Naslov (srp)

Primena analize verbalne produkcije u selekcionom intervjuu : doktorska disertacija

Autor

Čerović, Sofija Lj., 1989-

Doprinosi

Opačić, Goran, 1962-
Bjekić, Jovana
Knežević, Goran, 1964-
Čabarkapa, Milanko, 1953-
Purić, Danka, 1985-

Opis (srp)

U selekcionom intervjuu verbalna produkcija ima dvojaku ulogu, sa jedne strane predstavlja sredstvo kojim kandidat ispoljava svoj unutrašnji svet, a sa druge strane za intervjuera predstavlja izvor informacija o karakteristikama kandidata. Dosadašnja bazična istraživanja su pokazala da se ličnost manifestuje u verbalnoj produkciji i da se na osnovu verbalne produkcije može proceniti ličnost osobe. Međutim, postavlja se pitanje da li verbalna produkcija predstavlja izvor informacija o ličnim karakteristikama u primenjenom kontekstu. Predmet ovog istraživanja je ispitivanje načina na koji se ličnost i inteligencija manifestuju u verbalnoj produkciji kandidata u selekcionom intervjuu, kao i utvrđivanje verbalnih znakova kojima se eksperti služe kako bi procenili inteligenciju, ličnost i podobnost kandidata za obavljanje posla. Audio-snimci 238 selekcionih intervjua sa različitim kandidatima su transkribovani i analizirani programom za automatsku analizu teksta LIWCser. Kandidati su popunili test inteligencije i S formu testa HEXACO-PI-R. Audio-snimke intervjua preslušavala su četiri nezavisna procenjivača, koja su nakon toga procenjivala inteligenciju, ličnost i podobnost kandidata. Rezultati su pokazali da odnos verbalne produkcije sa inteligencijom i samoprocenjenim crtama ličnosti, kao i sa procenom inteligencije, ličnosti i podobnosti kandidata u izvesnoj meri odgovara bazičnim istraživanjima, pri čemu se korelacije kreću u opsegu od .139 do .583. Međutim, za razliku od svakodnevnog govora, u poslovnom kontekstu su manje zastupljene reči koje se odnose na emocije i biološke procese, a više veznici i reči koje se odnose na posao i kauzaciju. Takođe, postoje i izvesne razlike u manifestaciji Poštenja, Emocionalnosti, Saradljivosti i Otvorenosti u verbalnoj produkciji. Konačno, u selekcionom intervjuu se za procenu Poštenja, Saradljivosti, Savesnosti i inteligencije koriste donekle različiti verbalni znakovi u odnosu na svakodnevni govor. Nalazi ukazuju na to da verbalna produkcija kandidata može da pruži dodatne informacije o kandidatu i da prevaziđe neke nedostatke tradicionalnih tehnika selekcije.

Opis (srp)

Psihologija - Psihologija rada / Individualne razlike / Psychology - Organizational psychology / Individual differences Datum odbrane: 19.6.2018.

Opis (eng)

In the selection interview, verbal production has two functions, it represents the medium that enables candidates to express their inner world and for interviewers it serves as a source of information for assessing candidates’ characteristics. Previous research have found markers of personality in everyday verbal production and demonstrated that observers rely on linguistic cues when making personality judgments. However, those studies were unable to conclude weather verbal production represents additional source of information about personal characteristics in an applied context. The aim of this research was to investigate the way in which personality and intelligence manifest themselves in the verbal production in the selection interview, as well as to reveal the verbal cues that experts use for assessing intelligence, personality and candidate’s job suitability. Audio-recordings of 238 selection interviews were transcribed and analyzed with the program for automatic text analysis LIWCser. Candidates completed intelligence test and HEXACO-PI-R S form. Four independent raters listened to audio-recordings of interviews and afterwards judged candidates’ intelligence, personality and job suitability. Results showed that in the selection interview, the markers of candidates’ intelligence and personality in verbal production, and the relationship between the verbal production and ratings of candidates’ intelligence, personality and job suitability were to a certain extent similar to the findings obtained in the basic research, with correlations ranging from .139 to .583. However, in the business context words related to emotions and biological processes are less represented, while conjunctions and words related to work and causation are more represented than in everyday verbal production. Additionally, there were some differences in the manifestation of Honesty, Emotionality, Agreeableness and Openness in the verbal production. Finally, in the selection interview experts used somehow different verbal cues for assessing Honesty, Agreeableness, Consciousness and intelligence than those used in natural setting. Findings imply that verbal production in the selection interview can provide additional information about candidate and overcome some shortcomings of the traditional selection techniques.

Jezik

srpski

Datum

2018

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Psihologija ličnosti. Identitet. Karakter. Tipologije. Temperamenti

crte ličnosti, inteligencija, podobnost kandidata za obavljanje posla, selekcioni intervju, verbalna produkcija, LIWC

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Psihologija ličnosti. Identitet. Karakter. Tipologije. Temperamenti

personality traits, intelligence, job suitability, selection interview, verbal production, LIWC