Naslov (srp)

Vizuelno kodiranje muzike u fotografijama na omotima gramofonskih ploča u produkciji iz '70ih i 80'ih godina u SAD i Velikoj Britaniji : doktorska disertacija

Autor

Nikolić, Katarina, 1975-, 7038055

Doprinosi

Naumović, Slobodan, 1962-, 12603495
Žikić, Bojan, 1967-, 12754023
Erdei, Ildiko, 1965-, 12685415
Čubrilo, Jasmina, 1967-, 11335527
Simić, Marina, 1978-, 13004903

Opis (srp)

Komunikacioni sistem koji ima dominantnu ulogu u semantičkoj komponenti dizajna omota gramofonske ploče je vizuelna komunikacija. Istraživanje načina na koji ljudi konstruišu, prenose i primaju poruke kao i sa kojim ciljem to čine, kroz primenu fotografije na svakodnevne predmete postaje predmet interesovanja i vizuelne antropologije i oblasti dizajna. Vizuelna antropologija, kroz etnografske, semiotičke i sociološke metode, može da objasni kako se odvija komunikacija kroz vizuelne prikaze na predmetima ali i kako se menja status predmeta u okviru kulture pod uticajem vizuelnih prikaza odnosno fotografija i na taj način omogući bolje razumevanje zbog čega određeni predmeti mogu da promene status – od običnog komercijalnog artefakta ka kulturološkom objektu. Među mnoštvom svakodnevnih upotrebnih predmeta koji su rezultat različitih dizajnerskih metodologija, gramofonska ploča se izdvaja kao specifičan predmet koji se smatra kulturnim artefaktom i koji je, iako industrijski proizvod, predmet mnogih kolekcija. Interesantan fenomen je i skorija obnovljena popularnost gramofonske ploče. Ove dve specifičnosti su bile povod za istraživanje vizuelnog aspekta – fotografije na omotima muzičkih albuma. Retorika fotografije aplicirane na predmet za svakodnevnu upotrebu, može da pruži uvid u komunikacione ciljeve i koncepte koje autori ovakvih predmeta imaju. Primenjena je metoda utemeljene teorije kako bi se dobile empirijski zasnovane teorije o ciljevima komunikacije na korpusu od 1019 omota kako bi se napravila što pouzdanija i obuhvatnija kategorizacija poruka koncipiranih kroz fotografije na omotima muzičkih albuma. Kroz utemeljenu teoriju je utvrđena funkcija omota i fotografije u kreiranju aure kulturološkog artefakta kod industrijski proizvedenog predmeta. Semiotičke studije slučaja na odabranim omotima, primenjene su kako bi se izložila kompleksna retorička struktura fotografije aplicirane na omot gramofonske ploče i predložio okvir za buduće semiotičke studije na polju dizajna svakodnevnih predmeta

Opis (srp)

Etnologija i antropologija - Vizuelna antropologija / Ethnology and Anthropology - Visual Anthropology Datum odbrane: 28.09.2020.

Opis (eng)

Visual communication has a dominant role in the semantic component of record cover design. Visual anthropology and anthropology of design are concerned with the way people construct, transmit and receive messages and the goals they have when they communicate through photography applied on everyday objects. Using the ethnographic, semiotic and social approach, visual anthropology can explain how people communicate trough images applied on artifacts, and how some objects change their status from common commercial artifacts to cultural objects. Among the many items in everyday use that originate from different design methodologies, the vinyl record stands out as a specific item that is considered a cultural artifact and, although an industrial product, is the subject of many collections. A recent, interesting phenomenon is the renewed popularity of gramophone records. These two features were the reason behind exploring this particular visual aspect – photos on the sleeves of music albums. The rhetoric of photography applied to an object of everyday use can provide insight into the communication goals and concepts that the authors of such objects have. Grounded theory was applied on a corpus of 1019 gramophone record covers in order to derive empirically based theories on the goals of communication, and to categorize the messages conceived through photographs on the covers of music albums in a reliable and comprehensive manner. Through grounded theory, the function of the record cover in creating the aura of a cultural artifact in an industrially produced object has been established. Semiotic case studies on selected record covers aim to expose the complex rhetorical structure of photography applied on a record cover, and to propose a framework for future semiotic studies in the design of everyday objects

Jezik

srpski

Datum

2020

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Socijalna i kulturna antropologija

visual anthropology, anthropology of photography, semantic shift, rhetoric of photography, gramophone record, grounded theory, semiotic analysis, cultural artifact

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Socijalna i kulturna antropologija

vizuelna antropologija, antropologija fotografije, semantički obrt,retorika fotografije, gramofonska ploča, utemeljena teorija, semiotička analiza, kulturološki artefakt