Naslov (srp)

Естетичка свест и креативни процес у савременој српској архитектури на примеру Булевара ослобођења у Новом Саду : докторска дисертација

Autor

Radusinović, Nemanja B.

Doprinosi

Mako, Vladimir.
Lazović, Zoran.
Šuvaković, Miodrag.

Opis (srp)

У овој дисертацији се полази од става да присуство естетичке свести у архитектури анализираних објеката значи и постојање естетичке свести самог аутора, а тиме и постојање креативног процеса код аутора-ствараоца архитектонског дела. Након тога, претпоставља се да постојање креативног процеса значи артикулисану употребу одређених (циљаних) естетских елемената. Из овога даље следи да се, ако постоје, а)системска употреба циљаних естетских елемената, б)креативни процес и в)естетичка свест, увек налазе у нераздвојивој узрочно-последичној вези. У дисертацији се затим даје приказ и анализа препознате, узрочно -последичне везе тј., уз осврт на естетске елементе опажајног нивоа, фокусира се на естетске елементе доживљајног нивоа, чија заступљеност значи и постојање естетичке свести аутора и креативног процеса код аутора -стваралаца објеката анализиране целине. Детаљније, овим истраживањем се, преко приказа и систематизације свих 31 објекта јавне намене на Булевару ослобођења у Новом Саду, анализира заступљеност доживљајних естетских елемената: а)естетичка намера, б)интуиција, в)имагинација и г)спекулативно размишљање, у архитектури објеката архитектонске целине. Приказ и анализа објеката из архитектонско - урбанистичке аналитичке целине, а затим и вредновање употребе (доживљајних) естетских аспеката, омогућава не само сагледавање заступљености естетичке свести, већ и постављање објеката у хијерархијски низ којим се приказује и ниво естетске свести аутора, а тиме и ниво архитектуре тог временског периода.Истраживањем ове теме, потенцира се на високој одговорности архитеката и уметника као градитеља друштва, а са циљем да обухват и систематизација садржаја ове теме дају допринос целовитијем и документованом истраживању теорије и праксе естетичке свести и креативног процеса у архитектури (који су у овом случају приказани на конкретном примеру архитектуре објеката Булевара ослобођења у Новом Саду), као и научном описивању и научном објашњењу савремене архитектуре друге половине двадесетог века и прве декаде двадесет првог века у Србији.

Opis (srp)

Архитектура и урбанизам / Architecture and urban planning Datum odbrane: 27. 9. 2018.

Opis (eng)

Starting point of this dissertation is in hypothesis that the presence of aesthetic consciousness in the architecture of analyzed objects means the existence of aesthetic consciousness of the authors and thus the existence of creative processes in the authors-creators of the architectural work. This is followed by the assumption that the existence of creative processes means an articulated use of certain (targeted) aesthetic elements indicating the presence of aesthetic consciousness. It follows from the above that, if present, a) the articulated use of targeted aesthetic elements, b) the creative process and c) aesthetic consciousness are always in an inseparable causal connection. Further, this dissertation analyzes and presents a recognized causal link: after an overview of observational aesthetic elements, it focuses on experiential aesthetic elements, the existence of which implicates the presence of the author’s aesthetic consciousness, as well as the existence of creative process within the author (creator of the object from the analytical architectural sample). More specifically, this dissertation explores and presents the use of experiential aesthetic elements: 1) aesthetic intent, 2) intuition, 3) imagination and 4) speculative thinking through the display, systematization and evaluation of all 31 public buildings of the “Bulevar oslobodjenja” Boulevard in Novi Sad, Serbia. The analysis of the mentioned architectural/urban sample, along with an evaluation of employed (experiential) aesthetic aspects, demonstrate not only the presence of aesthetic consciousness, but also its level in the author and thus the quality level of the architecture from this period of time. By emphasizing the great responsibility of architects/artists and professionals as creators of society, this dissertation is expected to contribute to the theoretical and practical comprehensive study of aesthetics, aesthetic conciseness and creative processes in architecture (in the case at hand shown through the aesthetical analysis of the architecture of the “Bulevar oslobodjenja” Boulevard in Novi Sad, Serbia), as well as to the scientific description and explanation of contemporary architecture of the second half of the twentieth century and the first decade of the twenty-first century in Serbia.

Jezik

srpski

Datum

2018

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Teorija arhitekture

Architecture, Aesthetics, Creative Process, Aesthetic Consciousness, Modern Architecture, Art, Artist

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Teorija arhitekture

Архитектура, Естетика, Креативни Процес, Естетичка Свест, Савремена архитектура, Уметност, Аутор