Naslov (srp)

Праћење развоја репетитивне снаге мишића трупа под утицајем два различита метода вежбања код ученика старијих разреда основне школе : докторска дисертација

Autor

Marković, Miroslav P., 1973-

Doprinosi

Dopsaj, Milivoj, 1963-
Višnjić, Dragoljub, 1950-
Obradović, Jelena, 1968-

Opis (srp)

Развој снаге код ученика на часовима физичког васпитања, заједно са осталим моторичким способностима, има велики значај за правилан раст и развој ученика и утицај на телесни састав тј. структуру тела. У овом раду извршена је евалуација ефекта експерименталног метода под називом – функционални метод, за развој снаге код ученика старијих разреда основе школе и могућност његове примене у школским условима. Предмет овог истраживања је била репетативна снага мишића леђа, трбушне мускулатуре и грудно-раменог појаса и њено развијање под утицајем контролисане примене експерименталног метода. Развој снаге праћен је одговарајућим тестовима. Циљ истраживања је била евалуација утицаја експерименталног – функционалног метода за развој репетитивне снаге мишића трупа код ученика средњег школског узраста и његова предност у односу на постојеће, класично примењиване методе. За утврђивање датог ефекта коришћана је метода експеримента рада са паралелним групама, а истраживање је реализовано као једногодишње лонгитудинално. Од варијабли коришћене су изабране вариабле из простора снаге и морфолошке варијабле. Добијени резултати обрађени су дескриптивном и мултиваријатном и униваријатном компаративном статистиком. Узорак испитаника је износио 1202 ученика и ученица који су били подељени у две групе, експерименталну и контролну, а обе групе су подељене на подгрупе по полу у функцији узраста тј. од петог до осмог разреда. Након завршеног експеримента утврђено је да експериментални метод статистички значајно утиче на побољшање репетитивне снаге мерене тестовима: Лежање сед за 30 секунди, прираст репетативне снаге трбушне мускулатуре код ученика био је већи за 93.3%, а код ученица за 142.9% у односу на класични тј. контролни програм; Тест динамичке екстензије трупа (PRC-DTE), прираст репетативне снаге леђне мускулатуре код ученика био је већи за 195.4%, а код ученица за 186.6% у односу на класични тј. контролни програм; Склекови на столици за 30 секунди, прираст репетативне снаге мускулатуре грудног и раменог појаса и опружача руку код ученика био је већи за 175.7%, а код ученица за 255.3% у односу на класични тј. контролни програм; Тест дизања трупа, прираст изометријиске силе леђне мускулатуре код ученика била већа за 162.9%, а код ученица за 147.6% већа у односу на класични тј. контролни програм. Спроведеним експериментом утврђено је да примена вежби снаге из експерименталног – функционалног програма даје статистички значијније резултате у побољшању снаге ученика оба пола у односу на програм вежбања контролне групе и као такав може наћи своје место у настави физичког васпитања у основим и средњим школама. Кључне речи: физичко васпитање, развој снаге, физички развој, моторичке способности.

Opis (srp)

Физичко васпитање и спорт - Методика физичког васпитања / Physical Education and Sports - Methodology of Physical Education Datum odbrane: 15.07.2016.

Jezik

srpski

Datum

2016

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Teorija sporta

Physical Education, strength development, physical development, motor abilities

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Teorija sporta

физичко васпитање, развој снаге, физички развој, моторичке способности

796.012.11-053.5(043.3)