Art lessons, shorter duration of lessons, the impossibility of pair and group work, as well as the introduction of online lessons – on the development of children’s art creativity. Кeywords: art in education, Art instruction, pandemic, online teaching.

Opis (srp)

Резиме: У условима онлајн-наставе и рада у дигиталном окружењу дигитални портфолио један је од алата који је препознат као важан у процесу унапређења квалитета поучавања и реализације модела универзитетске наставе усмерене ка студенту. Циљ рада је креирање модела рефлективног дигиталног портфолија за страни језик струке на Учитељском факултету Универзитета у Београду, у функцији подизања нивоа језичке и дигиталне писмености у условима хибридне и онлајн-наставе. Осим методе моделовања коришћена је студија случаја којом су обухваћени студенти на предмету Образовна технологија на Учитељском факултету, са фокусом на међупредметну повезаност са страним језицима струке. У раду су размотрена теоријска полазишта, могућности и изазови коришћења дигиталног портфолија у страном језику струке. Прегледом и анализом дошло се до закључка да је полазни модел за ефикасан развој дигиталног портфолија хибридни, као и да се дигитални портфолио може успешно користити, како у формативном, тако и у сумативном вредновању студентских постигнућа, при чему кључну улогу играју хоризонтална и вертикална међупредметна повезаност.

Jezik

srpski

Datum

2022

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY 4.0 - Creative Commons Autorstvo 4.0 International License.

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode

Predmet

Кључне речи: уметност у образовању, настава ликовне културе, пандемија, онлајн-настава.

Кeywords: art in education, Art instruction, pandemic, online teaching.

Deo kolekcije (1)

o:25609 Факултет за образовање учитеља и васпитача Уни...