Naslov (srp)

Пробабилистички кохерентизам и епистемички статус чулног сведочанства : докторска дисертација

Autor

Nedeljković, Adam, 1993-

Doprinosi

Adžić, Miloš, 1982-
Kamerer, Eva, 1965-
Lazović, Živan, 1958-
Šumonja, Miloš, 1977-

Opis (srp)

Предмет овог рада јесте критичка анализа два пробабилистичко-кохерентистичка модела у контексту чулног сведочанства. Прецизније, моделипробабилистичког кохерентизма истичу услов кондиционалне независности каонеопходан ради процене сведочанстава с обзиром на њихову кохерентност ипоузданост њихових извора. Међутим, када је реч о чулном сведочанству, овај условделује као прејак. Извори чулног сведочанства су чула. Она нису независна. Чуламогу интераговати међусобно (кросмодални ефекти), а такође су и под утицајемуверења (когнитивна пенетрација). На основу мањка актуалне независности чула упроизвођењу чулног сведочанства, долазимо до закључка да чулна сведочанстванису кондиционално независна. Према томе, уколико се чврсто држимо условакондиционалне независности, чулно сведочанство се налази ван домена применемодела. Два питања произилазе из овог закључка. Да ли то значи да чулносведочанство представља нелегитимну врсту сведочанства из перспективе модела?Или је ипак проблем у моделима, у смислу да они сами нису ништа више до празнематематичке конструкције?Наш утисак је да ова тензија може бити умањена интерпретацијом условакондиционалне независности, па и самих модела у целини, као епистемолошких идеализација аналогним, на пример, Харди-Вајнберговом еквилибријуму. Харди-Вајнбергов еквилибријум представља једну важну идеализацију из областипопулационе генетике. Интерпретирањем модела пробабилистичког кохерентизмана овај начин, постижемо две ствари. Прво, епистемолошки значај самих модела ниједоведен у питање због тога што је њихов главни услов прејак у контексту чулногсведочанства. Модели, из овог угла, изгледају као врло занимљиве и значајнеепистемолошко-математичке теорије. Они указују на везу између кохерентности ипоузданости под условом кондиционалне независности. Друго, чулна сведочанства идаље могу бити кохерентистички процењена, иако нису стриктно кондиционалнонезависна. Интерпретацијом модела као епистемолошких идеализација, сачувани суи модели и чулно сведочанство.Методологија којом смо се водили у овом истраживању је деломисториографска, а делом филозофско-аналитичка. Истраживање делом црпимотивацију за критичко анализирање модела пробабилистичког кохерентизма изњеговог историјског развоја. Пробабилисти старије генерације, као што су ЛоренсБонжур и Кларенс Ирвинг Луис, конструисали су своје теорије имајући све време науму чулно сведочанство. Са развојем савремених пробабилистичких моделакохеренције, ова специфична област стављена је у заграде. Уместо ње, усвојен јеједан апстрактан приступ, погодан за моделе који су претежно математичкеконструкције. Он се огледа у конструисању сазнајних сценарија у којима су моделитестирани. Сазнајни сценарији су сводиви на свега неколико математичких тврдњи.Према томе, био нам је потребан један историографски приступ пробабилистичкомкохерентизму, како бисмо поставили основно питање: да ли су моделипробабилистичког кохерентизма примењиви на чулно сведочанство? Ово питањеможе бити постављено у следећем облику: какав је статус чулног сведочанства изперспективе модела пробабилистичког кохерентизма?Долазимо до филозофско-аналитичког присупа. Рад је, највећим делом,фокусиран на анализу услова кондиционалне независности. Анализом овог условажелимо да одговоримо на следећа питања: 1) какав је смисао, то јест улога, условакондиционалне независности у моделима, и 2) да ли су чулна сведочанства кондиционално независна? Услов кондиционалне независности јесте једанматематички принцип. Али, овај математички принцип има врло важнуепистемолошку улогу. Његова улога је да учини кохерентност сведочанстава ипоузданост њихових извора, релевантним сазнајним факторима. Кондиционалнанезависност ће бити фокус првог дела рада у коме се бавимо анализом модела, тојест њиховог заједничког услова. У другом делу рада, анализираћемо овај услов собзиром на одређене филозофске и научне теорије о перцепцији. Покушаћемо дапокажемо да, у светлу тих позиција, кондиционална независност делује као прејака уконтексту чулног сведочанства. Такође, битно је поменути да овај рад садржи иДодатак у коме ћемо приступити објашњењу неких важних математичкихкомпоненти пробабилистичких модела кохеренције.

Opis (srp)

Филозофија - Епистемологија / Philosophy - Epistemology Datum odbrane: 06.09.2022.

Opis (eng)

Subject of this paper is a critical analysis of two models of probabilistic coherence inthe context of experiential testimony. More precisely, models of probabilistic coherentismmaintain that the conditional independence is a necessary condition for the evaluation oftestimony in terms of its coherence, and reliability of its sources. Nevertheless, in thecontext of experiential testimony, this condition seems too strong. Sources of experientialtestimonies are senses. They are not independent. Senses can interact among themselves(crossmodal effects), and they are also under the influence of beliefs (cognitivepenetration). Based on the lack of independence of the senses, we conclude thatexperiential testimonies are not conditionally independent. Therefore, if we accept thisconstraint, experiential testimony lays outside of the domain of models. Two questionsarise in this moment. Does this mean that experiential testimony is an illegitimate sort oftestimony, from the viewpoint of the models? Or is it, rather, that the models arethemselves problematic, in the sense that they are nothing more than empty mathematicalconstructs?It seems to us that this tension can be relaxed by interpreting conditionalindependence, and the models themselves, as epistemological idealisations analogous to,for example, Hardy-Weinberg equilibrium. Hardy-Weinberg equilibrium is an importantidealisation that belongs to population genetics. By interpreting the models of probabilisticcoherence in this manner, we achieve two things. First, epistemological significance ofmodels is not challenged just because their condition is too strong in the context ofexperiential testimony. Models, from this point of view, appear as very interesting andimportant epistemological and mathematical theories. Second, sense testimonies can stillbe evaluated based on their coherence, even if they are not conditionally independent. Byinterpreting models as epistemological idealisations, we retain both the models and theexperiential testimony. Methodology utilized in this research is historiographical, philosophical andanalytical. This research is, in part, motivated by the historical development of probabilisticcoherentism. Probabilists of older generations, Laurence BonJure and Clarence IrwingLewis, constructed their theories with experiential testimony in sight. With thedevelopment of contemporary probabilistic models of coherence, this specific field wasbracketed. Abstract approach was adopted in its place, which is more appropriate for thesemathematical constructions. This approach is reflected in the construction we callepistemic scenario, in which models are to be tested. Epistemic scenarios can be reduced tojust a few mathematical constraints. Therefore, we needed a wider, historiographicalapproach to probabilistic coherentism, to justify and give sense to our main question,which is: are probabailistic models of coherence applicable to experiential testimony?Alternatively, the question can be asked in this way: what is the status of experientialtestimony from the view point of the probabilistic coherence models?This brings us to the philosophical and analytical approach. This paper is, for themost part, focused on analyzing conditional independence. By analyzing this constraint wewish to answer these questions: 1) what is the role of conditional independence in themodels? and 2) are sense testimonies conditionally independent? Conditionalindependence is a mathematical principle. Nonetheless, this mathematical principle has animportant epistemological role. Its role is to make coherence of testimonies and thereliability of their sources relevant epistemic factors. This shall be the focus of the first partof this paper. In the second part we shall analyze this constraint with regards to certainphilosophical and scientific insights about perception. We shall try to show, that in the lightof these positions, conditional independence seems too strong in the context of experientialtestimony. Moreover, it is important to note that this paper includes an Appendix in whichwe shall explain certain important mathematical components of probabilistic models ofcoherence.

Jezik

srpski

Datum

2022

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC 3.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno 3.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Epistemologija

probabilistic coherentism, experiential testimony, perception, conditional independence, cognitive penetration

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Epistemologija

пробабилистички кохерентизам, чулно сведочанство, перцепција, кондиционална независност, когнитивна пенетрација