Naslov (srp)

Разумевање и употреба глаголских времена код деце са кохлеарним имплантом : докторска дисертација

Autor

Sokolovac, Ivana V., 1974-

Doprinosi

Slavnić, Svetlana, 1951-
Kašić, Zorka, 1949-
Komazec, Zoran, 1969-

Opis (eng)

Understanding speech is a complex process which implies perception, recognition and understanding language signs. To understand an audio message, all structures involved in receiving, transmitting and understanding the information must be preserved. The sense of hearing integrity, auditory path, primary, secondary and tertiary cortical centres secure the anatomical-physiological base of speech perception. Lesions on any of these structures can cause difficulty or inability to understand speech. Depending on what anatomical part is damaged, a lesion can be of central or peripheral origin. Central lesions are tied to the auditory path, cortical centre and subcortical sails. Conductive or perceptive part of hearing aid falls under peripheral lesions and they lead to the conductive, perceptive or mixed type hearing impairment. This development implies among other things the use and understanding grammatical of categories of language. Preserved hearing is one of the basic conditions for developing grammar. The development of language skills in children with cochlear implants can be followed by researching the use and understanding of tenses. The understanding and the use of grammatical categories can be influenced by many time dimensions, and those are: the duration of rehabilitation, the chronological age of the child at the beginning of the rehabilitation, the age of the child at the time of implantation and hearing experience of the child after the implantation. Reorganization of the cortical centres depends on the chronological age of the child at the time of the implantation. It is known that children that received implants later on hear in a different way than the children who received implants before the age of 3. Cortical centres which have the function of receiving and processing auditory signals are moved towards the visual zone. It is thought that the moving of these auditory centres is disrupting the hearing so that these children have a problem with adopting and understanding grammar. It is particularly expressed in the use of primary auxiliaries and perfect. Children with cochlear implants develop language skills in the same order as children with preserved hearing, but at a later age...

Opis (srp)

Разумевање говора је комплексан процес који подразумева перцепцију, препознавање и интерпретацију језичких симбола. За разумевање говорне поруке неопходна је очуваност свих структура које учествују у пријему, преносу и разумевању језичких информација. Интегритет чула слуха, аудитивног пута, примарних, секундарних и терцијарних кортикалних центара, обезбеђује анатомско-физиолошку основу перцепције говора. Дубоко оштећење слуха има за последицу потешкоће у перцепцији, продукцији и развоју говора и језика. Једна од индикација за кохлеарну имплантацију је управо дубоко сензоринеурално оштећење слуха, перцептивног типа. Развој говора и језика подразумева између осталог употребу и разумевање граматичких категорија језика. Очуван слух је један од основних предуслова за развој граматике. Управо испитивањем употребе и разумевања глаглских времена може се пратити усвајање језика код деце након кохлеарне имплантације. Многе временске димензије могу утицати на разумевање и употребу граматичких времена, а то су: дужина трајања рехабилитације, хронолошки узраст детета на почетку рехабилитације, узраст детета у време имплантације и слушно искуство детета након имплантације. Реорганизације кортикалних центара се дешава у зависности од хронолошког узраста детета у време имплантације. Познато је да деца која су касније имплантирана слушају на другачији начин од деце која су имплантирана пре треће године. Кортикални центри који имају функцију примања и обраде звучних сигнала померени су према видној зони. Сматра се да померање ових аудитивних центара према видној зони ремети слушање тако да ова деца имају проблем са усвајањем и разумевањем граматике. То је нарочито изражено код помоћних глагола и перфекта. Деца са кохлеарним имплантом усвајају језик истим редом као и чујућа популација, али на каснијем узрасту. Потребно је пратити усвајање и разумевање глаголских времена више година након кохлеарне имплантације...

Opis (srp)

Специјална едукација и рехабилитација- Сурдологија / Special Education and Rehabilitation - Surdoaudiologist Datum odbrane: 30.09.2016.

Jezik

srpski

Datum

2016

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-SA 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Specijalna pedagogija. Vaspitanje, obrazovanje i obučavanje posebnih grupa i osoba

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Otorinolaringologija

hearing impairment, cochlear implantation, re/habilitation, speechand language development, grammar, verbs, tenses

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Specijalna pedagogija. Vaspitanje, obrazovanje i obučavanje posebnih grupa i osoba

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Otorinolaringologija

оштећење слуха, кохлеарна имплантација, ре/хабилитација,говорно- језички развој, граматика, глаголи, глаголска времена

376.3:616.28-008.14(043.3)