Naslov (srp)

Повезаност школског неуспеха и сукоба са законом у периоду адолесценције : докторска дисертација

Autor

Maljković, Marija, 1982-, 17655399

Doprinosi

Ilić, Zoran, 1953-, 12395367
Radulović, Danka M., 1958-, 12512103
Popović-Ćitić, Branislava, 1976-, 12914279
Jovanić, Goran, 1967-, 12739943
Malinić, Dušica, 1974-, 5581159

Opis (srp)

У значајном броју истраживања потврђује се повезаност између школског неуспеха, с једне стране и делинквентног понашања младих које доводи до сукоба са законом, са друге стране. При томе се школски неуспех узима као значајан корелат делинквентног понашања. Циљ овог истраживања је да се утврди природа, смер и интензитет утицаја латентних варијабли школског неуспеха на поједине димензије сукоба са законом. Узорак истраживања обухватио је 665 испитаника, оба пола, узраста од 14 до 22 године, подељених у два стратума. Први стратум чинило је 217 испитаника којима су због сукоба са законом изречене кривичне санкције. Други стратум чинило је 448 ученика средњих школа од првог до четвртог разреда. Подаци у истраживању прикупљени су посебно конструисаним упитником. Обрада података урађена је Анализом главних компоненти, регресијом и каноничком дискриминативном анализом. Резултати истраживања показују да у структури школског неуспеха егзистира десет латентних димензија, од којих већина има предикторску улогу у делинквентном понашању, као и да њихова улога варира зависно од природе варијабли којима је операционализовано делинквентно понашање. Посебно важан резултат је да постоје значајне полне разлике у утицају школског неуспеха на делинквентно понашање. Добијени резултати потврђују да школски неуспех као вишедимензионални феномен има значајног утицаја на сукобе са законом. Ова сазнања омогућавају да се организују и спроводе ефективније превентивне интервенције

Opis (srp)

Специјална едукација и рехабилитација - Теоријски и методски приступи у превенцији и третману поремећаја / Special Education and Rehabilitation - Theoretical and Methodical Approaches to the Prevention and Treatment ofBehavioural Disordersпонашања Datum odbrane: 30.12.2020.

Opis (eng)

A significant number of studies confirm links between poor school performance, on the one hand, and adolescent delinquent behaviour that leads to conflict with the law, on the other. Moreover, poor school performance is understood to be a significant correlate of delinquent behaviour. The aim of this study is to determine how the nature, direction of dependence and intensity of latent variables pertaining to poor school performance impact certain aspects of conflict with the law. The sample for this study comprised 665 subjects, of both sexes, aged 14 to 22 and divided into two strata. The first stratum consisted of 217 subjects who had experienced conflict with the law resulting in criminal convictions. The second stratum consisted of 448 high school students from grades one through four. The research data were gathered by means of a questionnaire specially designed for the study. Data processing was conducted using principal component analysis, regression analysis and canonical discriminant analysis. The findings show that the structure of poor school performance contains ten latent dimensions, of which the majority have a predictive role in delinquent behaviour and that their role varies in a manner that is dependent on the nature of the variables through which delinquent behaviour is operationalised. A particularly important finding is that there are significant gender differences in the impact of poor school performance on delinquent behaviour. The findings of the study confirm that poor school performance, as a multidimensional phenomenon, significantly impacts the likelihood of conflict with the law, making it possible to organise and implement effective preventative measures

Jezik

srpski

Datum

2020

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-SA 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Deliti pod istim uslovima 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Specijalna pedagogija. Vaspitanje, obrazovanje i obučavanje posebnih grupa i osoba

poor school performance, juvenile delinquency, prediction of juvenile delinquency, high school students

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Specijalna pedagogija. Vaspitanje, obrazovanje i obučavanje posebnih grupa i osoba

школски неуспех, малолетничка делинквенција, предикција малолетничке делинквенције, средњошколци