Naslov (srp)

Светлост као конституент иконописа: хемијски, физички, физиолошки и теолошки аспекти : докторска дисертација

Autor

Tomić, Bojan M.

Doprinosi

Bulatović, Dragan. 1951-
Obradović, Bratislav, 1966-
Marić, Ilija, 1953-
Marković, Predrag, 1965-
Sedmak, Aleksandar, 1955-

Opis (eng)

In the doctoral thesis scientific approach of studying the concept of light and its relationship with science and art throughout history of civilization and in modern era was presented. An approach that encompasses different aspects of the research of light was called photology. The paper examines light as a constituent of icon painting through two approaches – theoretical and experimental. Both approaches are given both in historical and contemporary context. Modern experimental part contains experiments performed by the applicant. The focus of the thesis is placed on one reference point from the domain of photology – the theme of light and icon. In icon analysis, the main disciplines involved in the multidisciplinary study of light summarize. The icon is by itself a physical, chemical, visual and symbolic (cult) entity, so physics, chemistry, physiology and theology are needed for its investigation. Historical display provides insight into intersection of aspects of light research. During history the theme of light was viewed as integrative – according to current scientific division it included several disciplines, intertwined. A multidisciplinary approach is therefore necessary for a historical approach to the problem of light on the icon painting as well as for the modern approach. The importance of light for the progress of civilization in ancient times is demonstrated in the dissertation by the importance of the gloss in the ancient times and by analyzing the use of the gnomon. As part of the iconographic representation of the gloss, the importance of the symbolic representation of the sun in ancient civilizations is analyzed. The development of the display of brightness, particularly halos, took place simultaneously with the development of the science of light. The formation and development of science in general were connected with the perception of light. It is shown that the establishment of science and its liberation from ancient pagan dogmas was happening at the same time as the evolution of displaying figures with a halo (from pagan to Christian). The halo is the representative and one of the constituents of light on the icon...

Opis (srp)

У докторској дисертацији разматран је појам светлости и њене повезаности са науком и уметношћу кроз историју цивилизације као и у савремено доба. Приступ који обухвата различите аспекте истраживања светлости назван је фотологија. Светлости, као конституенту иконописа, приступа се на два начина – теоријски и експерименталнo. Оба приступа су дата у историјском и савременом контексту, од којих експериментално-савремени део садржи и изведене експерименте. У средиште разматрања стављена је једна референтна тачка из домена фотологије – тема светлости и иконе. У анализи иконе сустичу се различите дисциплине фотологије које се користе у мултидисциплинарном проучавању светлости. Икона је сама по себи физички, хемијски, визеулни и симболички (култни) ентитет, те су за њено испитивање потребне физика, хемија, физиологија и теологија. Историјски приказ показује укрштеност аспеката истраживања светлости. Током историје светлост је посматрана интегративно – према садашњој научној подели, на делу је било више дисциплина које су се прожимале. Мултидисциплинарност је, међутим, неопходна како за проучавање приступa проблему светлости на иконама у прошлости, тако и у садашњости. Важност светлости за напредак цивилизације у старом веку у дисертацији је показан анализом значаја сјаја од најстаријих времена и анализом употребе гномона. У оквиру иконографског приказивања сјаја анализиран је и значај симболичког приказивања Сунца у старим цивилизацијама. Развој приказивања светлости, особито ореола, одвијао се упоредо са развојем науке о светлости. Формирањe и развој науке уопште били су повезани и са поимањем светлости. Показано је да је заснивање науке и њено даље ослобађање од старих паганских схватања текло упоредо са еволуцијом приказивања личности са ореолом (од паганског до хришћанског). Ореол представља репрезент и један од конституента светлости на икони...

Opis (srp)

Историја и философија науке, Историја и философија уметности, Математичка физика, Оптичка спектроскопија, Теологија - Археоастрономија, Археоминералогија, Историја оптике, Средњовековна философија, Естетика (сјајности), Рефлексиона спектрометрија, Комплексни системи / History and philosophy of science / Archaeoastronomy Datum odbrane: 17.07.2015.

Jezik

srpski

Datum

2015

Licenca

Creative Commons licenca
Ovo delo je licencirano pod uslovima licence
Creative Commons CC BY-NC-ND 2.0 AT - Creative Commons Autorstvo - Nekomercijalno - Bez prerada 2.0 Austria License.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/at/legalcode

Predmet

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Ostala pitanja

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Hrišćanstvo. Hrišćanske crkve i veroispovesti

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Svetlosno zračenje. Prostiranje svetlosti. Fotometrija

светлост, икона, фотологија, осветљење, ореол, рефлексиона спектрометрија, комплексност

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Ostala pitanja

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Hrišćanstvo. Hrišćanske crkve i veroispovesti

OSNO - Opšta sistematizacija naučnih oblasti, Svetlosno zračenje. Prostiranje svetlosti. Fotometrija

light, icon, photology, lighting, halo, reflection spectrometry, complexity